Stora tvåltråden

Hur många bildäck måste man elda upp för o skita ner naturen motsvarande en kroppstvagning med vanlig tvål?
 
För att lägga ytterligare ved på elden...

Till er (inklusive mig själv) som föredrar att använda tvål vid tvagning: Vilken tvål har ni funnit vara bäst sett till funktion, vikt samt miljöpåverkan?

Jag använder själv Bliw flytande tvål. Den fungerar bra men är nog inte den vikteffektivaste tvålen som finns tillgänglig. Jag har ingen aning om hur bra/dålig den är för miljön.
 
Små hotelltvålar

var före flyttvåles införande perfekta. Som tur är har jag försänkningar som förser mig...Som Thure skriver hård eller flytande, diskmedel eller tvättmedel, det är samma sak...
Tvätthandske, tvål och nagelboste med ut. Jo jag tvättar håret och skägget tvål oxså, samt rakar mig ute sista dagen, känns som steg 1 i återtåg till civilisationen. Tanborstning efter varje måltid. Det gäller att må väl... Utslag ca 5 m från öppna vattendrag... Kör bil eller mc hem...
//J
 
Om du så har gyllene borstar, om du så har silverkar
Utan tvålen blir du blott och bart en badande barbar
Du må komma parfymerad, i dyra oljor smord
Utan lödder badar slödder, det är dock ett visdomsord

Så säg mig, var är tvålen, vänner?
Ser ni tvålen, vänner?
Undran och skräck jag känner – var var var?
Jag undrar: var är tvålen, broder?
Ge mig tvålen, syster!
Kärnan ska va i skalet,
Bad e galet,
Utan tvål

Povel Ramel

Jag skulle tro att vanlig hård tvål är väldigt skonsamt mot miljön och den mängd som eventuella fjällturister "släpper ut" torde vara i stort sett försumbar i sammanhanget.
Möjligen kan man kanske till och med tänka sig positiva effekter eftersom tvål är något basiskt. Liknande påverkan borde man ju även få efter eldning, särskilt med björkved.. jmfr tillverkning av asklut.

/D
 
Hårdvedseldning

är ju de facto steg 1 i lut och sedemera tvålkokningen......

//J

I riktigt fattiga länder får man trängas med dem som inte nytjar tvål, vatten och har passagerare, så lagom roligigt och definitivt en luktande historia.......
 
löddervatten på land...

Strykarräven;373198 sa:
Ja, lite tvål har väl ingen (natur) dött av. Jag är lite mer tveksam de få gånger jag tvättat kläder ute med några korn tvättmedel (nå, även där finns ju mer och mindre vassa, t ex tvåltvättmedel är väl erkänt skonsamma?)

Så länge man använder små mängder klarar sig nog naturen. Däremot kan man ju (liksom med allt annat skräp inkl disk) vara vänlig nog att släppa ut nedströms vattentaget (även grannarnas vattentag...)


Som jag svarade i tård om dricka vatten i fjällen så är mitt råd att hälla löddrigt vatten på land... Då kan ju precis som strykarräven säger, de som är nedströms dej eller bredvid dig i sjön/havet ta vatten utan ditt lödder - må vara lite per person men ändå. I å och älv blir det nog en hel del om många tältar i samma område.
Använd tvål eller annat medel för din hygien och disk men häll löddervattnet på land (lite näring till växterna där kanske) men häll det inte tillbaka i vattnet.

Vill man ha riktigt naturligt tvättmedel kan man ta björklöv, finfördela i en påse med vatten och skaka och vips (nja inte direkt men efter en stund) har du en löddrande basisk tvättlösning - du känner koncentrationen i form av "halheten" mellan fingrarna (preics som för andra baser).

/Patrik, landlöddrare ;-)
 
jag brukar använda en gul citrondoftande tvål från konsum som heter "saltsjötvål" Den löddrar som namnet antyder även i saltvatten, samt flyter. Den känns hårdare än vanliga hårdtvålar, så jag misstänker att den räcker längre. Detta gör den till storfavorit i min bok. Vet inte exakt vad den innehåller, för jag har inte spart förpackningen.

Viktmässigt måste ju hård tvål vara bättre än flytande?
 
Gulsåpa!!

Tvagning, elakartad disk(vanlig disk tas med endast vatten), klädtvätt...

Efter att jag testa den hemma för att se om den dög för friluftlivet har jag fastnat för den som dushtvål och använder den dagligen, bättre än nått annat jag testat hittils.

Det är en av de miljövänligaste saker jag känner till...den som heter grönsåpa är samma sak men med några andra tillsatser (skulle gissa på färgämnen).

Finns både som flytande (min preferens) och som gel, där gelen borde vara mer vikteffektiv.

En av de få nackdelaran är väl att den inte går att köpa i liten reseförpackning men tyvärr tänker de flesta bara "ungsrengöring" så jag antr att det inte fins någon marknad för det...så man får re-buteljera själv.

Skulle aldrig få för mig att tex ta men Yes på vandringen...

I grund och botten är frågan ändå bokstavligt talat en piss i missisippi om man tex tar bilen till skogen eller flyger till fjällen!
 
Jodå, såpa är ju rätt miljövänligt och jag håller med om att den eventuella miljöpåverkan den utgör (precis som övrig tvål) är en piss i Mississippi. Men tvätta sig med såpa??? Låter inte helt hudvänligt.

För övrigt så hoppas jag att alla som funderar på om tvålen är miljövänlig redan kollat upp att de inte använder tandkräm med triclosan.
 
gulsåpa +1

Efter tips i en tråd här på utsidan så testade jag gulsåpa (gel) som
1) diskmedel
2) tvättmedel
2) tvål
4) schampoo
under 1 veckas vandring. Fungerade ypperligt :) Kläderna & jag luktade så gott, så gott :)
Hade lite mer än 1 dl gel med mig och det är snudd på halva flaskan kvar. Väldigt drygt.
Rekommenderas varmt.
Enda trixet är som estetdrägg påpekade ovan att man egenhändigt får peta över en mindre mängd i en mindre behållare.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.