Är det inte dags för ett klick?

det heter skogsbruk för att man ska bruka skogen, att skydda skog som har en föryngring på ca:70år känns lite fånigt om man jämför med andra träslag i andra delar av världen som har en föryngring på runt 800 år.. så länge skogen återplanteras så ser jag inget negativt i att den brukas, dessutom så finns det lagar och regler som talar om hur skogen får brukas så det lär inte bli aktuellt med ett stort kalhygge..

jag klickar inte!
 
Nu vill jag egentligen inte gå i polemik med dig Patric, du är säkert betydligt mer kunnig i ämnet än jag. Men jag ser skillnad på skog som är planterad i raka linjer med bara ett trädslag och det vi vanliga kallar urskog där trädsorterna varierar, där nerfallna träd får ligga kvar och allt känns inte statiskt.
 
jo, visst är det fint med riktig urskog, ibland blir det bara för mycket tomtar.. man tänker bara på sin egen upplevelse, man vill vara ensam i fjällen, man provianterar hemma i friluftsbutiken och skiter i lokalbefolkningen så länge man inte blir störd, man vill ha fin oförstörd urskog men man bryr sig inte om dom som lever och brukar skogen bara ens helgutflykter inte störs.. det är så jävla lätt att glömma att det finns en verklighet som många lever i, sen klickar man hej villt på alla projekt som tycks gagna sina egna intressen utan ett uns av eftertanke.. jag personligen tycker att det är vackert när skog brukas på ett bra sätt, skogen blir levande och fler olika biotoper ger utrymme för större mångfald.. jag bajjar inte på er för att ni klickar, jag vill bara att ni tänker efter varför ni klickar..
 
Du har väl rätt i stort -Patrik- men det är nog ingen risk att stora arealer köps upp för att ruttna bort med detta projekt, det är ju små, små oaser i industriskogsbruks-sverige det rör sig om, ganska harmlöst. Räddar man nån skalbagge eller hackspett med det så är det väl ok.
 
Du har väl rätt i stort -Patrik- men det är nog ingen risk att stora arealer köps upp för att ruttna bort med detta projekt, det är ju små, små oaser i industriskogsbruks-sverige det rör sig om, ganska harmlöst.

Håller med. Det finns plats för båda. Jag klickar med ena handen och hejar på bonden vid vår sommarstuga med andra handen. Att han kan bruka sin trädåker som han vill (och kalhugga skogen jag lekte i som barn) och skapa en levande landsbygd är lika viktigt som att vi bevarar många skogar som inte är trädåkrar.
 
Klart som korvspad att det ska bedrivas skogsbruk på den allra största delen av skogsmarken, men det kanske räcker med 90% av skogsmarksarealen..

Klickat! Även idag!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.