Halvkiloshybrid från Gossamer Gear

Läst lite på sajter från USA,och det verkar ju fungera.
Nån som använt det i Sverige ännu?
Eller har anna info om det?

Vad jag vet så tänker Jörgen på Fjäderlätt använda The One till sommaren på sin långvandring i fjällen... Han får berätta mer själv. Jag ser fram emot att höra hans synpunkter på The One-tältet!

Jonas
 
Vad jag vet så tänker Jörgen på Fjäderlätt använda The One till sommaren på sin långvandring i fjällen... Han får berätta mer själv. Jag ser fram emot att höra hans synpunkter på The One-tältet!

Jonas

Jag har bara sovit en natt i det ännu, men blev klart förtjust. Glen Van Peski är lika lång som undertecknad (191 cm) så jag visste från början att det skulle vara stort nog för mig. Det känns stabilt, stabilare än t ex Contrail. Smart att nyttja den andra staven på baksidan för att stadga upp och skapa mer utrymme. Återkommer efter sommaren :)

Jörgen
 
Om du skulle jämföra the one med lunar solo e? fördelar, nackdelar? Har spanat runt på BPL och så, men folk verkar mest jämföra the one med rainbow och contrail..

The One är lättare, Lunar Solo E har mer golvyta.. Sen då? Ventilation? Vindstyrka?

Det är nämligen så att jag tänkte köpa mig något av dem..
 
Det finns en tråd på Practical Backpacking där man diskuterar skillnaderna mellan The One och Lunar Solo:
http://www.practicalbackpacking.com/forums/showthread.php?t=4517

Den tråden sa mest "NOTE: The remainder of this post can be read by PBF members. For FREE membership click here"

och "Practical Backpacking™ is not accepting new membership registrations at this time."

Kan du göra en svepande referering av vad som står där? Jag är också inne på nåt av dom här tälten.
 
Den tråden sa mest "NOTE: The remainder of this post can be read by PBF members. For FREE membership click here"

och "Practical Backpacking™ is not accepting new membership registrations at this time."

Kan du göra en svepande referering av vad som står där? Jag är också inne på nåt av dom här tälten.

Så grinigt av dem... Jag kan sammanfatta snabbt:

The One

Fördelar
Bättre takutrymme
Spinnackerväven är lätt att få tajt, och blir inte slapp när den blir blöt.
Går att resa högt för bra ventilation
Två stavar ger mindre tygytor utan stöd

Nackdelar
Halare golv
Kräver två stavar/pinnar
Verkar ömtåligt, två användare drog loss fästen vid första användningen
Stor glipa till marken i absiden

Lunar Solo

Fördelar
Billigare
Lättare
Mer golvyta (en användare tältar med sitt femåriga barnbarn)
Absiden går ner till marken, skyddar bättre
Tål antagligen vind bättre pga sin form och att absiden går till marken

Nackdelar
Spetsigare vinkel mellan golv och tak, så all golvyta är inte användbar, och man har större risk att nudda taken när man sover
Något tyngre (men kräver bara en stav/pinne och större chans att klara sig utan extragolv)
Större, slappare tygytor
 
Senast ändrad:
Så grinigt av dem... Jag kan sammanfatta snabbt:

The One

Fördelar
Bättre takutrymme
Spinnackerväven är lätt att få tajt, och blir inte slapp när den blir blöt.
Går att resa högt för bra ventilation
Två stavar ger mindre tygytor utan stöd

Nackdelar
Halare golv
Kräver två stavar/pinnar
Verkar ömtåligt, två användare drog loss fästen vid första användningen
Stor glipa till marken i absiden

Lunar Solo

Fördelar
Billigare
Lättare
Mer golvyta (en användare tältar med sitt femåriga barnbarn)
Absiden går ner till marken, skyddar bättre
Tål antagligen vind bättre pga sin form och att absiden går till marken

Nackdelar
Spetsigare vinkel mellan golv och tak, så all golvyta är inte användbar, och man har större risk att nudda taken när man sover
Något tyngre (men kräver bara en stav/pinne och större chans att klara sig utan extragolv)
Större, slappare tygytor

Tack Martin!
Hmm.. inga klara besked till något av tältens uppenbara fördel alltså. The One verkar ju onekligen intressant men om det är ömtåligt drar det ju ner betyget en hel del..

/David
 
Tack Martin!
Hmm.. inga klara besked till något av tältens uppenbara fördel alltså. The One verkar ju onekligen intressant men om det är ömtåligt drar det ju ner betyget en hel del..

Ja, vi får se om Jörgen upplever det som ömtåligt också. Bor man i USA kan man ju alltid utnyttja den tydligen utmärkta kundsupporten, men det gör man ju inte gärna från andra sidan havet. Eller när man väl står på fjället.
 
Det mest intressanta med The One jämfört med Lunar tycker jag är vikten. Det finns ju gott om tarptält över 600 gram, inte många under 500 g. Att kunna minska vikten på en av de tre stora med 20% när man ändå ligger bland marknadens lättaste (som Lunar) tycker jag är strongt jobbat av Gossamer Gear. Återstår nu att se om detta också inneburit att man offrat för mycket av hållbarhet.

I'll be back...

Jörgen
 
Tack Martin!
Hmm.. inga klara besked till något av tältens uppenbara fördel alltså. The One verkar ju onekligen intressant men om det är ömtåligt drar det ju ner betyget en hel del..

/David

Jag har en plan! Köper du det ena så köper jag det andra, så kan vi turas om! Det bästa från två världar?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.