Ray Mears dieten

Jag tror på low-carb-high-protein kost för viktminskning eller hålla vikten om man tränar lite. Däremot tycker jag att det är tråkigt att försaka så mycket gott så när jag tränar kan jag också äta det mesta fast såklart med måtta. Hade jag hälsoproblem och kunde misstänka att sådan kost hjälper skulle jag nog testa. Att äta mycket fett och fet mat har jag svårt för.

Provade nåt strikt Atkins för flera år sen och hade jättesvårt för ägg och bacon länge efter det.
 
Jag är en ganska så stor kluns själv och har testat en del dieter, jag hatar dieter med en passion eftersom jag älskar MAT, det finns inget bättre än maud o möed maud...

Jag körde Atkins dieten ett tag och gick ner rejält i vikt, men eftersom jag tidigare har haft ett stort beroende av Coca Cola så brände jag detta rejält, ja.. man kan bli beroende av Coca Cola om man dricker 4 liter per dag, nu har jag gått över till Cola Zero och dricker endast max 1,5 L om dagen men vafan, sötningsmedel är inte så bra det heller, men det är läge att testa på det igen, minska på bröd, socker, potatis, ris och allt sånt som har mycket kolhydrater.

Jag var sjuk för ett tag sen, inget allvarligt bara halsfluss och 40,6 i feber ;) var hemma i två veckor och kunde inte äta utan drack bara, vatten, te (med socker) och Cola Zero. Det var under 7 dagar jag inte kunde äta något för att det gjorde så jäkla ont i halsen, på dessa 7 dagarna hade jag tillräckligt med sinnesnärvaro till att väga mig varje dag. Med denna flytande diet inkl Cola Zero som blev mer än 1,5 L/dag då jag var sjuk gick jag ner i snitt 1 kilo per dag, jag började på 125 kilo tungt, och var som lägst nere på 117 kilo, gick ner 8 kilo totalt på denna period. Det första jag gjorde när jag kunde äta var att trycka i mig en pizza, gud så gott.... :)

Detta får mig till att mer tro på att Cola Zero kan fungera som ersättare till den vanliga Colan om man nu vill gå ner i vikt, visst vatten är 100ggr bättre, men jag måste ha smaken, jag är "smakberoende" kan man säga så? Jag kan köra vatten också utan problem, men jag vill njuta lite också.

Vägde mig precis, vågen står på samma plats alltid, flyttas inte och det är samma våg varje gång jag använder, 120,5 Kg stannade den på nu och jag har varit frisk i drygt en vecka och ätit rejält under denna tiden.

Jag vet inte, men jag tror att det jag försöker säga är att OM man ska utsätta sig för svält är det nog inte helt fel att ha en del HULL när man påbörjar svälten, har man bara något att dricka så lider man inte speciellt för hungerkänslor hade jag inte, massor av vatten och läsk såg till att magen var full.

Kanske dags för ett nytt försök att bara dra ner på kolhydraterna och inte hårdköra dieten.


Mat är det bästa som finns och detta ska vi unna oss...
 
Dieten verkar vara mest populär hos motions-skygga människor. Vad jag sett, men det är säkert helt fel.
Alla dieter är poppis bland motions-skygga personer. De är gjorda för dem. Det är dem de marknadsförs mot. Det kvittar egentligen vad man påstår, de lata har en stark vilja att tro. Normalbegåvat folk som går runt och tror på att äppelcidervinäger, just äppelcidervinäger!, i kapselform ökar "fettförbränningen". Obegripligt.

"Fettförbränning" är ett riktigt skitord. Det antyder att det finns nån sorts kemi som kan regleras med enkelhet och utan ansträngning, att man kan ändra mag-tarmkanalens verkningsgrad med saker som en kapsel äppelcidervinäger.

Alla har nog med kunskap för att gå ner i vikt. Man vet vad man behöver veta. Men det är enklare att kackla på ett internetforum om genvägar än att leva efer det man vet.

Som motvikt till alla som vittnar om sin framgång med diverse fett/proteindieter kan jag nämna att jag går ner i vikt om jag lever på en diet baserad på snabba kolhydrater i långfranskeform. Jag har gjort det flera gånger.
 
ja.. man kan bli beroende av Coca Cola om man dricker 4 liter per dag, nu har jag gått över till Cola Zero och dricker endast max 1,5 L om dagen
Fyra liter cola, det ger närmare 2000 kalorier per dag eller nåt sånt va? Tro katten du går ner i vikt om du slutar med det, allt annat lika.
 
Det där med att rökning skall vara så farligt är nog lite överdrivet ibland, särskilt då man ser den gamle mannen som fyller 90 nästa år och med en cigg i käften konstant och som suger i sig den på 2 bloss. Men pigg är fanskapet då han plockar bär och svamp rensar i landen och slöjdar hemma i köket. Undrar vad han äter...?


...och ingen vet om han varit ännu piggare om han inte rökt...

Jag har en granne på landet, fru Jonsson. Hon fyller snart hundra hon super, röker och lever om.
brutit samma lår ben två gånger. Men still going strong. sen är hon alltid gladast och piggast på alla fester är ju också rätt lustigt.

Hur som helst så har alla henne som exempel på att men kan supa och röka se på henne.
Det de inte vet är att henne gubbe dog i lungcancer och hade en lever som inte ville vara med.
och detta var för dryga 40 år sen. citat från damen "- det är fan att man är så seg, gubben har snart väntat i ett halv sekel... du ska se att han får vänta ett halvt till... " (livet ironi!?)
 
Alla dieter är poppis bland motions-skygga personer. De är gjorda för dem.

Alla har nog med kunskap för att gå ner i vikt. Man vet vad man behöver veta. Men det är enklare att kackla på ett internetforum om genvägar än att leva efer det man vet.

Som motvikt till alla som vittnar om sin framgång med diverse fett/proteindieter kan jag nämna att jag går ner i vikt om jag lever på en diet baserad på snabba kolhydrater i långfranskeform. Jag har gjort det flera gånger.

Jag håller med dig. Det spelar ingen roll vad man äter, bara man får i sig den näring man behöver i lagom mängder.

Men det finns en anledning till att köra lågkolhydratdieter, och det är att om man gillar kött, fisk, ägg och ost mer än potatis, ris, pasta och bröd, så kan man ta bort det som inte är så viktigt och äta det som man tycker är godast. Tar man bara bort något utan att ersätta det får man ju i sig mindre, och går ner i vikt. Och potatis och spannmål är inte jättenäringsrika, utan mest billig utfyllnad till nyttigare mat.
 
Jag håller med dig. Det spelar ingen roll vad man äter, bara man får i sig den näring man behöver i lagom mängder.

Men det finns en anledning till att köra lågkolhydratdieter, och det är att om man gillar kött, fisk, ägg och ost mer än potatis, ris, pasta och bröd, så kan man ta bort det som inte är så viktigt och äta det som man tycker är godast. Tar man bara bort något utan att ersätta det får man ju i sig mindre, och går ner i vikt. Och potatis och spannmål är inte jättenäringsrika, utan mest billig utfyllnad till nyttigare mat.
Och jag får i min tur hålla med dig och komplettera med att det man väljer bort också kan vara dryck. Man får i sig rätt mycket kalorier dryckesvägen. Själv slutade jag dricka alla söta drycker för några år sedan. vatten och mjölk kommer man långt med.

Nästan alla söta drycker ligger runt 500 kalorier per liter (ungefär samma som mjölk och folköl fö). Dricker man ett par liter om dagen inser man lätt att det är en mycket stor kalorikälla. Det positiva är att det är ganska lätt att ersätta med mjölk eller vatten. Betydligt lättare än att inte få äta sig mätt eller springa en mil för varje liter juice man dricker. Juice är lömskt. "Nyttigt" vet alla att det är och drar därför slutsatsen att man bör dricka det. Men innehåller massor av kalorier. Äter man normalt så lider man inte brist på någon av nyttigheterna i juice så man förlorar inget på att skippa den tillsammans med alla andra söta drycker. Slödrickande av öl framför TV:n skall man också se upp med. En folkis = 500 kalorier = 50 g bukfetma. ("Nästanvärden" i exemplet). Är folkisen värd det? :cool:
 
Frukt och svamp
Ray Mears börjar varje dag med en skål frukt, fortsätter med lunch bestående av sallad, vilda svampar och viltkött – helst hemskjutet. Det gäller helt enkelt att välja kött, fisk, nötter, rötter, frukt och grönsaker – och undvika mjölkprodukter, socker, spannmål och andra behandlade kolhydrater.
- Jag är ingen kostexpert, men jag har pratat med många experter om det här. Jag gör det för att det känns rätt – testa själv.


jag såg en av rays senare DVDs ,
på den baka han bröd, och sa något i stil med: kan man baka bröd i skogen så kan man stanna så läng man har mjöl att baka med,

http://www.youtube.com/watch?v=mrlJaTLE-0Y&feature=channel_page
 
En bra överlevnadsdiet

gör att man rund och god är med länge..... har precis som flera här beskriver sett perfekta motions och hälsofreaks falla som flugor längs vägen och här vid 61 upptäcka att det blev inte som man trott....... Men go mad och lagom med mad enligt in och ut principen är nog enklast.....glöm inte bort att kroppen skall brukas oxså. Rätt fenomenal maskin och kul kan man ha oxså.....med den...
 
Frukt och svamp
Ray Mears börjar varje dag med en skål frukt, fortsätter med lunch bestående av sallad, vilda svampar och viltkött – helst hemskjutet. Det gäller helt enkelt att välja kött, fisk, nötter, rötter, frukt och grönsaker – och undvika mjölkprodukter, socker, spannmål och andra behandlade kolhydrater.
- Jag är ingen kostexpert, men jag har pratat med många experter om det här. Jag gör det för att det känns rätt – testa själv.


jag såg en av rays senare DVDs ,
på den baka han bröd, och sa något i stil med: kan man baka bröd i skogen så kan man stanna så läng man har mjöl att baka med,

http://www.youtube.com/watch?v=mrlJaTLE-0Y&feature=channel_page


Säg är det inte fantastiskt att han lyckas baka bröd utan att använda "spannmål och andra behandlade kolhydrater.", trollar han med knäna kanske?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.