Ray Mears dieten

Om man äter mest av fett, kolhydrater eller protein spelar betydligt mindre roll ur fettförbränningssynpunkt än den totala energimängden man stoppar i sig.
Detta är ju den allmänna uppfattningen och jag tillhör också dem som hävdat den. Precis som edgepal har jag dock under senare tid sett flera exempel som klart tyder på att det inte är så det fungerar.

Inom näringsforskningen är det numer allt fler som, förenklat uttryckt, kommer fram till att kolhydrater stimulerar kroppen att lagra fett, medan fett och proteiner stimulerar kroppen att förbränna fett. Det gäller såväl inom medicinsk som idrottslig näringsforskning.
 
Jag har börjat tvivla på det här att inte äta sent, pina sig ut på morgonpromenader på tom mage, endast no- eller low-carb osv. Jag tror mer på energiunderskott under lång tid. Jag tror att det är så enkelt som energibalans. Det gäller att vara strikt så att man på lång sikt har ett underskott på energi för att sakta men säkert gå ner, helst utan att tappa muskler. Att toktömma sig på kolhydrater under en månad och tappa flera kilo vet man ju hur bra det funkar i långa loppet...
 
Har du källa/länk till speciellt det nedre påståendet? Jag är inte mot dig men däremot intresserad.

Detta är ju den allmänna uppfattningen och jag tillhör också dem som hävdat den. Precis som edgepal har jag dock under senare tid sett flera exempel som klart tyder på att det inte är så det fungerar.

Inom näringsforskningen är det numer allt fler som, förenklat uttryckt, kommer fram till att kolhydrater stimulerar kroppen att lagra fett, medan fett och proteiner stimulerar kroppen att förbränna fett. Det gäller såväl inom medicinsk som idrottslig näringsforskning.
 
Nja, egentligen är det väl så här: Det är inte hur mycket energi man stoppar i sig, utan hur mycket energi som tas upp av kroppen som avgör. Ja, också hur mycket energi man gör av med, förstås.

Lever man på matolja, som ju är väldigt energitätt, kommer man sannolikt att minska i vikt, eftersom den kommer att rinna rakt igenom.

Men om man gör av med mer energi än man tar upp i tarmarna kommer man att misnak på kroppens energireserver. Fettminskning, alltså.
När man undersökt sådanadär kolhydratfattiga dieter har det ju också visat sig att människor stoppar i sig mindre energi när de år på sådana.

Min hypotes är att såsen inte är lika god utan potatis, smöret och osten inte lika god utan bröd under också vidare. Just kombinationen av fett och kolhydrater är gemensam för snart sagt allt vi är programmerade för att äta för mycket av. Wienerbröd, pommes frites, mackor, you name it.

Ytterligare en anledning kana vara att man får ganska kraftiga blodsockerutslag av kolhydrater, speciellt korta sådana. Kroppen slår på innsulinproduktionen, bodsockret sjunker och man blir sötsugen. Och äter mer.

Men under förutsättning att man skiljer på kaloriintag och -upptag håller fortfarande energiprincipen och termodynamikens första huvudsats. Gör du av med mer energi än du tar in (upp) så kommer du att gå ner i vikt.
 
Rätt intressant det där med Atkins-diet. Även om jag själv gillar min pasta och potatis vid sidan om kött och grönsaker och istället balanserar vikten med en ganska aktiv fritid.

När man bombar på med bacon, smör, ägg å grädde.. Kaloriintaget måste skjuta i höjden? Men då tas de alltså inte upp av kroppen då?

Han var väl ganska rejält överviktig, Mr Atkins, när han dog i ganska ung ålder med hälsoproblem av flera slag. (?)

Finns det några bra exempel på elitidrottare som håller sig till en strikt Atkins/grottmänniske-diet? För en "Gunde Svan" kanske det är helt orealistiskt? Dieten verkar vara mest populär hos motions-skygga människor. Vad jag sett, men det är säkert helt fel.
 
Den här Wikin var väldigt bra. Om den stämmer så blir jag mindre skeptisk till Atkinsdieten (man ökar gradvis på med kolhydrater till man når en balans). Läs "Dietplanen".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Atkinsdieten

Själv tror jag religiöst på det här efter att ha "lyckats" själv: Proteindiet med lite kolhydrater kombinerat med styrketräning. I andra hand diet med motion/cardio. I nödfall endast diet men då ryker nog en hel del muskler på kuppen. Hade 107 kg som värst på vågen och nu mellan 78-82 i vanliga fall.
 
När man bombar på med bacon, smör, ägg å grädde.. Kaloriintaget måste skjuta i höjden? Men då tas de alltså inte upp av kroppen då?

Som jag fattat det så känner man sig fortare mätt om man äter fett/proteiner än kolhydrater - man får inte i sig lika många kalorier totalt sett.

Har provat att äta kolhydratfattig kost men får det inte att gå ihop med cykeldoser på över 10h/vecka - jag behöver kolhydrater helt enkelt.
 
Har du källa/länk till speciellt det nedre påståendet? Jag är inte mot dig men däremot intresserad.
Först vill jag påpeka att det inte handlar om att helt utesluta kolhydrater ur kosten, utan att minska mängden kraftigt, framför allt av vissa kolhydrater. Syftet med lågkolhydratkost är inte heller att gå ned i vikt, utan hälsomässigt, och för idrottare prestationsmässig. En bonus är att de som börjar med sådan kost också förbränner mer kroppsfett (men bland idrottare för den skull inte nödvändigtvis går ner i vikt eftersom de inte äter mindre än tidigare).

