Visst har ni alla en sån här ???

jaha.. där ser man vad man missar när man jobbar.. Yngves Ryd's bok eld värmer, härlig läsning.. att öva eldning är bra, framförallt i besvärliga situationer, under min värnförmån fick vi elda efter isbad i massor av minusgrader(inte vattnet utan luften, något illasinnat kalkbrott utanför kiruna).. när man är riktigt blöt så är det riktigt svårt att göra eld oavsett hur bra grejer man har, det vi fick lära oss var att ta kontroll över sig själv, först då kan man lösa en så pass enkel uppgift som att göra eld, det har inte så mycket att göra med om man har eldstål, tändare eller tändstickor.. ju mer man har förberett ju enklare när man tagit befäl över sig själv.. enkelt.. eller hur?
 
Tankar i en vak,

När man då äntligen gått ner sig och ligger i vaken kommer första funderingen, "nä nu tar jag en kopp kaffe innan jag fortsätter". *famlar i benfickan efter termosen*
Nästa fundering, "jaha, nu var kaffet urdrucket, ska jag simma till ön i det öppna vattnet eller gå på isen längs stranden?" *börjar simma mot ön*
Framme vid ön kliver jag upp och sätter mig på en sten och konstaterar "det där var jobbigt men nu ska jag ha påtår." *häller upp det som är kvar i termosen* *dricker upp kaffet och börjar simma tillbaks till fastlandet*
På land kommer nästa konstaterande" jag blev ju nästan svett av allt simmande men nu fick jag lagom motion iallafall"

(Ja ni gissar rätt, jag ger mig aldrig ut på is utan torrdräkt.)



Fö. så kan man doppa tomtebloss i smält paraffin så blir dom fuktförseglade.

När jag ska elda ute brukar jag ha alla grejer i separata dragkedjepåsar och dubbel uppsättning "elddon" i separata påsar. Då är det ingen kris om nåt blir fuktigt. Näver och underull från smågranar samt småstickor av björkved finns alltid med i packningen.
 
Jag hittade ett tips på http://swedishsurvivalist.egetforum.se/forum/index.php, om att använda sådant där ludd som fastnar i filtret till torktumlaren att tända eld med, istället för fnöske. Jag har testat att tända sådant, både med eldstål (värdelöst, gick inte alls) och med tändsticka (fungerade utmärkt). Däremot har jag ännu inte testat att göra upp en eld med hjälp av sådant ludd... för att brinna länge nog behövs nog ganska mycket. Jag ska prova om det fungerar med hjälp av väldigt fint skurna stickor av trä nu i helgen. Nära där jag bor finns ett motionsspår med vindskydd och förberedd eldstad.
 
Tändstål är iofs fiffigt, men inte alls så lätt att tända med som reklamen visar, och vad ska man tända på? Törestickor? Glöm det, inget du fixar i brådrasket - om ens alls, inte ens i strålande solsken! Förhoppningsvis har någon i sällskapet med sig tändare och ett stormkök med sprit i som man kan använda.

Har ALLTID med mig eldstålet, mycket säkrare än tändstickor som måste hållas torra eller tändare som går sönder, tändstål och torrt "eldtänne" eller stormkök med sprit då får du alltid upp eld...

Och visst, är du ovan kan det vara lite jävigt att göra upp eld med eldstål, och det kräver kanske lite mer för arbete än tändare men det är inte svårt...
 
Den förberedd löser uppgiften. Den som förkastar lösningen är dum mot sig själv....
Hoppas din tråd fått fler att göra och ha påsar med bra att ha för att starta eld i.
Tampong med stearin i är fenomenal, till att tända eld....med.
//J
 
Har ALLTID med mig eldstålet, mycket säkrare än tändstickor som måste hållas torra eller tändare som går sönder, tändstål och torrt "eldtänne" eller stormkök med sprit då får du alltid upp eld...

Och visst, är du ovan kan det vara lite jävigt att göra upp eld med eldstål, och det kräver kanske lite mer för arbete än tändare men det är inte svårt...

