Hej på er alla överlevare.

När jag är ute i naturen träffar man en massa människor som tillbringar sin fritid där ute.

Klättrar man, träffar man vandrare som nyfiket tittar på en stund, Paddlar men kan man ge sig fan på att men hittar ett gäng klättrare som letar klippor ute skärgården.

Det jag förundras över är att man träffar klättrare, vandrare med utan tung packning eller såna med just tung packning, bär och svampplockare, kameranördar med natur intresse, mtb cyklister, kajaker och kanoter alla med stora leenden....

Men jag har aldrig stött på någon som praktiserat överlevnad. Jag ser verkligen fram mot det första mötet.
Plötsligt från ingenstans hoppar en mager, skitig, illa luktande kille med tovor i håret fram skrikandes -Haha du såg mig inte...
För att lika plötsligt försvinna in i skogen för att inte synas på ett tag igen...

Varför träffar men er inte i skogen när ni är så frekventa i detta forum, är det för att ni vill röja er för den lede fi.

Jag skulle gärna vilja träffa er så att ni kan visa mig vad ni brinner för , väcka intresset hos mig.

Var i skogen kan man hitta er?
 
Eftersom jag skriver detta anser jag mig som en överlevare - mig kan man stöta på i stan, på affären, flygplatser och andra vanliga ställen. Fakrum är att alla människor du möter kan väl kallas överlevare.

*avd Ironi*
 
Var i skogen kan man hitta er?

Försök leta på militära övningsfält ett par veckor efter inryck... Man hittar de lättast om man går på skrattet från några som står och tittar (hejar?) på. ;)

Annars tror jag att det lättast att hitta överlevare här i Norden i små grå hus ute i skogen där det bor en skruttig gubbe med sin katt och kanske en ko/häst. De kan trolla med knäna och överleva på det som naturen ger och det som de hittar som någon annan inte har användning för. Problemet med dessa "möten" är att gubbarna oftast inte är så meddelsamma och inte förstår vad man menar med överlevare - de lever ju som de och deras föräldrar alltid har gjort.

Andra överlevare hittar man nog mera utomlands i krisområden...

(Har träffat en "överlevare" i skärgårdsmiljö. Lade till med segelbåten en kväll på en udde söder om Nynäshamn och när köttet lades på grillen kom det fram en kille i 20-års åldern. Han pratade en stund om väder och vind men det var svårt att inte lägga märke till hur han stirrade på våra välmarinerade köttbitar. Så kröp det fram att han försökte leva av det som naruren gav, dvs fisk, vass, tång mm, och var inne på dag 9. Vatten fuskade han med - han fick det från en stuga i närheten. Efter en ganska så stor inre strid så tog han ialla fall emot köttbiten vi erbjöd. Sällan har jag sett någon så lycklig över kött, potatissallad och ett glas rött. Han kom fram till att han nog fått i sig för lite fett och att han "överlevt" klart för sommaren...)
 
(Har träffat en "överlevare" i skärgårdsmiljö. Lade till med segelbåten en kväll på en udde söder om Nynäshamn och när köttet lades på grillen kom det fram en kille i 20-års åldern. Han pratade en stund om väder och vind men det var svårt att inte lägga märke till hur han stirrade på våra välmarinerade köttbitar. Så kröp det fram att han försökte leva av det som naruren gav, dvs fisk, vass, tång mm, och var inne på dag 9. Vatten fuskade han med - han fick det från en stuga i närheten. Efter en ganska så stor inre strid så tog han ialla fall emot köttbiten vi erbjöd. Sällan har jag sett någon så lycklig över kött, potatissallad och ett glas rött. Han kom fram till att han nog fått i sig för lite fett och att han "överlevt" klart för sommaren...)


Hahah vilken skön grej.
 
Trodde inte ens att den här tråden skulle ta sig. Och så ploppar det fram en som möt en av dessa i-lands överlevare(skriver så för att inte kränka de i tex. gaza).

Men lite OT från min ÖL-tråd... Vem gör taggarna han knappt posta tråden innan klämt dit "ätakottar". Fantastiskt roligt (tycker jag).
Så ni som skrivit taggarna i denna tråd var snälla att ge er tillkänna, jag är så nyfiken.
 
