Issäsongen 2009/2010

Just varit i Rjukan i helgen.
Gaustatoppfossen var helt ok. Fanns bra med ledbart is.
Krokan fanns det för lite is för att jag skulle vilja leda, men lite topprepsskoj gick bra.
Ozzimosis hittade vi efter lite letande en 30 cm istapp hängandes från lite mossa.
 
Vi har rekat lite i trakterna och om det fortsätter vara kallt framöver så är det inga problem att sätta igång med att hacka is.....

Min nya yxor för säsongen efter lite test förra året:

murcielago001.jpg


Bubu lugnt!
 
KVACK??
Vad är detdär för hackor? Dom har jag aldrig sett förut. Schyssta bananer! Dom ser rätt drytool-orienterade ut, med brutala vinklar, hur känns dom på is? Biter dom även vid "powerklättering" eller är det känsligt hookande som gäller?

(Förövrigt tyckerjag det är nedrigt och okollegialt att starta en sånhäringa tråd nu när jag sitter med nyoperrerat knä o 6 månaders klätterförbud! Men hrrmf, isklättring är ju ändå rätt överreklamerat! Blött, iskallt och allmänt obehagligt.. hrrmf.. eller..)
 
@sladdis: Vid första anblicken så kan jag hålla med om dina kommentarer, men efter att ha prövat dem på is så är det som att köra en Ferrari gentemot en Volvo 240..... ;) Självklart är det brant och teknisk isklättring vi pratar om som största användningsområdet. Det intressanta är att de är gjorda i karbonium (hohoho)?!

Även om tråden handlar om isförhållanden så hoppas jag inte att det blir alldeles för mycket om jag länkar in två nyheter från Grivel för den intresserade?

Ny stegjärn Grivel G20 (i princip en kopia av Petzl:s Dart):

88.gif


Grivel gör sina egna slingsystem:

(som vi diskuterade redan tidigare: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40984)

speedy_table.jpg
 
Har inte klättrat is på ganska många år. Sist jag var ute tappade jag bort min gamla Machine i Ågelsjön!

Hur får man tag på Bubus yxor, typ Murcielago? De verkar vara lagom extrema för mig;-)
 
...så nu har jag surfat mig trött efter bubu, murcielago o andra mer fantasirika ordkombinationer. Närmaste jag hittat är nån distrubutör i italien som inte verkar ha fungerande websida. Budgetvarianterna hittar jag överhuvudtaget inte, inte ens i på www.climbubu.com (som jag antar är officiella hemsidan?) Är bubu´s isyxor en lokal angelägenhet i obskyra små källarbutiker i italien bara eller??

Jag ligger lite lågt med nyinköp personligen, men en polare är ev. spekulant. Dom ser så coola ut att han kommer klättra hårdare bara just därför.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas Spak Kick-start på issäsongen! Isklättring 0
iBjorn Isklätterveckan Stora Sjöfallet 2009... Isklättring 8
Maskinen is-/mixsäsongen 2008/2009 Isklättring 84

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.