Lågbudgettält?

Ni har bra argument!

Två tält är en bra lösning, men det blir lite tyngre och lite dyrare.
Mina tankar till att välja 1 tält är följande:
Vid dåligt väder går det inte att vara alla i ett tält och umgås, spela spel etc.
Absiden på ett 2-manna tält är väldigt liten om man ska utnyttja den till matlagning under regn.
Vår äldsta dotter kanske inte alltid kommer följa med och då blir det problem... ett 3-manna och ett 2-manna tält känns mycket på något sätt.


Men jag har svårt att bestämma mig.
Först och främst är det inte kalfjällsturer vi kommer ta. Men jag hoppas komma dit också!
 
trångt eller inte

som du skriver så kanske inte 14åringen är med så många gånger... problemet är ju att när hon vill följa med så kommer det vara så trångt att ni andra inte vill göra om det!

Tror att du i värsta fall får barnen att tycka att det där med uteliv bara är trångt blött och jobbigt. Att hålla ungarnas humör på topp när vädret är kass och man är inregnad... inte det lättaste i vanliga fall, än mindre i ett tält där alla har 50cm var att "vara" på.

Du kan inte låna tält för att prova på?

BZ/
 
Ni har bra argument!

Två tält är en bra lösning, men det blir lite tyngre och lite dyrare.
Mina tankar till att välja 1 tält är följande:
Vid dåligt väder går det inte att vara alla i ett tält och umgås, spela spel etc.
Absiden på ett 2-manna tält är väldigt liten om man ska utnyttja den till matlagning under regn.
Vår äldsta dotter kanske inte alltid kommer följa med och då blir det problem... ett 3-manna och ett 2-manna tält känns mycket på något sätt.


Men jag har svårt att bestämma mig.
Först och främst är det inte kalfjällsturer vi kommer ta. Men jag hoppas komma dit också!

I ett vettigt 2manstält kupoltält kan man sitta 4 personer, begränsningen blir när man vill ligga ner.
Genom att haka ner en bit av innertältet fâr man mer plats för matlagning i absiden.
I den ideala världen kan man resa tälten absid mot absid.
När ni blir bara 3 sâ har ni hunnit upptäcka vilken typ av tält ni behöver och kan gâ igenom den roliga processen att köpa nytt.
 
Vi har ett stort 8kg tungt lågbudget 5-manna tält som vi har tältat i en del. Men det är vad vi vill komma ifrån. Vi lånade ett Vango tält i somras som vi hade några nätter på Island, stort och omöjligt att ha på vandring. Men fin komfort vid någorlunda bra väder.

Jag är entusiastisk och sugen på friluftsliv med regn och allt som tillhör det och jag förstår att två tält är att föredra vid vandring, framför allt vid kasst väder. Samtidigt gillar jag gemenskapen, att man sitter i samma båt så att säga.

Kåtan är mycket fin, men blir den inte både ganska tung och dyr om man vill ha den med innertält? Hur klarar kåtorna blåst?
 
Jag tror inte att du ska vara allt för rädd att välja ett 4-manna tält. Första gången jag var uppe för att fjällevandra var jag 14, mina systrar var 17 o 12. Vi sov 5 pers i ett HB Keron 4 GT i en dryg vecka o inte blev vi avskräckta från att upp o fjällvandra igen efter det. Sommaren efter blev det en tur till dock utan min äldre syster.

Lycka till med tältsökandet!
 
Jag tror inte att du ska vara allt för rädd att välja ett 4-manna tält. Första gången jag var uppe för att fjällevandra var jag 14, mina systrar var 17 o 12. Vi sov 5 pers i ett HB Keron 4 GT i en dryg vecka o inte blev vi avskräckta från att upp o fjällvandra igen efter det. Sommaren efter blev det en tur till dock utan min äldre syster.

Lycka till med tältsökandet!

Håller med, det 4-manna jag har erfarenhet av är 200x200 cm i innertältet (Keron4) och det är bra plats för 4 vuxna. Vid behov kan innertältet häktas av en bit och då har man en rymlig "GT"-absid att laga käk och umgås i.

Borde gå att hitta en billigare "kopia", Bergans eller Fjällräven t ex. Eller Tatonka, de gör en del tunnelmodeller :).

//Johan
 
Precis, Mattias!
Så hoppas ju jag också att det ska bli. Jag tänker att trångt och bökigt hör lite till vandringen. Att det är en del av upplevelsen och att komma nära naturen. Min förhoppning är att kunna hitta ett tält som är ett budgetalternativ till HB Keron 4GT.
Barnen har egna rum hemma:).
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.