Ner med jakten och sluta mörda djur

Ska vi återgå till sakfrågan?
Jag tycker att Nermander kom med en berättigad och viktig fråga att besvara för den som på allvar tycker att kött är mord:

När en igelkott dödar och äter en snok, är det mord? Ska vi fängsla igelkotten för det?

Jag skulle också vilja veta vilka djur som det är mord att döda. Var går gränsen?
Gränsen mellan människa och djur är väldigt tydlig eftersom "människa" uteslutande är arten homo sapiens. Allt annat är "inte människor", oavsett om de är andra arter (impalaantiloper), andra levande ting (amaryllis) eller inanimata ting (ståltråd).
Att dra gränsen mellan "djur" och andra levande ting är däremot mycket svårare. Och att dra gränsen mellan gulliga djur med stora ögon och små meningslösa molusker som man kan dräpa i sömnen är svårare.

Därför vill jag veta var gränsen går. Är det mord när jag dödar ett virus?
 
Ja, för varje steg man tar i naturen dödar man ju ofta en hel dröse små djur av olika slag.

Och man kan ju fråga sig vad de som tycker att alla djur ska få leva gör om deras hem invarderas av kackerlackor eller myror?

Jag tycker ju i alla fall att jakt är ett "sportsligare" sätt att döda djur än slakterier...
 
Finner jag lycka i att överlista ett djur och döda det ?
Ja det gör jag faktiskt, men det är jakten som är det primära men utan dödandet vore det inte nåt heller...som att paddla i skärgården, resan är målet ...men utan kompisarna vid lägerelden på kvällen vore resan ganska trist.(generalisering)

Fiska utan krok bara att få se fisken vaka efter flugan skulle vara ganska trist....skillnad många fiskar går att släppa tillbaka.
 
Fiska utan krok bara att få se fisken vaka efter flugan skulle vara ganska trist....skillnad många fiskar går att släppa tillbaka.

Herregud. Fiska utan krok har jag gjort. Det var soligt, varmt och skönt att bara sitta där tillbakalutad med metspöt. Utan krok minskade risken att bli störd avsevärt.
 
Jag menade ju naturligtvis killen som startade tråden. Det var honom jag svarade. Som jägare skjuter (eller mördar) jag djur men ser mig inte direkt som någon mördare. Är jag mördare kontrar jag gärna med Idiot ! Men, att låta sig retas av folk som faktiskt inte har någon koll på vad jakt handlar om är ju ganska onödigt. Kan i alla fall inte låta bli....
 
Är jag mördare kontrar jag gärna med Idiot !

Frågan är om det hjälper.
Om man kan omdefiniera "mord" till att även innefatta andra arter än människa kan man antagligen omdefiniera ordet "idiot" till den sötaste av komplimanger.

Själv skulle jag varken kalla andra forumdeltagare mördare eller idiot. Eller... jag skulle nog göra mitt bästa för att göra det dubbeltydigt insinuant snarare än uppenbart offensivt. ;)
 
Ja det är din åsikt. vi andra indikerar ppå något sätt vem vi avser i våra inlägg dock...

Dessutom hade tråden antagligen dött i frid den 20/12 om inte nån gjort trådskaparen tjänsten att väcka den igen...

/M
(Som generellt undviker trådar av denna typ för att inte belöna beteenden som för mej känns nära antingen "Troll" eller annan irriterande typ av provokatör men nu kunde jag inte låta bli en kommentar...)
 
Vi lever i en demokrati, med yttrande frihet!

Så använd dessa fri och rättigheter med omdöme!
Alla har ett ansvar för demokratin, det står oss också fritt att opinionsbilda för resp. emot företelser i samhället! Så länge vi inte bryter mot lagar, tex hets mot folkgrupp...
Om man talar för sin sak på den nivå pantera har lagt sitt inlägg så kanske man får finna sig i att bli marginaliserad? Förlöjligad? Eller?

Solitere
 
Om man talar för sin sak på den nivå pantera har lagt sitt inlägg så kanske man får finna sig i att bli marginaliserad? Förlöjligad? Eller?

Som jag brukar säga till mina barn när de bråkar: Det handlar inte om vem som började, det handlar om vem som slutar först.

Bara för att nån annan beter sig som en idiot behöver väl inte du också göra det, eller?? :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Så vill rovdjursföreningen inskränka jakten i Sverige :( Jakt 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.