Stora tvåltråden

Det har diskuterats flera gånger tidigare om man ska tvätta sig med tvål eller ej när man är ute. Somliga menar att det inte är miljövänligt, andra menar att det inte spelar någon roll.

Är det inte dax att denna fråga utreds en gång för alla. Upp till debatt!
 
Jag tillhör den grupp som använder tvål när jag tvättar mig i både i fjällen och nere i sydsverige. Jag anser att det bara går åt 1 g tvål per användning och att det är en försumbar mängd. Det är knappast troligt att tvål är giftigt, producenterna borde tagit hänsyn till att barn lätt kan komma åt tvålar för att provsmaka...

1 g tvål har minimal påverkan på ytspänningen tror jag.
 
Tvål

diskmedel schampo "same same". Diskmedel typ Yes är drygt och räcker IMHO för det mesta i rengöringsväg i friluftslivet.

Thure
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Det har diskuterats flera gånger tidigare om man ska tvätta sig med tvål eller ej när man är ute. Somliga menar att det inte är miljövänligt, andra menar att det inte spelar någon roll.

Är det inte dax att denna fråga utreds en gång för alla. Upp till debatt!

Självklart torde miljöbelastningen bli mindre om man inte använder tvål eller schampo så jag manar till att våga vägra duscha hemma också.
 
Med "same same" avsåg jag det engelska ordet för samma sak.

Jag tolkar den här kontexten som användning av tvål och andra detergenter vid utevistelse, tvål eller schampo hemma ligger lite utanför så att säga avslutad210712. ;)

Thure
 
Jag tror knappast att det gör nån påverkan öht.
Ska vi sluta spotta ut tandkrämsskumet och svälja istället?
Eller kanske sluta svetas så mycket för att salt inte hör hemma i fjällen.. ;)
 
Är man orolig kan man ju vaska sig (eller kalsongerna) i en kastrull. Sen slår man ut vattnet en bit från vattendraget. Så brukar jag göra när jag diskar i naturen. (Sen tar jag bilen hem...)
 
Ja, lite tvål har väl ingen (natur) dött av. Jag är lite mer tveksam de få gånger jag tvättat kläder ute med några korn tvättmedel (nå, även där finns ju mer och mindre vassa, t ex tvåltvättmedel är väl erkänt skonsamma?)

Så länge man använder små mängder klarar sig nog naturen. Däremot kan man ju (liksom med allt annat skräp inkl disk) vara vänlig nog att släppa ut nedströms vattentaget (även grannarnas vattentag...)
 
Om man vänjer kroppen (och medmänniskorna ;-) ) Kan man helt sluta att änvända tvål, shampoo osv. Vanligt vatten duger gott att tvätta sin egen kropp med. Oavsett om man är hemma eller på vandring eller på kungligt besök....
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.