Vilken är din Morafavorit?

Mora 2000...

...fick hem ett M2k-blad igår.
Har väldigt svårt för originalbladformen, gillar inte formen på spetsen:(
Scannade av bladet och lekte lite i PS;

2915555362_d3f6c9e3f8.jpg


Överst original, tror jag kommer att profilera om enl mitten.
Får se vad det blir för handtag/slida - plast blir det iaf inte.
 
Har nu fått skaft på bla Mora2000-bladet enl ovan.
Skräpmasur blev det.
Har tagit ned spetsen lite samt slipat bort lite av främre "magen", eller vad det heter, på eggen.
Nu är den lite spetsigare och känns bättre att använda.

3188014598_826a344c91.jpg


Gjorde även en läderslida till den, men den blev för snäv:( Får inte in kniven i den. DOH!
 
Det där har du gjort bra Kvarnträsk.

Betyg: "Ett mycket tilltalande utseende, som skvallrar om ett kunnande om vad som lämpar sig, beträffande form, färg och materialval, Utformningen på änden av skaftet, möjliggör ett större användningsområde utöver det vanliga, då det underlättar betydligt huggning av mindre sly o dyl. Kniven torde tilltala även den mest kräsne friluftsexperten"

En sån skulle man ha !

(Men du, Kvarnträsk, gör nu inget skitfodral till den kniven....)
 
Senast ändrad:
Av någon anledning gillar jag min begagnade mora classic. Kanske blir snart Erik Frost 120 bara jag gör skaftet smalare såsom Kvarnträsk gjorde. Jag gillar knivar med blad som inte är så höga därför går mora 2000 bort.
 
Det där har du gjort bra Kvarnträsk.
Betyg: "Ett mycket tilltalande utseende, som skvallrar om ett kunnande om vad som lämpar sig, beträffande form, färg och materialval, Utformningen på änden av skaftet, möjliggör ett större användningsområde utöver det vanliga, då det underlättar betydligt huggning av mindre sly o dyl. Kniven torde tilltala även den mest kräsne friluftsexperten"
En sån skulle man ha !
(Men du, Kvarnträsk, gör nu inget skitfodral till den kniven....)

Oj då!! Tack för omdömet (rodnar klädsamt) :eek:
Stämmer bra att skaftänden "underlättar ...huggning av mindre sly o dyl". Håll om änden med pek-/långfinger och tumme så får man lite extra snärt. Nu är den här kniven såpass lätt så det är ändå ingen huggare - tyvärr dePaul;)
Satt nästan en hel dag innan jul och arbetade med slida till den, för att till sist upptäcka när jag väl sydde ihop den att jag mätt bredden helt åt helsike:( Vet inte hur jag lyckades...men nu har jag en fin slida till en brevkniv iaf :p

dePaul: mage - buk, visste iaf att det var nånting med mittenregionerna :)
 
Har nu fått skaft på bla Mora2000-bladet enl ovan.
Skräpmasur blev det.
Har tagit ned spetsen lite samt slipat bort lite av främre "magen", eller vad det heter, på eggen.
Nu är den lite spetsigare och känns bättre att använda.

3188014598_826a344c91.jpg


Gjorde även en läderslida till den, men den blev för snäv:( Får inte in kniven i den. DOH!

En sådannt handtag till en klassisk mora och en bra läderslida hade varit så nära perfektion man kan komma =)
 
En sådannt handtag till en klassisk mora och en bra läderslida hade varit så nära perfektion man kan komma =)

Synd bara att de vanliga Mora-bladen är så tråkiga;)
Näst översta kniven nedan är faktiskt med ett Mora Skinner-blad, den fick lillbrorsan (som jagar allt som rör sig) i julklapp. Skaftet är likt M2000-skaftet fast lite högre i profilen.
Bladet längst ned är mycket roligare än de vanliga Morabladen, har för mig att det är nått finskt blad?
Går att få upp en skrämmande egg på dem och så har de lite mer karaktär. Den kniven fick systersonen i julklapp.
2931726308_722899eacf.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thegedd Vilken kämpe ! Överlevnad 1
dave1 Ray Mears, vilken smörja Överlevnad 35
sajberjohan Vilken växt? Överlevnad 5
Lorre2 Vilken eld använder ni? Överlevnad 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.