Underhudsfett

Jag försöker gå ned lite i vikt. Jag är inte överviktig, men jag vill ha plattare mage och gärna bli av med fett från armar och rygg och lår. Jag är 172 cm lång och väger 70 kg (kvinna). Det ser ut som om jag har någon konstig bukfetma. Min mage borde inte se ut som den gör.

Alltså, jag vill av estetiska skäl bara bli lite mindre.
Nu är det så att jag har tränat MASSOR i ca fyra år. Jag har alltså varit väldigt aktiv, långa promenader, 4-8 organiserade träningspass på drygt en timme i veckan, och löpning. Som det är nu så springer jag 4-6 mil i veckan. Jag klarar ganska enkelt två mil som ett vanligt träningspass.

Jag äter heller inte speciellt mycket. Jag äter aldrig skräpmat, jag dricker inte läsk och jag gillar inte kaffebröd. Jag festar inte varje helg. Jag äter inte snacks heller. Äter jag nåt onyttigt så är det typ godis eller glass, men inte speciellt ofta, verkligen inte varje dag. Ett par gånger i veckan, och inga jättemängder. Jag är noga med att välja nyckelhålsmärkt bröd, och stora pastaportioner händer inte. Det känns som om jag borde gå ner i vikt. Men jag har inte rubbats ett kg sen förra året, trots att jag tränat och till och med ökat träningsmängden under vintern, vilket jag inte gjorde förra året, och nu springer mer än någonsin.

Varför är jag inte smalare? Varför kan jag inte gå ner i vikt? Löpträning är ju det som klassiskt ska göra folk smala. Jag är rädd för att börja äta mer för att jag ska gå upp i vikt av det.

Är det någon vits att skära ner på fetter som smör, ost, grädde, osv? Det är ju så mycket snack om lchf, så det låter ju helt galet. En läkare jag talade med häromdagen uttryckte sig:
"Du måste äta gigantiska mängder mat. Ordentligt med pasta, ris och potatis. Halva tallriken. Och gärna en macka till." Kan man bli av med kroppsfett som idrottare genom att helt enkelt äta mer kolhydrater? Jag känner mig så dum. Men jag är lite skadad tror jag, när det kommer till detta. Det känns som om jag testat massa grejer (om jag ska vara ärlig, mest träna mycket, akta mig för mat) och inget har funkat.

... Hjälp?
 
Äsch, mitt långa svar försvann... Mitt tips är gärna hård styrketräning i samband med proteinrik kost och hålla ner på kolhydrater, under tiden du dietar alltså. Att gå och springa i timmar och äta för lite mat gör ingen glad. Jag gick själv ner från 103 kg till ca 80 kg på 4,5 månader men det var lite forcerat. Hade hjälp av dietist, som jobbar på Huddinge sjukhus med övervikt, och tränade mest styrketräning 4-5 ggr per vecka. Körde cykel och löpband som uppvärmning.

Här finns lite matnyttigt från ett träningsforum: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
 
hur ofta äter du? kan vara så att om man det går långt mellan matintag/stora portioner vid tillfälle så tror kroppen att man måste "spara på reserverna". (Stenåldermänniskanteorin, kroppen prioriterar att lagra för sämre tider). Vid intag 5-6 ggr/dag mindre portioner vänjer sig kroppen vid att maten kommer och behöver då inte spara på reserverna. Det verkar som om du gör av med mycket energi så det ser inte ut att vara något problem. Sen är det väl så att muskelmassa förbränner mer energi, så gymidén är nog inte dum. Fast det är väl jättetråkigt, så börja klättra så får du styrketräning, flexibilitet, koordination och kul på köpet. Och variera så kroppen inte vänjer sig vid samma träningstyp.
 
Är absolut ingen kostexpert. Mina kunskaper om bantning ligger på nivån "äter du mindre energi än du gör åt så kommer du att gå ner".

Jag vill bara varna för ett alltför vanligt fenomen, nämligen det att folk ganska ofta har en orealistisk uppfattning om hur mycket de stoppar i sig.

Klassiskt är ju att någon person i ett bantningsprogram på TV sitter och pratar om att h*n inte lyckas gå ner i vikt, trots att matintaget är jättelitet. Sen skriver personen ner allt h*n äter, och ojdå, där visar det sig att det slank ner en massa extramat som i vanliga fall glömdes bort när kalorierna skulle räknas.

Jag har själv gjort samma sak. Upplevt att jag ätit jättemycket onyttig mat utan att gå upp i vikt. Visst, jag åt när jag var hungrig, och det var knappast nyttig mat, men jag har så lite aptit att det inte blir några mängder ändå.

Så medan du funderar på vilka förändringar du kan göra i kosten och träningen kanske det också kan vara en bra idé att faktiskt skriva ner *allt* du äter under en vecka eller så, och räkna på om det stämmer med vad du tror.
 
