Forum

Forum (https://www.utsidan.se/forum/index.php)
-   Navigering (https://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=37)
-   -   Lantmäterikartor börjar släppas (https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=81201)

fafner 2015-07-01 21:14

Lantmäterikartor börjar släppas

1 bifogad(e) fil(er)
Idag släpptes ju Översiktskartan dvs en baskarta över sverige i 1:250 000 fri. Är det någon som har lekt med den den ännu?

Den är ju vektoriserad så jag laddade ner den i QGIS (open source) program som var rätt lättarbetat. I jan när fjällkartorna och terrängkartan släpps så kommer det att bli intressant! jobbigt för Garmin och liknande när OpenStreetmap och liknande kommer att bli minst lika bra som de dyra kartorna.

Så här ser en karta över Storvallen ut 2h jobb, aldrig kört QGIS innan så det är inget finesser direkt.

fafner 2015-07-02 00:05

Finns ju även höjdata

1 bifogad(e) fil(er)
Tyvärr fanns det inte för bland annat Keb. Men jag körde över hemstaden och Snake mountain ski resort!

niking 2015-07-02 00:44

Ja, det kan bli en spännande utveckling, när Lantmäteriets kartdata kommer ut på open street map, För i mina närmiljöer är open street map inte ett dyft bättre i terrängen än vägkartan hos en vanlig bil-GPS.
/Niklas

nermander 2015-07-02 06:31

Till OruxMaps har jag laddat ner nån app som heter DEM1 eller nåt sånt, vet inte om det är fri höjddata som finns och vad den har för upplösning (den användes av OruxMaps för att kunna projicera "3D-karta", jag har dock knappt använt funktionen).

sih 2015-07-02 07:54

Citat:

Ursprungligen postat av fafner (Inlägg 728762)
Tyvärr fanns det inte för bland annat Keb. Men jag körde över hemstaden och Snake mountain ski resort!

Vad fanns inte för keb?

sih 2015-07-02 07:56

Citat:

Ursprungligen postat av sih (Inlägg 728776)
Vad fanns inte för keb?

Höjdata..man ser visst inte rubrikerna i tapatalk.

Har du kollat båda versionerna? Laser och gamla.

fafner 2015-07-02 09:12

Citat:

Ursprungligen postat av sih (Inlägg 728777)
Höjdata..man ser visst inte rubrikerna i tapatalk.

Har du kollat båda versionerna? Laser och gamla.

Jag använde de nya laserdatan (NH)

GeoTiff bilderna med höjddata var superlätt att läsa in i alla fall men saknade de stora bergen i Sverige.

joanc 2015-07-02 18:06

Citat:

Ursprungligen postat av fafner (Inlägg 728742)
2h jobb, aldrig kört QGIS innan så det är inget finesser direkt.

Så man kan alltså inte bara ladda ner kartan och använda direkt, utan man måste jobba lite också??

eyck 2015-07-02 18:31

Obegripligt att de inte lägger ut detta som färdiga kartblad i existerande bladindelning i GeoTiff eller GeoPdf eller något liknande. De utestänger ju kanske 90% av alla kartanvändare - som knappast är så kunniga eller ihärdiga att de laddar ned ett program som de ska lära sig.

"Öppen kartdata" är ju därmed en sanning med modifikation. De kanske borde lära sig av grannen i öster.

Mats

sih 2015-07-02 18:58

Prioritet är väl att få ut kartorna. Sen handlar det ju också om finansiering.

Om man bara vill kolla och skriva ut har ju lmv en bra karttjänst på webben.

eyck 2015-07-02 19:12

Citat:

Ursprungligen postat av sih (Inlägg 728836)
Prioritet är väl att få ut kartorna. Sen handlar det ju också om finansiering.

Fast tryckfilerna för de kartblad som du köper i affären existerar ju redan. Och de flesta användare kanske inte ens är intresserade av georeffade filer så då är det ju ännu enklare.

Mats

sih 2015-07-02 19:22

Det är sant förstås. Har det kanske något med Metria att göra? Det är väl de som sålt digitala kartor också?

Edit: stavning

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson