Paddlingsmanövrar

Det händer att du behöver svänga kajaken under din tur och ibland även flytta den sidledes. Lär dig teknikerna.

Av: Karin Mentzing

Manöver

Kurskorrigeringar och vida svängar sköter du med rodret, om din kajak har ett sådant. I övrigt använder du paddeln och kroppsvikt för att manövrera kajaken.

Gör ett halvcirkelformat drag med paddeln –svep- från för till akter på höger sida, så svänger kajaken åt vänster.

Kantställ kajaken åt höger, så blir svängen snävare. Du kantställer kajaken genom att trycka vänster knä/lår upp mot undersidan av däck och pressa höger rumpa mot sitsen. Överkroppen behåller du vertikal.

Gör nu alla dessa saker på motsatt sida, så svänger kajaken åt höger istället.

Gör svepet bakifrån och fram, så svänger kajaken bakåt och du kan på så vis snurra runt den på en femöring genom att omväxlande svepa framåt och bakåt på motstående sidor.

Det finns sedan en mängd andra sätt att använda paddeln för att styra kajaken.

Håll paddeln lågt och parallellt med kajaken och använd bakre paddelbladet som ett roder. Det kallas akterligt styrtag.

Håll paddeln vertikalt och sätt paddelbladet i vattnet framme vid fören, ganska nära kajaken. Det kallas kontring.

Både akterligt styrtag och kontring kräver att du har fart på kajaken, framåt eller bakåt.

Prova på detta sätt olika vinklar med paddelbladet och olika positioner, längre fram, mittpå eller längre bak och se hur kajaken reagerar, så lär du dig snart att hantera och manövrera kajaken smidigt och elegant. Kombinera med att kantställa kajaken, så svänger den snävare.

Det händer också att du behöver flytta kajaken sidledes.

Vrid överkroppen åt höger och sträck armarna rakt ut, vinkelrätt mot kajaken. Håll paddeln vertikalt med höger blad helt nere i vattnet och med framsidan –drivsidan- riktad mot dig. Dra paddeln åt dig med höger hand, vänster hand bara håller emot där uppe. Vrid paddelbladet ett kvarts varv och skär tillbaka till utgångsläget.

2003-10-31 02:11   michaelolsson
Betyg: 4
Helt novis som jag är så tackar jag för denna introduktion.

2005-03-28 12:08   Johan P W
Det är alltid trevligt att artiklarna är signerade. Sr man vm som skrivit så kan man oxå koppla ihop olika artiklar som är skrivna av samma person. Hela sajten vinner på detta, det bidrar till en stämning av kamratskap.

Mvh, Johan Wallmark

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer
En efterlängtad tur i tvåmanskajak tillsammans med barnen fyra och åtta år gamla. 2 kommentarer
Anna Björnström har skrivit och illustrerat boken "Brisk och havskajaken" som handlar om en dag i kajaken på havet ur ett barns perspektiv. Här är ...
Andra deltagaren i Äventyrliga dagen blev Olle 19 år, det blev paddling på Södra Storsjön och övernattning på en av öarna i sjön.