(Har träffat en "överlevare" i skärgårdsmiljö. Lade till med segelbåten en kväll på en udde söder om Nynäshamn och när köttet lades på grillen kom det fram en kille i 20-års åldern. Han pratade en stund om väder och vind men det var svårt att inte lägga märke till hur han stirrade på våra välmarinerade köttbitar. Så kröp det fram att han försökte leva av det som naruren gav, dvs fisk, vass, tång mm, och var inne på dag 9. Vatten fuskade han med - han fick det från en stuga i närheten. Efter en ganska så stor inre strid så tog han ialla fall emot köttbiten vi erbjöd. Sällan har jag sett någon så lycklig över kött, potatissallad och ett glas rött. Han kom fram till att han nog fått i sig för lite fett och att han "överlevt" klart för sommaren...)

haha det där är nog vanligt.. det är lätt att måla upp storstilade planer om att leva ute av vad naturen ger men när man väl är ute; blöt, kall, frusen, trött och skithungrig efter att i några dagar försökt tvinga i sig svart skägglavssnor och tallbarrsthe och allt man har i tankarna är pizzor stora som navkapslar till en Hummer, så är det lätt att hålla sig för skratt. :)
 
Vad är en överlevare?

En höst för drygt ett år sedan deltog jag i ett eftersök efter en försvunnen man i 60års åldern. Han hade diabetes och en relativt nydiagnostiserad demens som enligt anhöriga bland annat innebar att han hade svårt att kommunicera med hjälp av tal. Mannen i fråga hade under större delen av sitt liv varit aktiv inom föreningsliv och enligt uppgift har han sysslat med orientering och friluftsliv i olika former. Han var ofta ute och promenerade i skog och mark. Man kan nog anta att han hade bättre friluftsvana än vad "medelsvensson" har.

Nu hade han av någon anledning försvunnit i samband med en promenad. Han var relativ varmt klädd. Men det var regningt och på nätterna sjönk temperaturen till ca +5grader. Enligt uppgift hade han inte regnkläder.

Senast någon kunde bekräfta att de sett honom befann han sig i närheten av kyrkan mitt inne i centrum. Han hade en mobiltelefon med sig för att kunna kommunicera med anhöriga men den hade han stängt av avsiktligt eller oavsiktligt vet man förståss inte. Men mobiloperatören kunde bekräfta att telefonen blivit avstängt med power of knappen inte på grund av dåligt batteri.

Det pågick sökande efter honom med helikopter, hundar polis och hemvärn både i centrum och i skogen i flera dagar dock utan framgång. Några veckor senare när löven var borta hittades han död i en buske några hundra meter från polisstationen. Jag vet inget om dödsorsaken men troligen hade det med hans nedsatta hälsa och orfömågan att kommunicera att göra. Kanske i kombination med andra olyckliga omständigheter.

Om han hade överlevt hade han varit en överlevare som han hittills varit i hela sitt liv. Men nu vet vi att han inte längre är en överlevare.

Det är kanske inget vi kan lära oss av detta mera än att överlevare möter man inte bara ute i skogen. Dom möter man varje dag runt om kring sig i staden på jobbet i skogen i affären. Det är just överlevarna man möter. Dom som inte är överlevare möter man inte lika ofta även om man säkert kommer i kontakt med dem någon gång i sitt liv.

Överlevare är alla dom som lyckas undvika det vissa kallar en överlevnadssituation. Man kanske borde kalla det nära döden upplevelse.

Man kan ibland läsa här inne. Att "Risken för att man ska hamna i en "överlevnadssituation" är nog obefintligt.", "Det är aldrig längre än si och så många mil till närmaste väg så man klarar sig med en chokladkaka och en mobiltelefon som "överlevnadsutrusning". (det senaste hade kanske funkat för mannen vi letade efter. Lågt blodsocker och den avslagna mobilen var kanske vad som satte käpparna i hjulet för mannen).


Detta var bara en lite reflektion över begreppet överlevnad. Flera här inne har ju påpekat att det rätta namnet för vad många av oss sysslar med är "bushcraft" och inget annat. Tekniker att upprätthålla basbehoven för överlevnad med lite okonversionella medel. (egenhändigt byggda skydd för väder och vind, värme och vatten och i bland till och med något att äta som de flesta inte skulle komma på att stoppa i munnen).


