Bra dubbelpik?

mangem; sa:
Vad är det som är så speciellt med Lisonpiken ?

En konisk spets med 4-kantigt tvärnsitt, precis som på Falupiken.

Men det finns fler parameter att laborera med. Är möjligen en 3-kantig eller 5-kantig spets bättre? Och hur stor ska koniciteten vara?

pic_10376.jpg


Foto: Nils-Erik Hjelmer
Från http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=10376

Han närmst kameran har väl en Lison-pik ?

Edit: ser att flera hunnit före med att svara, medan jag letade en bild på Falupiken.

Per
 
Bengt F; sa:
Jag håller allt fast i min gamla Almgrensträpik med klassisk trestegsspets!
// Bengt

Är det inte en Hansapik du har?

Hansapiken har nackdelen att lätt brytas av i träskaftet precis där metallskoningen tar slut. Ett koniskt pikhuvud speciellt ett med fyrkantig eller trekantig konisk spets fastnar inte lika lätt vid pikning i farten.

Thure
 
mangem; sa:
Vad är argumenten för att ha så tung spets ?
Man behöver inte använda egen kraft för att slå piken i isen, man lyfter upp den och släpper ner den. Effekten är att man får känsligheten i det istjockleksspektrum jag är intresserad av, dvs mellan ca 3-6 cm (motsvarande söt kärnis). Ju lättare pik, desto mer av din egen armkraft behövs. Å andra sidan är det inte bra för att staka med om det nu är det man vill ha piken till.

Tre-, fyr- eller femkantigt huvud tror jag spelar mindre roll.
 
Tung pik

kräver inte lika kraftig piksnärt. Om pikskaftet är styvt så kan vikten med fördel huvudsakligen placeras högre upp för att undvika att för mycket energi slösas på att lyfta pikhuvudet vid stakning.

Vikt kan också tillföras med en extrastav som är bra förankrad vid huvudpiken.

Hur tung pik man behöver beror på pikaren styrka och teknik. Om man t ex lär sig att pika i farten så behövs inte lika mycket arm och handstyrka.

Argumenten för ett tungt pikhuvud är inte starka. Ett inte alltför smalt pikhuvud däremot är bra för att bedöma mosiga eller mjuka iskvaliteter.

Tycker i varje fall

Thure
 
Brune; sa:
Vitsen är väl densamma som att ha en ”rejäl” hammare och en ”rejäl” yxa. När rörelseenergin ska gå över i deformation är massan av väsentlig betydelse.

Per Brune

Instämmer men har man en tung arm så kan den räknas in i massan liksom till viss del kroppsvikten om man pikar i farten och lägger på sin egen kroppsvikt bakom pikskaftet.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.