Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har brukat både sågen och sylen, t o m universalkroken!

go tur ;)
Hehe, där ser man, så olika vi använder våra kelningar ;).

När det skall sågas och kapas så använder jag hellre andra verktyg än den flimsiga sågen på Vicarna :).

Sylen kan kanske vara bra till att sy i läder och liknande men inte heller det scenariot har kommit upp någonsin. Allt annat klarar jag med ett knivblad.

~Paul~
 
När det kommer till fler funktioner tycker jag nog att Leatherman slår Victorinox, som i multifunktionsmodellen blir väldigt klumpig. Till synes tyckte Victorinox det själva och gjorde till slut en egen Leatherman.
 
När det kommer till fler funktioner tycker jag nog att Leatherman slår Victorinox, som i multifunktionsmodellen blir väldigt klumpig. Till synes tyckte Victorinox det själva och gjorde till slut en egen Leatherman.
Fast det är lite som att jämföra äpplen och päron.

Leatherman bygger sina modeller kring tången (eller saxen hos vissa modeller) som dess huvudverktyg medan Victorinox huvudverktyg alltid varit själva kniven/bladet.

I och med det oftast större formatet hos L-man så kan också övriga verktygen göras robustare och dessutom får fler av dem plats i ett och samma koncept. Det blir m a o inte en rättvis jämförelse så länge du jämför med traditionella Victorinoxknivar i form av fickknivar och inte deras tångmodeller (SwissTools).

Personligen föredrar jag en vanlig Vic, framför en tångmodell. Men det är förstås en smaksak som i mycket hänger på vilka verktyg man har behov av och hur pass robusta dessa bör vara.

~Paul~
 
Jag har både en enklare Victorinox (med tre-fyra funktioner, korkskruv, kniv, kapsylöppnare, inhandlad i München 1989) och Leatherman Wave (av väsentligt senare datum). Victorinox har en del produkter med fler verktyg, med såg och allt (t.ex. Huntsman), men de bygger väldigt mycket på bredden. Och här finner jag Leathermans koncept väsentligt smidigare.

Både kniven och sågen på Leatherman är väldigt bra.
I det ihopvikta tillståndet är tången inte huvudnumret hos Leatherman. Utan det är såg och kniv, jämte fil och - ja, jag vet inte vad det kallas - ett slags pappskniv (?).
 
Jag har både en enklare Victorinox (med tre-fyra funktioner, korkskruv, kniv, kapsylöppnare, inhandlad i München 1989) och Leatherman Wave (av väsentligt senare datum). Victorinox har en del produkter med fler verktyg, med såg och allt (t.ex. Huntsman), men de bygger väldigt mycket på bredden. Och här finner jag Leathermans koncept väsentligt smidigare.

Både kniven och sågen på Leatherman är väldigt bra.
I det ihopvikta tillståndet är tången inte huvudnumret hos Leatherman. Utan det är såg och kniv, jämte fil och - ja, jag vet inte vad det kallas - ett slags pappskniv (?).
Korkskruv? Om jag har vin med mig så väljer jag alltid vin i PET-flaskor.
Kapsylöppnare? En kapsyl kan öppnas med vad som helst.
 
Som sagt, inhandlad i München 1989. Syfte: att skära upp bröd och korv, korka upp vinflaska och öppna ölflaskor i en park. Detta var under en av mina många tågluffningar under 80- & 90-tal.

Korkskruven är för övrigt utmärkt och har räddat många kalas, när värdskapet haft undermålig korskruv i kökslådan.

Det är nedanstående typ av kniv som avses. Men min modell saknar tandpetaren.
 

Bilagor

  • 41CTgAEwAuL._SX300_QL70_.jpg
    41CTgAEwAuL._SX300_QL70_.jpg
    8.6 KB · Visningar: 531
Jag har både en enklare Victorinox (med tre-fyra funktioner, korkskruv, kniv, kapsylöppnare, inhandlad i München 1989) och Leatherman Wave (av väsentligt senare datum). Victorinox har en del produkter med fler verktyg, med såg och allt (t.ex. Huntsman), men de bygger väldigt mycket på bredden. Och här finner jag Leathermans koncept väsentligt smidigare.

