Vattenförgiftning?

Ulf M; sa:
norpan_; sa:
Lagom intag av vatten är det bästa för kroppen tror jag (precis som alla andra intag). Man måste givetvis kompensera för förlusterna av vätska men det ska inte gå till överdrift. Är man törstig så dricker man. Det är kroppens signal på att man behöver vätska. Om man arbetar hårt och svettas mycket bör man dock ha koll på sitt intag då törstkänslan inte alltid räcker till för att kompensera förlusterna. Att dricka 5-6 liter om dagen utan att kroppen förlorar så mycket vätska ser jag som helt meningslöst.

/mattias

Problemet med att dricka när man är törstig är att törstreflexen aktiveras först vid c:a 1% vätskebrist och tyvärr så är redan den procenten svårare att återställa än att hålla rätt vätskenivå.

"Regeln" att man ska dricka ytterligare en halv liter när man druckit sig otörstig är ganska sann.

______________________________________________________

När det gäller vattenförgiftning så vill jag minnas att det blir ett vätskeövertryck i huvudet så att hjärnan påverkas/pressas samman. (Med reservation för att det är c:a 10 år sedan jag studerade senast...)

Kommer ihåg ett exempel på en kille som rökt hasch eller marijuana och som på kort tid drack 20 liter vatten för att försöka pinka ut spåren inför ett urinprov. Han kollapsade och hamnade på sjukan i stället...

/Ulf

Jodå jag är fullt medveten om att bör dricka betydligt mer än vad man tror när man är törstig, det finns återgivet i en hel del litteratur. Men jag menar törst är fortfarande en signal från kroppen att man behöver vätska. Törstkänslan kan ju knappast komma innan kroppen känner att den behöver vätska. Precis som man blir hungrig blir man törstig. Jag går i varje fall inte och äter innan jag blir hungrig.

Sedan spelar det ju förstås stor roll var man befinner sig och hur mycket fysiskt arbete man utför. Sitter man på ett kontor och känner sig törstig är det inte så stor risk att man går och halsar 7 dl vatten. Man tar kanske ett glas vatten och änner sig helt ok.

Mängden vatten i kroppen regleras av njurarna och till största delen med hjälp av binjurebarken och hypofysen.
Det känns av genom ökad eller minskad genomblödning av njurarna och/eller ökad eller minskad partikelmängd i blodet.

/mattias
 
nermander; sa:
Vattnet i kroppen finns normalt bara i magen (cirka en liter) och sen i blodet och cellerna. Dricker man 3-4 liter på en timme så är det inte så svårt att gissa var vattnet finns innan man hunnit bli av med det.

(

Vem faaaan dricker 3- 4 liter vatten pa en timme? :)
 
Vem får ner 5-8 liter snabbt?

Magsäcks- och tolvfingerstarmensvolymkapasitet lär inte kunna ta emot denna kapasitet på kort tid. Vid njurbelastnings- och blåskapasitettest tidigare bad man patienten att dricka ca 3 liter vid ett antal repitativa tillfällen, samt mätte avlevererat. Många hade bekymmer med att få ner det.
Nedkylningseffekten är inte obetydlig om temperaturskillnaden är för stor. Jag hade i öknen besök en gång av en nybörjare vilken drack en treliters kanna vatten av kylskåpstemperatur på mycket kort tid. Han fick nerkylningseffekt och fick lägga sig med lånade kläder för att inte frysa, rejäl frossa och tryckfall. Jag vill minnas att det tog honom närapå en hel varm eftermiddag i skuggan att återfå balansen och åter komma upp på bakbenen. Han skickades hem långt före det var tid för dagens sundowners. Även den dracks i behagfulla klunkar.

God tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-08-15 kl 07:02]
 
crazy; sa:
Vem faaaan dricker 3- 4 liter vatten pa en timme? :)

Jag ser många på jobbet som springer och fyller på sin halvliters PET-flaska 2-3 gånger i timmen. De ligger såklart inte i riskzonen, men då snackar vi om kontorsarbete i luftkonditionerade rum. Folk som är ute i solen dricker en massa "för de har läst att man ska dricka mycket". Då kan det nog rätt lätt bli att man dricker uppemot 3 liter på en timme (det är "bara" 6 påfyllningar av flaskan, var tionde minut alltså).
 
nermander; sa:
Jag ser många på jobbet som springer och fyller på sin halvliters PET-flaska 2-3 gånger i timmen.

Det är just dessa det handlar om. Folk som trycker i sig en massa vätska helt i onödan därför att en massa fitness-"experter" predikat i flera år om att man "rensar ut", och att kroppen behöver typ 4 liter dricksvatten per dag.

Detta drickande är alltså helt onödigt, det har medicinarna i sin tur predikat i flera år. Vanligt folk som sitter på rumpan hela dagarna får i sig tillräckligt med vätska ändå.
Tokdrickandet belastar bara systemet och gör att folk springer och kissar var tjugonde minut (samtidigt som de fyller på flaskan, kan man anta). Att gå omkring med ett par överflödiga vattenliter i magen är väl inte heller så smart såhär i ultralight-tider.

