Hybridcykel för träning/ pendling, små grus stigar

Vad ska jag köpa för cykel?

Jag funderar på att köpa ny cykel. Har en Cresent Power (rätt sliten) idag och behöver en ny:

- kunna cykla på både asfalt och sämre grusvägar (svårt att veta hur mkt asfalt/grus 75/25?)
- någorlunda bra kvaliteé
- kunna cykla lite längre sträckor, upp till5-6mil
- relativt låg vikt
- skivbroms (hydrauliska)

Började kolla nu när Stadium hade 25% rea på allt, tittade bl a på SCOTT Sporster X50. Snabbt konstaterade att den är lite av nybörjare cykel och dämpare saknar lock out. Skulle behöva komma upp till åtminståne X-20 att bli nöjd. Har kollat lite på bla Richmond SLH 1 men tyckte att den var lite för hård, dvs ingen dämpning alls. Fick tips att eventueltt köpa 29" MTB, typ RICHMOND SL TEAM 2.0 29, och sätta smalare däck. Gillade inte att den är "bara" 20 växlar, för stor ratt bl a...

Den ena säljaren rekomenderade Trek 8.5 DS, den prövkörde jag aldrifg eftersom inte fanns i butiken.

Ca 10000:- går smärtgränsen.

Vilken av ovanstående skulle ni välja och varför? Eller förslag på nån annan?
 
Rätt mycket skulle kunna funka med lämplig modifiering. Din cykel bör kunna ge dig en vettig sittställning, ha 32-42 mm breda däck med inte alltför mycket rullmotstånd, en racerkassett i bak och 2-3 lagom stora klingor i fram.

Hybrid skulle definitivt kunna fungera, liksom en CX, långfärdshoj eller en gammal cross country-mtb (efter viss modifiering av däck och utväxling).
/Niklas
 
Rätt mycket skulle kunna funka med lämplig modifiering. Din cykel bör kunna ge dig en vettig sittställning, ha 32-42 mm breda däck med inte alltför mycket rullmotstånd, en racerkassett i bak och 2-3 lagom stora klingor i fram.

Hybrid skulle definitivt kunna fungera, liksom en CX, långfärdshoj eller en gammal cross country-mtb (efter viss modifiering av däck och utväxling).
/Niklas

Kan du ge mig lite mer konkret, vilken kasset back och fram (klinga) jag skulle ha minst i kvalité?

Har du konkret exempel på däck du nämner?
 
Måste erkänna att har inte testad någon CX än, men känns för mycket racer vid första titt ... Varför släppa hydraulisk skivbromsar?

För att du inte får en CX med det inom din budget.

Och vad är det för fel med racer när det är väg du ska cykla på? Förutom att det kommer vara effektivare så kommer det antagligen vara lättare att hitta en vettig sittposition och med bockstyre får man fler sätt att hålla händerna vilket också ökar komforten.
 
För att du inte får en CX med det inom din budget.

Och vad är det för fel med racer när det är väg du ska cykla på? Förutom att det kommer vara effektivare så kommer det antagligen vara lättare att hitta en vettig sittposition och med bockstyre får man fler sätt att hålla händerna vilket också ökar komforten.

Vill inte ha bockstyre ändå...
 
Kan du ge mig lite mer konkret, vilken kasset back och fram (klinga) jag skulle ha minst i kvalité?

Om du menar kvalitetsnivå, så är 105 eller bättre i bak och Deore eller LX i fram (Shimano). Menar du storlek så skulle jag satsa på en 11/12-23/25 i bak och ca 46-36-26 eller 48-38-26 i fram. Den optimala kombinationen beror ju mycket på hur vägarna ser ut m.m.

Tänk på att ha ca 80-90 i kadens vid träning.

Har du konkret exempel på däck du nämner?

Hyfsat släta kvalitetsdäck i 32-42 cm finns det gott om hos välsorterade cykelhandlare. Däcken i fråga bör tåla åtminstone 6 bars tryck och kostar från 150-200 kr/st och uppåt. Vikbart är lättare än traditionell kanttråd, men också klart dyrare. Finns bra däck med förbättrad punkaskydd, men dessa däck lär också vara mer trögrullade.

Precis som mycket annat så får du ofta vad du betalar för. Då alla stora däcktillverkare har flera modeller som passar, så är det närmast frågan vilka märken din cykelhandlare för. Däck är ju trots allt en förbrukningsvara.
/Niklas
 
Varför trippelklinga fram? Planerar man inte att cykla i stora berg eller med mycket packning finns det väl knappast någon anledning till det?
 
Varför trippelklinga fram? Planerar man inte att cykla i stora berg eller med mycket packning finns det väl knappast någon anledning till det?

Förr eller senare vill kanske trådskaparen testa branta backar och/eller mycket packning, eller varför inte grusvägar i tjällossning.
/Niklas
 
Om du menar kvalitetsnivå, så är 105 eller bättre i bak och Deore eller LX i fram (Shimano). Menar du storlek så skulle jag satsa på en 11/12-23/25 i bak och ca 46-36-26 eller 48-38-26 i fram. Den optimala kombinationen beror ju mycket på hur vägarna ser ut m.m.

Tänk på att ha ca 80-90 i kadens vid träning.



Hyfsat släta kvalitetsdäck i 32-42 cm finns det gott om hos välsorterade cykelhandlare. Däcken i fråga bör tåla åtminstone 6 bars tryck och kostar från 150-200 kr/st och uppåt. Vikbart är lättare än traditionell kanttråd, men också klart dyrare. Finns bra däck med förbättrad punkaskydd, men dessa däck lär också vara mer trögrullade.

Precis som mycket annat så får du ofta vad du betalar för. Då alla stora däcktillverkare har flera modeller som passar, så är det närmast frågan vilka märken din cykelhandlare för. Däck är ju trots allt en förbrukningsvara.
/Niklas

Det verkar att TREK 8.5 DS passar rätt så bra i det du skrev.
Hittade en handlare i Malmö, som hade den hemma i storlek 21", som han ansåg för stort för mig. Vi ska se. Jag är 175cm/ 73kg och innerbenslängd på 82cm. Jag kommer fram att jag skulle passa i ramstorlek 53cm vilket motsvarar rätt så bra med 21".
 
Höjden

på ramen är inte det intressantaste med en slopad mtb utan längden. Du vill inte ha styret för långt fram. Provcykla.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.