Vadmalskläder.

Re: Re: TACKAR SÅ MYCKET!

Nordesjö; sa:
M 90 brann igenom bums, M 59 tog lite längre tid och M 39 brann inte genom ens när man gick och fikade.

Om jag inte minns fel var M59 bara en slags bekväm utbildningsuniform, medan man skulle dra pà sig en totalt hopplöst variant kallad M58 om det bleve krig. Denna M58, som ju sades vara bâde A- B- och C-vapensáker: var inte det vadmal?

Jag hade en sâdan hängandes i skâpet under lumpen, men tror aldrig jag hade den mer än ett par gânger: bekväm är inte det ord som först faller en in, men kanske ideal för sàdan som Patric, som vill ha en jacka som klarar allt (även atombomber)?

Mvh, Mats
 
M58 är mycket bra i KYLA

Nordesjö; sa:
Innan ni blir allt för lyriska kan ni väl fråga folket som sprang omkring i skogarna med M 58 vad de tyckte.

Jag misstänker att de hade dödat för Gore-tex.

Tex-Mex kläder med diverse diffusionsmembran är helt ok så länge som vädret är relativt varmt. Men ju kallare det blir desto bättre står sig de gamla naturmaterialen och när det blir riktigt kallt skulle jag vilja påstå att ett par av militärens M58 byxor är bra nära idealiska. De är både lagom varma och lagom vindtäta och värmer även om de blir fuktiga. Sen bör man naturligtvis komplementera med ett par vindtäta byxor vid längre turer i fjällterräng.

Jag har vi ett par tillfällen gjort tester av typen (vid temperaturer mellan -20 till -50 grader), dag 1 med vadmal+långkallingar, dag 2 med 2 par långkallingar+ goretex och alltid kommit fram till samma sak. Man håller sig betydligt torrare i vadmal, vilket i långa loppet är liktydigt med varmare. Jag har också med tiden gått ifrån Gore-Tex i annoraken och bytt tillbaka till bomull av samma anledning. Nu pratar vi förståss om turer under midvintern när man för det mesta får räkna med att temperaturen håller sig under 0-sträcket.

Så för min del är mina M58 byxor lika givna som mina klättermusen Fimbul sallopetebyxor på vinterturerna.

/ Stefan
 
Re: Re: Re: TACKAR SÅ MYCKET!

Malindo; sa:
Om jag inte minns fel var M59 bara en slags bekväm utbildningsuniform, medan man skulle dra pà sig en totalt hopplöst variant kallad M58 om det bleve krig. Denna M58, som ju sades vara bâde A- B- och C-vapensáker: var inte det vadmal?

Japp - M 39 och M 58 är ull.

För mig, som är något yngre var det annorlunda - modell 90 var den sköna uniformen och 59 var den "totalt hopplösa varianten".
Idag kör till och med Hemvärnet med 90, dock. Med tanke på hur stort försvaret är idag skulle det nog räcka med Military Shops lager för att klä hela skiten :), så några gamla Åsa-Nisse-uniformer behöver nog inte släpas fram.

undvall; sa:
Tex-Mex-kläder med diverse diffusionsmembran är helt ok så länge som vädret är relativt varmt. Men ju kallare det blir desto bättre står sig de gamla naturmaterialen och när det blir riktigt kallt skulle jag vilja påstå att ett par av militärens M58 byxor är bra nära idealiska.

Det kan jag definitivt inte argumentera mot.
 
-50 låter ju minst sagt svinkallt. Men är inte problemet med goretexkläder i stark kyla tätheten hos membranet (som kan ge is på insidan av skaljackan) och inte att väven är i ett syntetmaterial istället för ett naturmaterial? Fleecetröjor, superunderställ, syntetisolering i sovsäcken, tunn pertex etc slutar ju inte funka på samma sätt som goretex (m.m.) när det är kallt. Som exempel är ju dina fimbulbrallor i eVENT inte lika täta som sådana i goretex.