Under de flesta normala friluftsaktiviteter funkar det bra att fylla på vätska vid aktivitetens slut. En kåsa vatten då och då under vandringen räcker ganska bra.

Min farbror som är uppvuxen i Afrika och dessutom är klinisk fysiolog brukar skratta åt dagens vattentokerier: "Dricka, det gjorde man när man kom hem på kvällen".
 
Re: Vem får ner 5-8 liter snabbt?

johankse; sa:
Magsäcks- och tolvfingerstarmensvolymkapasitet lär inte kunna ta emot denna kapasitet på kort tid.

En kväll på ett cafe i början på 90-talet hetade mina vänner mig till att dricka 3 liter vatten. Med magvärk gick jag ner i källaren och satte mig på dasset, men jag tyckte det tog för lång tid att vänta ut det, så jag satte fingrarna i halsen och gjorde av med vattnet igen den snabbaste vägen.

Sedan dess dricker jag med måtta,helre ofta men lite.
 
Var med en gång då en kille hade stor vätskebrist i kroppen. Han hade också ätit lite.
Jag vet inte hur mycket vatten han drack när han kom åt.
När jag hittade honom hade han kramp.
Benen stod upp fast han låg på rygg. Hela kroppen var stenhård.
Armarna var fast vinklade över bröstet och gick inte vika ut.
Tog rätt lång tid innan han kom på en vårdcentral.
Ett par timmar. Han var dock på bättringsvägen när han nådde doktorn.
Efteråt sa han till mig att han enligt doktorn hade fått vattenförgiftning. Allt för snabb påfyllnad av vatten.
Vilket hade kunnat leda till döden.

Med problem att prata bad han mig ett tag att ge honom konstgjord andning om han skulle sluta andas.
Glad var jag när jag inte behövde ge den skäggige mannen det.:0)
-Anders
 
Man bör skilja på dels vattenförgiftning och dels långsiktiga effekter av att hela tiden dricka för mycket vatten.
Vattenförgiftning är ett akut livshotande tillstånd som orsakar hyponatremi. Symtom är huvudvärk, kräkningar, förvirring, sänkt medvetandetillstånd och kramper.
Vanligast är det beskrivet för psykiska sjukdomstillstånd och olika behandlingar, men även hos t ex maratonlöpare. Det har även förekommit dödsfall i samband med missbruk av extacy.
Mortalitet och risk för irreversibel hjärnskada är 25 gånger större hos (unga) kvinnor än hos män av någon anledning.

/D
 
Nordesjo; sa:
Det är just dessa det handlar om. Folk som trycker i sig en massa vätska helt i onödan därför att en massa fitness-"experter" predikat i flera år om att man "rensar ut", och att kroppen behöver typ 4 liter dricksvatten per dag.

Under de flesta normala friluftsaktiviteter funkar det bra att fylla på vätska vid aktivitetens slut. En kåsa vatten då och då under vandringen räcker ganska bra.

Min farbror som är uppvuxen i Afrika och dessutom är klinisk fysiolog brukar skratta åt dagens vattentokerier: "Dricka, det gjorde man när man kom hem på kvällen".

Fyra liter per dag är ju inget om man tränar och äter rätt, därav att många "fitness-experter" säger så.

Att man ska fylla på vid dagens slut är väl det dummaste man kan göra ? Speciellt i Afrika. Varje procent vätska man tappar försämrar ju prestationsförmågan och belastar kroppen i onödan. Be din farbror kolla upp saken..
 
z_bumbi; sa:
Att man ska fylla på vid dagens slut är väl det dummaste man kan göra ? Speciellt i Afrika. Varje procent vätska man tappar försämrar ju prestationsförmågan och belastar kroppen i onödan. Be din farbror kolla upp saken..

Jag håller helt med om att det verkar konstigt, men nånstans har jag sett någon benämna metoden "tropikmetoden". D.v.s man dricker på morgonen och kvällen men inget under dagen..

VARFÖR man gör så vet jag inte, men jag skulle kunna gissa att det är väldigt gamla "tumregler" som ligger till grund för det. Ungefär som eskimåernas "Ät inte snö, den är giftig innan man smält den". Det vet ju varenda kotte att snö inte är giftigt, men genom att lära sina barn att den var det såg eskimåerna till att de inte kylde ner sig genom att äta snö när de var törstiga.

Det kan ha att göra med att det var svårt att bära med sig vatten på ett säkert sätt och det var bättre att dricka vattnet hemma i lägret? Kanske att man riskerade att diverse olika små insekter la ägg i vattnet man bar under dagen? (Vi snackar ju alltså om långt tillbaka i tiden, när man kanske bar vattnet i säckar av läder.)
 
Jag håller helt med om att det verkar konstigt, men nånstans har jag sett någon benämna metoden "tropikmetoden". D.v.s man dricker på morgonen och kvällen men inget under dagen..

Om inte annat så är det en bra metod UL-mässigt att dricka mycket vid vattenställen, så slipper man släpa med sig onödiga kilon vatten.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.