Kvantitet vs kvalitet

Hej. Det är inte alltid som mer är bättre när det gäller träning. I ditt fall tränar du defenitivt inte för lite kondition och du får ihop en anselig sträcka/vecka. Många gånger är det lika viktigt att du tänker på vilken intensitet du tränar på. Nu vet jag inte hur långa distanser du pringer, eller hur fort. Prova att byta ut en av dina längre rundor mot en kortare där du efter att hållit på 5-10 minuter så du är uppvärmd kör du intervaller med hög intensitet tex. 1 minut i maxtempo och i vilan mellen går du ner i joggtempo i en minut. I början kan det vara riktigt jobbig och du bör starta med ganska få intervaller kanske bara 4-5 st. och sucesivt öka på med fler intervaller.
Det är nämnligen ett missförstånd många har att man bränner fett mer för att man tränar på lägre intensiteter, men du bör för den skull inte enbart köra intevallträning utan det är kombinationen av olika tränings typ som kompletterar varandra. jag skulle som någon redan föreslagit rekomendera styrketräning och det behöver inte vara tung volymökande träning, utan kan mycket väl vara med fler repetioner, gärna uthållighetshållet 15-30 repetioner. Sedan kan det passa olika med olika övningar och i vssa övningar eller varierande träningspass kan du gärna köra lite tyngre tex. 8-10 repetioner och då är det mer åt volymträningshållet.
mvh Ubbe
 
Till viss del har vi ju olika kroppar, och vissa får fighta mer än andra för att förändra sin kropp, och antagligen finns det gränser för hur långt just du eller jag kan komma i den processen.

Det ser ut som att du "gör allt rätt", troligen mer rätt än de flesta. Jag tror själv att det viktigaste är att man gör av med mer än man fyller på med, vad gäller kalorier. Men, jag tror också att man kan "tweaka" det litegrann beroende på vem man är och hur man tränar.

Riktigt tunga personer klarar oftast inte högintensiv aktivitet om de är otränade sen tidigare, det sliter hårt på exv knän och andra leder, och ökar risken för skador eller smärta vilket leder till att man slutar träna. Jag tror detta bidragit till varför man ofta rekommenderar lågintensiv träning, typ promenader, om man vill gå ned i vikt.

För dig som redan provat detta (och redan är vältränad), utan tillräcklig effekt, borde väl nästa steg bli att göra nåt helt annat? Skaka om kroppen! Jag skulle som i tidigare svar föreslå att byta ut ett antal av de lågpulspassen (promenader) mot styrke- och intervallträning. Löp/ro/simma/skida intervaller, och lägg in både tung styrketräning (inte små muskler, typ tricepscurl, utan enkla baslyft som kräver stora muskelgrupper: marklyft, knäböj och pressar).

Min egen favorit är ju intervall-/högintensiv styrketräning med mycket varierande övningar, typ crossfit. Det har fått mig att pressa mig hårdare än nåt annat, och gett mig mer kvalitetsträning per investerad minut än nån annan träningsform jag provat.
 
Hmmm...
Esky blev medlem samma dag hon skrev inlägget... och har inte varit inloggad sen dess... Hon har kanske lagt sig under skalpellen?
 
Spelar ingen roll

Det spelar ingen roll om hon har betytt sig och återkomma och läsa svaren. Det är många andra som jag som besöker.sidan och finner det intressant.
 
Jag brukar använda löpträning för att gå upp i vikt. Känns som att systemet och hormonerna kommer igång. Aptiten ökar och då är det bara att klappa i sig allt man orkar och lite till så ofta att man nästan spyr i ett år eller så. Nu låter det kanske som att jag driver med någon men det är inte min avsikt. Jag tror aptiten är en faktor. Man äter mer när man tränar.
 
Så här går jag ner 10-15 kilo om året.
Jag går ner till 500 kal. Per dygn vecka ett.
Ökar till 1000 kal. Vecka två. Sen undviker jag
Kolhydrat i ytterligare två - fyra veckor samtidigt
Cyklar jag 5-6 mil var dag eller prommenerar 2 mil
Det funkar varje år. Sen skiter jag i det och äter vad jag vill i 10-11 månader igen.
Om det är bra för kroppen vet jag inte. Men min läkare hade hört nått om att det tydligen inte är mycket farligare att göra idiotviktminskning då och då änn att att köra långsiktiga grejor.
 
kcal in - kcal ut.. simple as that.. hur du väljer att nå kaloriunderskott är upp till dig. träna mer, eller ät mindre, eller båda två samtidigt. Kan även rekommendera Jonas Colting - Den nakna hälsan, intressant bok.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jokk Mer underhudsfett? Träning och hälsa 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.