Jo,men varför? Tändare är inget oprövat nytt, de har en hygglig funktionssäkerhet. Likaså tändstickor, att hålla dessa torra är ingen raketforskning direkt.

Kanske med undantag från en 18-20 åring som för nåt år frågade efter eld för att tända en ciggarett,hade en ask i fickan och räckte över den,han hade av 2 st,2 st tappade han i överraskningen att de flammade upp! En nötte han svavlet av, den sjätte tände han förskräckt ciggaretten med.

Tändstål är i princip från familjen flintas tid när det gällde att ha en värmande eld under hela den kalla årstiden.För en tvåveckorstur...nä.


peter
 
Jag har med tändstål, började ta med det för att tända mitt gamla kök med det då det saknade piezotändare. Jag har inte tränat särskilt mycket men tänkte göra det. Jag har med både tändare, tändsticksask och tändstål när jag är ut. Ska väl vara fan om man inte får upp eld med nåt av dem och tändstålet är sista lösningen om man skulle falla i vattnet och lyckas blöta ner allt (trots vattentätt packat).
 
Hört talas om Zip-påsar, "dragkedjepåsar"? Jag tappade en karta i vattnet som låg i en sån, 5 dar senare skulle jag ner på botten i ett annat ärende och för skojs skull letade jag reda på kartpåsen och tro på fan om inte kartan var snustorr.

Dom påsarna jag använder är avsedda till elektronikkomponenter och är tjocka och sega, tändare i en och tändstickor i nästa och tändvirke i en tredje och alltihop i en fjärde större, då får man nog jobba duktigt om man ska lyckas blöta ner alltihop till oanvändbarhet.
 
Jo,men varför? Tändare är inget oprövat nytt, de har en hygglig funktionssäkerhet. Likaså tändstickor, att hålla dessa torra är ingen raketforskning direkt.

Kanske med undantag från en 18-20 åring som för nåt år frågade efter eld för att tända en ciggarett,hade en ask i fickan och räckte över den,han hade av 2 st,2 st tappade han i överraskningen att de flammade upp! En nötte han svavlet av, den sjätte tände han förskräckt ciggaretten med.

Tändstål är i princip från familjen flintas tid när det gällde att ha en värmande eld under hela den kalla årstiden.För en tvåveckorstur...nä.


peter

Nä du har helt rätt, att hålla tändstickor torra är ingen raketforskning direkt men det jag gillar med eldstål är att det är idiotsäkert, det kan inte sluta fungera. Och på en tvåveckorstur varför inte??
Oavsett om man kör med tändare eller tändstickor, med ett eld stål i ryggsäcken är man helgarderad...
 
Tack igen för en underbar tråd.
Brukar undvika ÖL trådar för de brukar vara rätt trista och intet sägande. Fulla med proffs som vet allt för att de kollat en hel del på ett par idioter på dicovery. Kan vara kul med någon tråd då och då.
Enligt mig finns där några klassiker bland trådarna än då.
Ska vara ute utan nått, ett halv år eller så, ge mig råd jag bara lite kunskap eller ingen. Snälla kom inte dragande med allemansrätten eller nåt sånt skit
(obs ett inlägg som jag hittat på själv med väldigt likt ett riktigt)
Inlägg som detta tycker jag galet, med tydligen som ett rätt seriöst inlägg enligt ÖL:arna.

Men denna tråd var ju helt bedårande vilket Peter trådar blir rätt ofta.
Och tack vara sådana som ulltand blir det ju underbart...

ulltan du verkar ju vara förblindade och bara läser inlägg från peter....

Peter gick inga 1,8 mil han dissade iden och precis som du var han inne på eld och värme.

Så när jag ska ut på nästa tur väljer jag att ta med peter framför Öl:are och UL:are
Ni ultralättpackare och överlevnadsinstruktörer som inte direkt tar åt er gör inte det , utan detta inlägg var direkt adresserat.

Någon skrev i ett tidigare inlägg att han älskade nördar för att han själv är en jag är beredd att hålla med jag älskar också nördar...
 
Det bästa var att någon sa nåt i stil med: "Här på öl...", precis som att det var en ordnad sammanslutning. Hahaha
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.