Med överlevnadssituation menar man oftast raka motsatsen dvs en situation där vi är nära att dö. Som någon också påpekat så pågår det också militär överlevnad i Gaza. Det vill säga risken att dö i krig är överhängande. Dom militära överlevarna sover kanske i hus eller i tält och äter relativt normal mat. Troligen kommer de varken svälta eller frysa ihjäl. Dom har nog inte gått vilse utan har exakt koll på var de befinner sig. Militär överlevnad gå ut på att inte bli skjuten eller att befinna sig på annan plats, kanske fly till ett annat land. Inte på att bygga vindskydd och göra upp eld med bågdrillning eller äta myror. Gatabakåt och blixtlåshöger är militär överlevnadsteknik.

(får man verkligen skriva så här eller gör man sig ovänn med någon).
 
Vad är en överlevare?

En höst för drygt ett år sedan deltog jag i ett eftersök efter en försvunnen man i 60års åldern. Han hade diabetes och en relativt nydiagnostiserad demens som enligt anhöriga bland annat innebar att han hade svårt att kommunicera med hjälp av tal. Mannen i fråga hade under större delen av sitt liv varit aktiv inom föreningsliv och enligt uppgift har han sysslat med orientering och friluftsliv i olika former. Han var ofta ute och promenerade i skog och mark. Man kan nog anta att han hade bättre friluftsvana än vad "medelsvensson" har.

Nu hade han av någon anledning försvunnit i samband med en promenad. Han var relativ varmt klädd. Men det var regningt och på nätterna sjönk temperaturen till ca +5grader. Enligt uppgift hade han inte regnkläder.

Senast någon kunde bekräfta att de sett honom befann han sig i närheten av kyrkan mitt inne i centrum. Han hade en mobiltelefon med sig för att kunna kommunicera med anhöriga men den hade han stängt av avsiktligt eller oavsiktligt vet man förståss inte. Men mobiloperatören kunde bekräfta att telefonen blivit avstängt med power of knappen inte på grund av dåligt batteri.

Det pågick sökande efter honom med helikopter, hundar polis och hemvärn både i centrum och i skogen i flera dagar dock utan framgång. Några veckor senare när löven var borta hittades han död i en buske några hundra meter från polisstationen. Jag vet inget om dödsorsaken men troligen hade det med hans nedsatta hälsa och orfömågan att kommunicera att göra. Kanske i kombination med andra olyckliga omständigheter.

Om han hade överlevt hade han varit en överlevare som han hittills varit i hela sitt liv. Men nu vet vi att han inte längre är en överlevare.

Det är kanske inget vi kan lära oss av detta mera än att överlevare möter man inte bara ute i skogen. Dom möter man varje dag runt om kring sig i staden på jobbet i skogen i affären. Det är just överlevarna man möter. Dom som inte är överlevare möter man inte lika ofta även om man säkert kommer i kontakt med dem någon gång i sitt liv.

Överlevare är alla dom som lyckas undvika det vissa kallar en överlevnadssituation. Man kanske borde kalla det nära döden upplevelse.

Man kan ibland läsa här inne. Att "Risken för att man ska hamna i en "överlevnadssituation" är nog obefintligt.", "Det är aldrig längre än si och så många mil till närmaste väg så man klarar sig med en chokladkaka och en mobiltelefon som "överlevnadsutrusning". (det senaste hade kanske funkat för mannen vi letade efter. Lågt blodsocker och den avslagna mobilen var kanske vad som satte käpparna i hjulet för mannen).


Detta var bara en lite reflektion över begreppet överlevnad. Flera här inne har ju påpekat att det rätta namnet för vad många av oss sysslar med är "bushcraft" och inget annat. Tekniker att upprätthålla basbehoven för överlevnad med lite okonversionella medel. (egenhändigt byggda skydd för väder och vind, värme och vatten och i bland till och med något att äta som de flesta inte skulle komma på att stoppa i munnen).


Med överlevnadssituation menar man oftast raka motsatsen dvs en situation där vi är nära att dö. Som någon också påpekat så pågår det också militär överlevnad i Gaza. Det vill säga risken att dö i krig är överhängande. Dom militära överlevarna sover kanske i hus eller i tält och äter relativt normal mat. Troligen kommer de varken svälta eller frysa ihjäl. Dom har nog inte gått vilse utan har exakt koll på var de befinner sig. Militär överlevnad gå ut på att inte bli skjuten eller att befinna sig på annan plats, kanske fly till ett annat land. Inte på att bygga vindskydd och göra upp eld med bågdrillning eller äta myror. Gatabakåt och blixtlåshöger är militär överlevnadsteknik.

(får man verkligen skriva så här eller gör man sig ovänn med någon).

Jonas !, skärp dig !

Du får skriva och undra vad som helst inom forumets regler !
Ovänn med någon....ja kanske inte ovän, men en del tycker en jäkla massa saker, tex. att man
inte är välkommen i forumet för att i det här forumet så ska bara experter, väldigt kunniga uttala sig, det är inget att bry sig om, dom brukar tryckas till av andra på forumet, så kör på du !

Överlevare, det är man ju varje gång man vaknar, när åren går och man lever fortfarande, man har då psyket i behåll så att man klarar sig hyfsat undan alla krav samhället ställer på oss,
och det är inte lite krav det...., en del tröttnar, blir besvikna, känner sig inte älskade, känner att de inget har att ge, är inte intresserade av något, gläds inte av det vi andra gläds av, och vad det beror på finns det lika många svar som de som väljer att inte finnas kvar här bland oss,ca 1500
personer per år.
Jag har haft två utekompisar som inte orkade, och jag har sedan dess undrat, det fanns lösningar, du hade alla "verktyg" runt om dig, allt, men tydligen inte lusten längre, då hjälper det inte med eldstål, uppskov från fogden, nya kvinnor,etc., så är det.

Men för att hålla mig till överlevnad i naturen, så har jag funnit att man får många smarta knep, hur man fixar skydd, fixar värme, göra upp eld, fixar mat,fixar så att man hittar hem osv.

MEN, måste skriva med stort MEN för att det jag saknar, är den mentala biten som jag anser är nog den svåraste saken att hantera för många, jag önskar mer tips,metoder,ideer om hur
man ska hålla huvudet i skick så att man gör det där skyddet, ordnar eld, letar reda på maten, orkar orientera sig.



Överlevnadsberättelser går det en röd tråd i, man både läser och hör hur dom tänkte under händelsen, det kan vara : jag ville hem till/ återse barnen/ familjen/ partnern, hunden, katten, till varje pris, eller :
jag ville inte ge upp, jag ville inte att det skulle sluta så här, etc.
Måste nämna att tankarna på om någon/några letar efter mig/oss fanns hela tiden.

Ett "hårdvarutips vill jag flagga för : socker är bra för hjärnan att tänka klarare, då den halten sjunker drastiskt i dessa situationer.

Så återigen : den mentala biten saknar jag mera disskutioner om.

-----------------------------------------------------------------------------------------
 
Senast ändrad:
när vi anordnar tilllämpade överlevnadskursers så är det inte specielt måga som är intresserade att genomföra en 8 dagars kurs så att hitta en överlevare i skogen är nog väldigt svårt. folk är inte intresserade att prova på det som dom har lärt sig i böcker och på tv. att prova på överlevnad kan vara jobbigt.

antal på dom senate kurserna med tilllämpad överlevnad ej grundkurser inräknade där sös har varit med
7 dygn vinterstapats 3 st
7 dygn sommarstrapats 4 st
fredag tll söndag från krogen till skogen 12 st
civilförsvarets ungdomsläger med 2 dyng tillämpad 12 st (15-23 år) buren utrustning en värmetröja och en regnrock 1 st kniv och 1 tändstål och en kompas

så att stöta på en överlevare är nog svårare än att se en varg i fjällen.
 
Jo självklart har du rätt Peter. Viss kan man skriva vad som helst så länge man håller sig till forumets regler.

Du träffar också huvudet på spiken gällande överlevnad modell vilse i skogen. Eller vilse i livet i största allmänhet för den delen man påpekar visserligen att viljan att överleva är avgörande i många fall. Den mentala biten. I normal överlevnads literatur så nämns den oftas bara i förbegående. I Armens överlevnads handbok så pratar man en del om den psykologiska biten, om hur man ska stötta och engagera sina kamrater. (civilt överlever man ensam, militärt överlever man i grupp enligt literaturen i alla fall).

Precis som du säger så kan man läsa om just längtan att återse sin familj och sina nära och kära, är gemensamt med alla berättare. Nästan ingen har haft någon överlevnadsutrustning med sig och bara ett fåtal har haft mer än medioker "överlevnadskunskap".

En riktigt bra bok kanske skullke behandla den psykologiska biten i 99% av boken och sedan på de sista sidorna uppmana något i stil med. Se till att vara välklädd och ta gärna med dig tändstickor för det kan du behöva för att hålla dig varm och torr. Men den boken skulle nog inte många läsa.

