vad ha med sig?

tänkte ge mej ut på en vinteröverlevnadstur i skogen nu i vinter.undrar om någon har tips på vad man bör ha med sig.tänkte ta med lite mat,kniv,eldstål och sovsäck.eventuellt en liten vikbar spade.
 
Senast ändrad:
Överlevnadsövningar brukar vara lätta på mat.....kök bör du lämna hemma......det gäller att hitta vad skogen och stranden bjuder.....grävkäpp är viktig....
 
Överlevnadsövning på vintern brukar inte vara så lätt, åtminstone inte i områden där det är snö vilket ju blir nästan hela Sverige. Att hitta mat är väl det absolut svåraste vintertid.

Ett sätt att få mat på under vintern är väl isfiske men då krävs det ju att du har något att få hål på isen med samt lina och krok. Att hitta något att sätta fast på kroken kan ju vara ett problem.

Ett annat sätt att få mat är snarning och till det behövs någon form av tråd, förslagsvis koppartråd. Det är ju dock olagligt att snara utan tillstånd......

För att inte frysa ihjäl så behöver du något verktyg samt lite snören för att kunna bygga ett skydd. Lägg ut granris som bädd som skydd mot markkylan.

Någon form av kokkärl för att kunna smälta snö så att du får något att dricka. Väldigt viktigt att få i sig dryck. Gör gärna en dekokt av tallbar för att få i dig lite vitaminer.

Samt naturligtvis möjligheter att göra upp eld......

Vad kan du tänkas behöva då?
- Kniv
- Elddon (tändstickor, tändare eller eldstål)
- Kokkärl
- Yxa
- Snören
- Fiskelina + krokar
- Koppartråd eller liknande

Ett överlevnadskit kan ju bestå av allt ovanstående förutom kanske kokkärlet och yxan. Men det kan ju å andra sidan vara något som man normalt har med sig i ryggan när man går ut i skogen för att fejka det som orsakar din överlevnadsövning.

Sen går det naturligtvis att lägga till lite fler saker som säkerhet tex sovsäck, telefon, liggunderlag, reservmat etc men det är ju upp till var och en.

Tänk på att meddela nära och kära var du ämnar befinna dig så att dom har lättare att hitta dig när nåt gått fel:)
 
Överlevnadsövningar brukar vara lätta på mat.....kök bör du lämna hemma......det gäller att hitta vad skogen och stranden bjuder.....grävkäpp är viktig....

Grävkäpp tar man inte med sig. Den görs på plats, glöm inte att 'härda' spetsen.

Ta med ett sågblad för bågsåg och öva på att göra en bågsåg av de material som erbjuds. Ett komplement till yxan som man bör ha på vintern. Presenning och kokkärl är två saker som kan vara bra. Även om man kan improvisera de båda så minskar det slitaget på miljön och minskar energiåtgången.

Ska man fiska ska man ju tänka nät, eller sätta upp flera fiskelinor och vittja med jämna mellanrum. Att leka med snaror och sånt är inte bara olagligt utan förbannat svårt utan den träning som är i stort sett omöjlig att få. De fångstmän jag har träffat har varit väldigt erfarna och haft så långa fälllinjer att de behövt hundsläde för att vittja dem under rimliga tidsintervall. De använde inte snaror heller utan stockfällor, men å andra sidan så fångade de pälsdjur snarare än mat. Jag tror att alla försök till fällfångst kommer leda till olika grader av djurplågeri om man inte har en grundlig utbildning och erfarenhet. Som är svårt att få på en överlevnadslek.

Det viktigaste av allt, se till att du har roligt! Det är mycket lättare att lära om det är kul, och gör det inte svårare än du tror du klarar av. Det är alltid lättare att göra om det vid ett annat tillfälle med mindre prylar än att spela hård och frysa häcken av sig första gången för att bara tappa lusten.
 
Annars är det bästa tipset att överleva i skogen att ta med den gamla vanliga packningen, det impar stort på de flesta att bara lämna bilen mer än 50 meter in i skogen...ännu mer om man är så Rambo att man söver över i skogen på vintern, även om ens sovsäck pallar för -40 grader...

Det som folk brukar säga är : "frös du inte då" ?, eller, "nu är du väl hungrig förståss ? "...;)
 
Det där om sågbladet var en bra tanke, det är lättare att fixa ordentlig ved med en såg än med en yxa.

Med isfiske menade jag att sätta ut en lina med flera krokar på så att man fiskar av olika djup. Men det kan som sagt var vara lite knepigt om isen är tjock.

Annars så är det tillräckligt coolt att bara göra som den kloke peter1959 förslog att bara övernatta i det fria under vintern. Faktiskt riktgit trevligt också om det är kallt och klart väder. Lägereld, varm sovsäck, mycket granris och varm och god mat gör övernattningen till en njutning även om de flesta tror att det är pest och pina. Stjärnorna lyser alltid klarast en kall och klar vinternatt.......
 
när det gäller snarning har jag erfarenhet man måste enligt lag ha en lina,helst wirw som är minst 0.3 mm tjock och ha tillstånd från länsstyrelsen.men är det riktig överlevnad det gäller så tror jag att de har överseende.
jag är diabetiker därför måste jag ha med mat annars hade jag gärna skippat det med.tänkte ta med olika soppor i påsar eller burkar som är relativt lätta att bära även någon köttbit kan tänkas åker med oxå.
fiska tycker jag om så det tänkte jag pröva idèn oven med en lång lina med massa krokar sedan stoppa granris i hålet för att förhindra att det fryser igen.
kanske är en bra idè å skaffa en campingsåg med grova tänder.känns lite klumpigt å ta med ett bågsågs blad men ska testa det när det bara blir en dagstur.
tänkte övernatta ca 2- 3 nätter på samma ställe och där blir det mycket snö.
 
Kunskap och erfarenhet är det bästa 2 saker du kan packa ner och kommer göra packningen mindre desto mer av de 2 du har. Kurser eller annan tillställning där någon kan ha koll på en underlättar och tillåter att göra misstag.

Med en liten kniv och liten såg överlevde (levde riktigt bra) jag och 2 till under en överelvnadskurs, var inga större problem att bygga eldhydda eller fixa ved. Den lilla sågen nyttjades väldigt mycket och var lätt att hantera med tjocka vantar på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.