/ G
 
Rätt och riktigt.

Jo det är naturligtvis sant att det största problemet med Gore-Tex och liknande membran är tätheten. Fast jag anser att det även beror på var det täta lagret hamnar. Om man vänder på konceptet och tar det täta lagret närmast kroppen och de isolerande utanför finns det ju ingen risk att det isar igen. När det är riktigt kallt ute brukar jag t.ex köra med en fuktspärrskjorta på overkroppen.

Men på benen svettas man ju inte (i alla fall jag) lika mycket så där föredrar jag "luftiga" plagg. Och för min del tycker jag att M58 brallorna är både lagom varma och lagom täta. Att ull dessutom värmer även när det blivit fuktigt är som grädde på moset. Men man skulle naturligtvis även kunna tänka sig ett par byxor i typ tätvävd fleece eller liknande som alternativ.

-50 upplevdes för övrigt under en minnesvärd Januaritur i Wrangel-St Elias National Park i Alaska då vi under 10 dagar inte hade över -40 en enda gång. I den väderstation som var närmast där vi befann oss registrerade man -53 till -55 grader under den kallaste natten.

/ Stefan
 
Re: Rätt och riktigt.

undvall; sa:
-50 upplevdes för övrigt under en minnesvärd Januaritur i Wrangel-St Elias National Park i Alaska då vi under 10 dagar inte hade över -40 en enda gång. I den väderstation som var närmast där vi befann oss registrerade man -53 till -55 grader under den kallaste natten.

Säger bara - jäck!

Men hur upplevde du skillnaden mellan säg -35 och -50? När jag har varit ute i dryga -40 så tycker jag nämligen inte att det har kännts särskilt mycket kallare än -30. Nån reflektion?

/ G
 
Mer kamp.

Min erfarenhet av sträng kyla är precis den samma, dvs man märker i princip inte att temperaturen blir lägre under cirka -30 grader. Dvs det biter inte speciellt mycket mer i kinderna och luften känns inte kallare att andas in.

Den "enda" skillnaden var att det blev mer av en kamp. När man är ute i -30 kan man stanna och fika ett tag (givietvis med dunjacka på) utan att man blir allt för kall om händer och fötter. Vid -50 blev det mer av fika i farten. Stannade man ett längre tag blev framför allt mina fötter obehagligt kalla och sen kunde det dröja upp till en timme innan man började känna dom igen. På det sättet blev det mer av en kamp och man kunde inte njuta lika mycket av naturen.

Men jag har sen dess (detta var -96) skaffat bättre utrustning och jag skulle gissa att detta skulle hjälpa en hel del om man skulle hamna i samma sits igen. Det var framför allt under den här turen som jag lärde mig läxan att nyttan fuktspärr ska man inte förakta. Min sovsäck blev gradvis kallare och kallare och sista natten blev den inte mycket sömn.
 
Läste en gâng att vid en 50 - 60º minus hinner en spott-loska frysa till is innan den landar. Kan du dementera eller bekräfta detta?

Mvh, Mats
 
Re: Re: Re: TACKAR SÅ MYCKET!

Malindo (Mats Lindholm) skrev
Om jag inte minns fel var M59 bara en slags bekväm utbildningsuniform, medan man skulle dra pà sig en totalt hopplöst variant kallad M58 om det bleve krig. Denna M58, som ju sades vara bâde A- B- och C-vapensáker: var inte det vadmal?

Mvh, Mats

Du blandar nog ihop m/59, som var den riktiga uniformen tillsammans med m/58 under vintertid,
med malaj-kläderna som just användes under utbildning.
Slitna blekgröna kläder men på avstånd såg ut som vanliga försvarets kläder.
En massa m/59 fanns i mobförråd, mer än m/58.
Remmarna längst ner i byxorna och halsduken var tänkt att skydda gas och strålning i viss del, och tyget ska klara en del mot eld.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.