Raskesvens superskjorta?

Här har debatterats skaljackor, mjukskal, kängor av alla de slag och inte minst optimala kepsat och hattar.

Men är inte skjortan (detta ypperliga friluftsplagg) ännu ett vitt fält?
Är det inte dags att vi får en beskrivning av raskesvens mirakelskjorta?

(Eller är det bara jag som vill skryta med min hemmasydda blå)
 
GustavOh; sa:
Här har debatterats skaljackor, mjukskal, kängor av alla de slag och inte minst optimala kepsat och hattar.

Men är inte skjortan (detta ypperliga friluftsplagg) ännu ett vitt fält?
Är det inte dags att vi får en beskrivning av raskesvens mirakelskjorta?

(Eller är det bara jag som vill skryta med min hemmasydda blå)
Inte visste jag att jag hade en mirakelsuperskjorta:). Men okey då, det låter ju lysande. Den skjorta som varit på tapeten i softshelltråden är denna:

3fdcd267a7920.jpg


Materialet i exemplaret ovan anges till 100 % nylon. Utsidan är inte teflonbehandlad men känns lite likt det. Vindtät och myggtät, "andande", snabbtorkande, bröstfickor, bra krage som går att fälla upp för nacken och för övrigt en vanlig skjortmodell. Som jag nämde i softshelltråden önskar jag kardborre istället för knappar. Denna skjorta används sommartid. Även under höst/vår är den bra, då med en lätt ylleunderställströja under. En snusnäsduk/lätt yllehalsvärmare kompletterar den bra.

Senhöst och tidig vår, dvs. när man kan räkna med mer kyla, använder jag istället Fjällrävens G-1000 skjorta.

Vintertid blir det en ylleskjorta.

Raskesven- som också gillar skjortor:)
 
Jag för min del kan antagligen ge low-techklädseln ett ansikte. Mina skjortor i skog och mark är ofta rutiga flanellskjortor (dvs 100% bomull), inte sällan av kinesiskt ursprung.

Jag har först sedan jag börjat surfa på utsidan förstått hur ofattbart detta egentligen är...
 
I arbetskläder är ofta skjortorna gjorda i nylon, eller t o m kraftig bävernylon. Fungerar utmärkt utanpå (vindtätt och rimligt vattenavstötande) så länge det inte är riktigt kallt, då är det bättre med bommull ytterst.
 
Jag använder ofta en "motorsågsblus" i bävernylon med en superunderställströja under. Torkar snabbt och är som Klager säger relativt vidtät. Samtidigt är den ganska sval. Dessutom väldigt slitstark när man är i skogen och "grejar". En annan favorit är en kortärmad skjorta från Taiga. Jag använder även några gamla ljusblå bomullsskjortor från den tid jag arbetade inom kriminalvården.

/David
 
M59 skjortorna är fortfarande bra, billiga, bekväma, bara och kompletera med undertröja, ylle/fleecetröja, skaljacka allt efter vädret.

Använder också en safariskjorta från ITAB, praktisk mär man fiskar, kan knäppa fast ärmarna upprullade ,två bröstfickor på varje sida, en med knapp och en med dragkedja.
 
Re: Swanndri

sajberjohan; sa:
Någon som provat de Nya Zeländska Swnanndri?

Jodå - jag köpte en Swandri på NZ, som har varit en favorit sen dess; lite som kraftig 'ull-fleece'. Fast modellen jag köpte var inte den där 'äkta' Swandrin, med luva, och som går till knäna ungefär (för att man inte ska bli kall om röven när man står framåtböjd och klipper får i snålblåsten..). Kultplagg!!

http://www.swanndri.co.nz/

/Per
 
Swandri

Den modell som benämndes som ´original´ på hemsidan, liknade någonting mellan anorak och vindblus i modell. De rutiga varianterna såg ut som kraftiga lörda´-i-la´a-skjortor. Hur vanliga är de därnere?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.