Gissa position

Så stiligt!
Kräver en gissning. Terrängen påminner om gränstrakterna till Norge uppe i Padjelantområdet, men ingen ravin jag känner igen dock. Guovddelistjåhkkå och jokken som rinner ner mot Guovddelisjavrasj?

Calle
Edit: kom en till bild medan jag skrev, men jag håller kvar vid min gissning
 
Så stiligt!
Kräver en gissning. Terrängen påminner om gränstrakterna till Norge uppe i Padjelantområdet, men ingen ravin jag känner igen dock. Guovddelistjåhkkå och jokken som rinner ner mot Guovddelisjavrasj?

Calle
Edit: kom en till bild medan jag skrev, men jag håller kvar vid min gissning

Nej, det här är i ett betydligt mer välbesökt område.
 
Intressant bild. Jag anar att sjön ligger på andra sidan av en dalgång där man ser över dalgången mot ravinen på andra sidan.

Blickar du mot väst över Tarradalen med sjön Bajep Buojdes i förgrunden?

Thure
 
Intressant bild. Jag anar att sjön ligger på andra sidan av en dalgång där man ser över dalgången mot ravinen på andra sidan.

Blickar du mot väst över Tarradalen med sjön Bajep Buojdes i förgrunden?

Thure

Nej, fortfarande fel område.

Den andra bilden är tagen från en led som är relativt välvandrad där man nästan säkert möter andra vandrare om man går här under säsong.

Fortsätter man framåt på leden så passerar man nedre avslutningen på ravinsystemet med ett litet, men väldigt vackert, vattenfall. För att se storheten av ravinen på första bilden måste man dock upp för backen några hundra meter från leden.
 
Går du på Nordkalottenleden och kan det vara bäcken/ravinen några kilometer väster om Sårjåsjaure?

Nej, det är inte Nordkalottleden. Inte heller någon annan av de stora namngivna lederna. Däremot så är det här ett populärt sidospår för de som vill avvika några dagar från en av de 'stora' lederna.
 
Det är väl Moarhmmajohkas ravin med Vuolip Cazajavri på ledtrådsbilden.

Stämmer bra det!

Ravinen är från den grenen av jokken som går upp i Mosskumoarhmá. men även den andra grenen fortsätter långt uppströms i en djup ravin. Sjön på den andra bilden är dock Bajip Cazajávr om man ska vara noggrann.

Så här ser det sista lilla vattenfallet ut sett från bron över jokken:
https://flic.kr/p/EKn7GF

Jag har gått förbi här några gånger utan att förstå vilken fantastisk ravin som finns precis ovanför det här lilla vattenfallet. Gå upp några hundra meter till höger om jokken nästa gång ni går förbi och njut av skådespelet!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.