Både kniven och sågen på Leatherman är väldigt bra.
I det ihopvikta tillståndet är tången inte huvudnumret hos Leatherman. Utan det är såg och kniv, jämte fil och - ja, jag vet inte vad det kallas - ett slags pappskniv (?).
Som jag skrev tidigare så har Victorinox och Leatherman olika filosofier och inriktningar bakom sina alster. Och visst bygger L-man sitt koncept runt tången! Att du ibland/ofta använder andra verktyg och således håller tången nedfälld är i sammanhanget irrelevant.

Allting hänger på vilka verktyg man är i behov av. När man bestämt det så blir det lättare att välja huruvida det är en multitång typ Leatherman eller en kniv typ Victorinox man bör välja.

Du säger: "Victorinox har en del produkter med fler verktyg, med såg och allt (t.ex. Huntsman), men de bygger väldigt mycket på bredden. Och här finner jag Leathermans koncept väsentligt smidigare."
Vilka modeller avser du exakt? Att göra en jämförelse på slumpmässigt valda modeller blir inte rättvist eller för den delen objektivt.

Om jag skall göra en egen subjektiv jämförelse så skulle jag exempelvis kunna ställa "din" L.man Wave mot min Vic Explorer av äldre snitt. Personligen har jag inget behov av tången eller sågen och heller inte sågtandat blad och diverse bits. Jag kör dessutom med den äldre varianten som saknar den där fåniga kroken ;).



Observera att kniven på intet sätt känns bulkig eller "bred" som du antyder. Den är dessutom 140 g lättare än din L-man Wave. Bara den detaljen gör att jag hellre stoppar den här Vicen i fickan i stället för en multitång som din Wave.

~Paul~
 
Som sagt, inhandlad i München 1989. Syfte: att skära upp bröd och korv, korka upp vinflaska och öppna ölflaskor i en park. Detta var under en av mina många tågluffningar under 80- & 90-tal.

Korkskruven är för övrigt utmärkt och har räddat många kalas, när värdskapet haft undermålig korskruv i kökslådan.

Det är nedanstående typ av kniv som avses. Men min modell saknar tandpetaren.
Om din kniv är 84 mm i nedfällt läge så är det en Waiter Economy

~Paul~
 
Observera att kniven på intet sätt känns bulkig eller "bred" som du antyder. Den är dessutom 140 g lättare än din L-man Wave. Bara den detaljen gör att jag hellre stoppar den här Vicen i fickan i stället för en multitång som din Wave.

~Paul~

Vad jag uppskattar med Leatherman Wave är - oräknat de övriga funktionerna, som t.ex. skruvmejsel för glasögonskalm (!) - är sågen, som är ett bra komplement till en bushcraft- eller överlevnadskniv. Med denna kan man såga av ca. 5 cm grentjocklek. Ovanpå detta: övriga funktioner, som fil, skruvmejslar, tång, etc. Helt klart värdefulla ur överlevnadssynpunkten.

Ett mer minimalistiskt alternativ, om man nu bara vill ha en såg som komplement till kniven, är givetvis en vikbar såg, som t.ex. Opinels.

Victorinox med såg bygger oftast rejält på bredden, som exempelvis Huntsman.
 
Vad jag uppskattar med Leatherman Wave är - oräknat de övriga funktionerna, som t.ex. skruvmejsel för glasögonskalm (!) - är sågen, som är ett bra komplement till en bushcraft- eller överlevnadskniv. Med denna kan man såga av ca. 5 cm grentjocklek. Ovanpå detta: övriga funktioner, som fil, skruvmejslar, tång, etc. Helt klart värdefulla ur överlevnadssynpunkten.

Ett mer minimalistiskt alternativ, om man nu bara vill ha en såg som komplement till kniven, är givetvis en vikbar såg, som t.ex. Opinels.

Victorinox med såg bygger oftast rejält på bredden, som exempelvis Huntsman.
Ja, en liten skruvmejsel till glasögonen är praktisk. Jag har utrustat i princip alla mina Vicar med den där lilla krabaten som sitter inhyst i korkskruven:
9506123350046.jpg


I övrigt använder jag inte mina Vicar som "överlevnadsverktyg" utan snarare som vardagsknivar som är praktiska att ha på sig av olika anledningar. Dvs, jag använder mina Vicart ill 99% i urban miljö Av denna anledning har jag inget behov av såg.

Vi har härmed än en gång kostaterat att valet har med behovet att göra, där en Vic kan vara mer lämplig och lättburen än en L-man och vice versa.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.