Den mest kända i Sverige är väl doktor Annika Dahlqvist med sin LCHF-kost (som jag antar är den edgepal följer). Hon tvingades lämna sin läkartjänst för att hon ordinerade fet kost till sina diabetespatienter, stick i stäv med Socialstyrelsens rekommendationer, men i januari i år erkände Socialstyrelsen att hennes rön faktiskt fungerar. Inte bara diabetespatienter utan även människor med en rad andra sjukdomar har blivit bättre eller helt bra med sådan kost. Merparten har dessutom gått ner i vikt. De har däremot inte ätit färre kalorier än förr, i vissa fall mer.

Googla på "Annika Dahlqvist" så hittar du mycket info om LCHF.

När det gäller lågkolhydratkost och idrott finns det forskare och elitidrottare i bland annat Sverige, Finland och USA som testar olika metoder. Jag har inte namnen i huvudet, men ska höra med mina idrottande ungdomar som är insatta i ämnet, och återkommer.

En del unga skidåkare i Sverige ratar "Gundegröt" och äter i stället under träningsperioderna stora mängder fett (dock oftast inte mättat fett, vilket är tvärs emot vad LCHF rekommenderar) och proteiner. Syftet med detta är att träna kroppen på att effektivt förbränna fett när glykogenlagren och syreupptagningen inte räcker vid tävling.
Inför tävlingar laddar de med kolhydrater men menar alltså att den kolhydratfattiga kosten under övrig tid har gjort att kroppen blivit effektivare på att spjälka fett ur cellerna när glykogenlagren tagit slut, så att krafterna finns kvar ända in i mål. Det här är självklart en väldigt förenklad beskrivning. Jag återkommer med namn som sagt, så kan intresserade söka mer info själva.

Vad gäller mättnadskänslan så känner i alla fall jag mig mycket mättare efter en tallrik pasta än efter motsvarande kalorimängd till exempel ägg och bacon.

Att med bestämdhet fastslå att "egentligen är det si eller så" tycker jag är ett både ovetenskapligt och icke-ödmjukt sätt att påstå att man förstår sig på vår fantastiska kropps alla hemligheter. Öppenhet för andra tankegångar och rön än de egna åsikterna är mycket mer konstruktivt och lärorikt.
 
Oavsett vilken diet man följer (själv följer jag ingen alls, tror på energi in - energi ut, och så hade jag tur med generna), så tror jag att "stenåldersmänniskorna" åt det de kom över. Inklusive märg och inälvor. Det handlade ju - precis som Ray vill leka - om överlevnad. Ju fetare och sötare dess bättre, men födan hade ont om sånt. Det är väl därför vi gillar chips och läsk - det är den perfekta överlevarmaten för en stenåldersmänniska. Synd bara att vi inte lever i ett stenålderssamhälle (isf skulle jag nyttja min naturrätt och min rejäla Flinta-klubba). Förresten, så undrar jag vad den gode Ray skulle vägt om han inte följde sin diet? Han ser ju ganska chubby ut...
 
Jag har ändrat mina matvanor helt. Jag har inte ändrat någonting annat.
Förändringen beror, enligt mitt sätt att se, alltså enbart på att jag ändrat matvanor.

”Ät som en mygga skit som en elefant - så går du ned i vikt” är ju ett mycket gammal skämt och det fungerar säkert bra – men då är det alltså frågan om en konstlad situation.

Jag tror inte att det fanns några feta människor i vår forntid, alltså under de miljoner år det tog för våra gener att bli just våra gener. Om jag har rätt så blir ju då konsekvensen att normalläget för Homo Sapiens är att vara smal = våra gener försöker hålla oss smala – och klara detta när vi äter ungefär samma sorts föda som vi åt då. Det är i alla fall min teori.

Vårt samhälle har ändrat sina matvanor under århundradenas gång och idag är det normalt att äta kolhydrater och annat som vi inte åt förr = det onormala har alltså blivit normalt. Så normalt att den kost vi ätit under miljoner år nu ses av proffsen som rent ut sagt farlig att förtära = det onormala har blivit norm.

Eftersom vi glömt hur vi åt förr så går man efter vad vi äter idag. Tillverkare blandar in in massa kemikalier i maten, alla E-nummer, som gör maten billigare att producera eftersom det är mer kemi än verkliga råvaror vi för i oss. Vi har kommit allt längre bort från vår ursprungsföda.

Se på en björn. Han går ur sitt ide tidigt på våren och lever då på animalisk föda för att återuppbygga sina muskler och sin kropp samt för att få igång nödvändiga kroppsfunktioner. När grödan och bären kommit byter han matvanor och blir vegeterian = kolhydratätare, detta för att bygga upp ett så stort fettlager som möjligt så att han överlever nästa vinters ide.

Jag börjar alltså få uppfattningen att visst kan man balansera sin vikt osv med matintag kontra energiförbrukning – men att våra gener faktiskt klara detta av sig själva om vi bara äter den mat som generna är vana vid att behandla.

Vårt genetiska ”normalläge” är att vara smala. Äter vi fel kost blir vi antingen feta eller dör av näringsbrist. Äter vi rätt kost förblir vi alltså mer eller mindre slanka automatiskt – under förutsättning att vi äter för generna normala portioner.

Thomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.