trycket i däcket hur varierar det med temperaturen

Nej, det var inte en nyårssmällare tyvärr, det var slangen som small, cykeln stod för sig själv temperaturen gick från ca 2 plus upp till 8 plus under natten, däcket var pumpat med maxtryck vilket jag alltid brukar ha,

Är det någon som vet relationen mellan tryck och värme, dvs motsvarar 60 psi i fem minus 70 psi i 15 plus eller hur mycket svänger det?.'

Mikael
 
Inte var det temperaturökningen som fick slangen att smälla. 6 grader, det är ju ingenting!

Skulle kunna vara montagefel, för högt däcktryck (manometern visar fel) eller materialfel. Eller nått annat?
 
Senast ändrad:
Jag håller med HK här, en temperaturökning på 6 grader skall inte ensamt vara nog för att få däcket att smälla.

Vad gäller tryckökningen som funktion av temperaturen är den nära nog linjär. Om en ökning från -5C till +5C ger en viss tryckökning, kommer du att få samma tryckökning mellan +15C och +25C. Detta förutsätter dock att däck och slang är helt stela. Nu lär de väl inte vara det i verkligeheten, men skillnaden torde vara obetydlig.
 
Kör motorcykel å håller där extra koll på mitt lufttryck i däcken märker då en liten skillnad när tempen sjunker!
Kör med ca 2,5kg lufttryck(alltså ungefär som MTB däck) Sjunker tempen 7-8gr så gör det bara att trycket går ner till 2,4kg. Bara 0.1kg alltså så tempen hade inget med din punktering att göra!
Men varför låta däcken stå med maxtryck(låter inte så bra) Cyklade racer tidigare å lärde mig då att det inte var så nyttigt (även om trycket var högre där) Släppte alltid ut luften något efter cykling!

/Janne
 
Allmänna gaslagen

kan man använda här och då ökar trycket i proportion till temperaturändringens andel av temperaturskillnaden mellan absoluta nollpunkten och den aktuella temperaturen.

Temperaturen i ett däck kan påverkas av andra saker också t ex om man bromsar länge i en utförsbacke med fälgbromsar eller kör motorcykel i motorvägsfart. Asfalttemperatuen kan dessutom vara högre än lufttemperaturen.

Att du fick punktering beror säkert på någon form av materialfel eller montagefel.

Thure
 
Tror din punktering kan bero på olika orsaker: Att du klämt slangen vid monteringen, att du fått in nått skräp eller att fälgbandet gått sönder(kanske beroende på högt däckstryck) å slangen litat sig ner i nåt nippelhåll!

/Janne
 
1kPa/grad...

...stämmer ganska bra för ett bildäck mellan -40 och +20 grader (från praktiska prov). Det borde inte vara någon skillnad för cykeldäck.
Alltså, en tumregel jag brukar använda är: 10 graders temperaturändring ger 0,1bar tryckändring.

//Andreas
 
Mer om allmänna gaslagen

Jag skrev om allmänna gaslagen i någon tråd om kajaker med täta skott på kajak. Alla kanske inte kommer ihåg allmänna gaslagen från skolan.

pV=nRT. Om vi för enkelheten skull struntar i vad n och R är (som är konstanta), kan man förenkla det till.

pV/T= konstant
(p=trycket, V=volymen och T temperaruten i Kelvin).

Om vi för enkelhets skull också låter volymen vara konstant så hoppas jag dom flesta inser att om temperaturen ökar så ökar trycket, och vise versa om temperaturen minskar.

Personligen märker jag det påtagligt då jag pumpat cykeldäcken i cykelkällaren där det kanske är 20 grader C, och då jag cyklar då det är minus 5 grader C. Då blir cykeln trögtrampad för det är för lågt tryck i däcken. Att jag sedan har dubbdäck på ”vintercykeln” gör givetvis också sitt till att cykeln rullar sämre än med vanliga däck.

Per Brune
 
Jag gjorde en liten fin kalkyl på det, testgruppen var ett 29*2.35 däck, ett 24*2.6 och ett 20*2.5 tum.

Och formeln för tryckförändring borde se ut ungefär såhär (men detta var inte vetenskapligt, dock ganska rimligt.)
Y = 1.013^X
Där Y är tryckförändringen som decimaltal och X är förrändringen i temperatur, givetvis ett negativt tal när temperaturen sjunker.

Jag tycker det känns dumt att blanda in så mycket mer, för det är ju bara luftvolymen som förrändras och därför också trycket.
Så enligt kalkylen så kommer ett däck som pumpas innomhus i 20 grader och kommer ut i -34 få hälften så högt tryck när det kommer ut och kallnar..
Men ett fåtal grader är rätt små förändringar..

Googla har en bra kalkylator förresten ;)
 
Nja

jag tycker ni överdriver lite. Mina Nokia Halkapelitta skall enligt märkningen pumpas till ett tryck på 4,5 KPa.

Om jag pumpar i garaget som håller ca + 10 grader på vintern och sedan tar ut cykeln i -10 så har temperaturen sjunkit 20 grader samtidigt har sannolikt volymen minskat något vilket gör tryckskillnaden något mindre men om vi räknar på 20/283 så ger det en trycksänkning om 7% alltså från 4,5 KPa till 4,18 KPa. Tror inte att detta märks så mycket i praktiken.

Däremot kan rullegenskaperna påverkas av mycket annat som t ex trögare snö när det är kallt, mera grus på vägbanan, trögare fett i lagren etc.

Thure
 
Jag gjorde en liten fin kalkyl på det, testgruppen var ett 29*2.35 däck, ett 24*2.6 och ett 20*2.5 tum.

Och formeln för tryckförändring borde se ut ungefär såhär (men detta var inte vetenskapligt, dock ganska rimligt.)
Y = 1.013^X

[...]

Så enligt kalkylen så kommer ett däck som pumpas innomhus i 20 grader och kommer ut i -34 få hälften så högt tryck när det kommer ut och kallnar..

Lite enkelt gaslagspillande (pV = nRT) ger (om man antar konstant däckvolym) att trycket borde sjunka med 16% ty temperaturen sjunker med cirka 16% (54 grader av 293).

Approximation till ideal gas borde vara rätt bra då temperaturerna är relativt höga (jfrt med kokpunkt för "luft") och densiteten låg.

Hur gjorde du dina tester?
 
Ett statiskt obelastat hjul som bara smäller. Rätt slangdimension? Rätt monterat, materialfel, grus eller slitage, ålder, ekrar inne i fälgen t ex?
Fick oxså lära mig att cykla går bra på 4,5-6kg tryck men förvaring på 1 kg. Tillämpas och fungerar utmärkt, sålänge som man har en bra pump, SKS rennkompressor rekommenderas varmt.
De slangar som smällt för mig vid pumpning har alla haft något av ovanstående fel, inga gremlingar där.
//J
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.