Alpin / Bigwall Go big!

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-01-25, 17:08
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Mallorys utrustning

En artikel om tidig Mount Everest utrustning.

http://www.outsideonline.com/2 ... dium=xmlfeed
Svara med citat
Gammal 2016-01-25, 19:02
monkeywrench monkeywrench är inte uppkopplad

Tack för tipset! Mycket intressant!
Svara med citat
Gammal 2016-01-25, 19:30

http://news.bbc.co.uk/2/hi/5076634.stm

Hittade en artikel som beskriver resten av Mallorys kläder. Intressant att de menar att både kläder och skor var lättare då än nu.

Jag har ofta fascinerats av bilder på klättrare från 1960-talet och tidigare. Inte bara för att deras utrustning är extremt estetiskt tilltalande (hipsters!) utan även för att den ser så lätt och funktionell ut.

Nu på senaste tiden kanske vi börjar utmana dem med ett extremt lättviktstänkande men vad hände på 70-80-90 talet?
Svara med citat
Gammal 2016-01-26, 06:50
lillspöket lillspöket är inte uppkopplad

Jag tror att det här är originalartikeln, skriven av Hoyland själv. Fascinating stuff indeed.

http://www.alpinejournal.org.u ... 0Clothing.pd
Svara med citat
Gammal 2016-01-26, 08:04

Tack!

PS. Lägg till ett f på slutet i länken så funkar den.
Svara med citat
Gammal 2016-01-26, 09:01

Oj, slarvade visst när jag markerade länken.

http://www.alpinejournal.org.u ... Clothing.pdf

Så. Nu blev det rätt, hoppas jag.
Svara med citat
Gammal 2016-01-26, 11:56
Ayrin Ayrin är inte uppkopplad

Mycket intressant, tack .
Svara med citat
Gammal 2016-02-09, 15:57
achtminus achtminus är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av monkeywrench Visa inlägg
Nu på senaste tiden kanske vi börjar utmana dem med ett extremt lättviktstänkande men vad hände på 70-80-90 talet?
Kläderna blev bättre? Seriöst. Gore-Tex eller impregnerad bomull i snöglopp på en istur? Harris tweed eller dunoverall på 7000 m höjd?
Svara med citat
Gammal 2016-02-09, 16:39
thureb thureb är inte uppkopplad

How very brittish. Tror artikeln är objektiv. Det är alltid mera människan än modellen på utrustningen som begränsar vad som är möjligt.

Thure
Svara med citat
Gammal 2016-02-09, 16:48
joru joru är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
How very brittish. Tror artikeln är objektiv. Det är alltid mera människan än modellen på utrustningen som begränsar vad som är möjligt.

Thure
Jag tror att du har en poäng där, vi människor brukar kunna anpassa oss efter omständigheterna. Dunoverall och deras lager-på-lager klädsel förutsätter olika taktik och ger upphov till olika handlingsmönster. Det som går med det ena systemet fungerar sämre med det andra.

Tror också att vanan vid strapatser liksom fysisk beredskap möjligen var större för 100 år sedan. Det moderna samhället är bekvämare dock.

//J
Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 22:53
Nollsjuan Nollsjuan är inte uppkopplad

Kan inte låta bli att tipsa om boken "Into the Silence" av Wade Davis. Om Mallorys expedition och allt som föregick det. Första världskriget, alla tidiga försök i Himalaya mm
En av de bästa o mest intressanta böcker jag läst. Välskriven och noga "researchad"
Svara med citat
Gammal 2016-02-17, 06:44

Citat:
Ursprungligen postat av joru Visa inlägg
Jag tror att du har en poäng där, vi människor brukar kunna anpassa oss efter omständigheterna. Dunoverall och deras lager-på-lager klädsel förutsätter olika taktik och ger upphov till olika handlingsmönster. Det som går med det ena systemet fungerar sämre med det andra.
//J

Jo, så är det väl. Pågår en analog diskussion angående klädvalen Amundsen respektive Scott gjorde. Amundsen-fansen säger i princip att Scott var en idiot, medan Scott-fansen (läs: engelsmännen) väl menar att eftersom Scott-expeditionen i stort drog sina slädar själv, var deras bomullskläder adekvata.

Och enligt vad som är känt hade de en del förfrysningar, men skulle nog ha överlevt om de inte slarvat med depåerna. Så helt orimlig är argumentationen inte.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:26.