Jag läser för tillfället Les Strouds "överlevnadshandbok" han berör den mentala biten vid flera tillfällen, pratar om ensamheten, mörkret, alla ljud osv. Han berättar om hur han brukar göra på sina "överlevndasövningar" för att uthärda ensamheten och övervinna rädslan osv. Bland annat brukar han ägna en del tid ått att memorera in omgivningen medan det är ljust, så att han vet hur det ser ut på platsen. Då blir den inte lika skrämmande på natten. Han pratar också väldig mycket om familjen, hur han brukar tänka på Sue och barnen.

Men Les är ju förståss inte lika macho som Bear Grylls. Som någon nämnt "Alla Les filmer slutar med att han svälter i 7dagar" i stället för att äta en på förhand utlaggd Zebra

Bushkraft, det som vi på svenska har valt att kalla "överlevnad" är å andra sidan mycket intressant och trevligt både att läsa och att pyssla med. Jag skulle gärna se fler svenska böcker om det. Är man sedan duktig på bushcraft och van att vara ute i skogen så minskar risken att hamna i överlevnadssituation och kunskapen och erfarenheten hjälper nog till att hålla paniken under kontroll om man mot all förmodan skulle hamna i en sådan situation. Under förutsättning att man får vara frisk och fortfarande har livsviljan kvar.

Tillämpad överlevnadsövning som Marja skriver om är nog väldigt lärorikt för att få prova på den mentala biten även om rädslan, paniken och ensamheten nog inte blir så stark om man gör det i en grupp under kontrollerade former.

Att så få vill prova på det är nog för att det är en så jobbig och kanske skrämmande upplevelse. Där risken att fasaden man har utåt sätts på hårt prov. Man kanske inte är så hård och tuff som man vill vara eller vill ge sken av. I mörkret i skogen kommer nog det lilla rädda barnet inom oss närmare ytan.

Det kanske också är med och bidrar till att man så sällan träffar på överlevnadstränande i skogen. Dom kanske väljer en plats där man inte möter dem. Dels för att de vill vara ensamma för att uppleva just ensamheten och för att dom inte vill bli konfronterade av nyfikna människor då de är i mental obalans.
 
Så återigen : den mentala biten saknar jag mera disskutioner om.

-----------------------------------------------------------------------------------------

De erfarenheter jag har av att utöva överlevnad på kurs och med andra människor och även ensam i storskogen och från andra sammanhang. Har man humor och kan ta saker med en klackspark så klarar man sig alltid. Har spenderat så kallad överlevand där man hungrig, trött och grining har suttit och berättat roliga historier och hitta på massa roligt jäkelskap att intruktörer varit irriterade för att man har skrattat och haft kul när det borde varit jobbigt och plågsamt. Även under ensamam nätter i storskogen när saker har gått helt fel så har jag suttit och skrattat åt mitt egna elände och tänkt att det här blir en kul historia när man kommer hem igen.

Har även sett folk i under Nijmegen marsche med kroppar som skriker av smärta och tårar ögonen dra till med skämt och andra finurligheter. Det är de man vet kommer klara sig, det är de som överlever. Folk som pratar om pannben, positiv inställning och en massa annan skit de brukar bli väldigt själviska och allting är jobbigt för dem och de skulle inte jag klassa som överlevare. Men med tanke på dina Olle skämt Peter så skulle jag med glädje överleva med dig, det skulle vara riktigt kul och ett rent nöje =)

Sen finns det alltid det, man måste ha något att leva för, något att komma tillbaka till. En familj, ett hem, ett liv, drömmar som ska uppfyllas, att inte missa senaste avsnttet av såpan som går på tv. Alla har vi olika anledningar men bäst är islänningen som jobbade på en fiske båt och när han frågade kaptenen vad han skulle gör om båten sjönk. Ta ett djupt andetag och sjönk sa kaptenen till honom. Men så hände det att båten sjönk men islänningen vägrade att dö, han simmade på och simmade ända tills han nådde land. Där fann han lite fårfoder som gav honom tillräckligt med energi att ta sig till bebyggelse. När han senare på sjukhuset fick frågan om vad som gjort att han kämpat så för att överleva sa han "Jag är sån att jag alltid betalar mina räkningar och sen ska jag oc min syster åka till New York til våren och den resan har jag alltid drömt om". det behver inte vara mer än så.

Ett jättebra boktips är Deep survival som går lite djupare i ämnet om den mentala biten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B En överlevare. Överlevnad 0
inch Överlevare Överlevnad 4
JohnnyL Överlevare Överlevnad 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.