Multisporttävling på snö

WAR - Europas första multisporttävling på snö är avgjord.

Av: Sören Marklund

Två dagars slit i fjällen på cykel, snöskor och skidor. Dessutom spektakulär vajerfärd över ett brusande vattenfall. Europas första multisporttävling på snö är avgjord.

Team Tenson

- Det här var jobbigare än jag trodde, säger Bertil Nordqvist i vinnarlaget.

Ändå är han van att ta ut sig, östersundaren Bertil Nordqvist, 32. I flera år har han ägnat sig åt äventyrssporter vid sidan av huvudidrotten skidorientering, i vilken han har ett VM-guld från 1996. Det har varit tävlingar i skidbestigning och fjällorientering. Nu har han gjort sin multisportdebut, i Åre Winter Adventure Race.

Tillsammans med umeåbon Patrik Nordin, 28, bildade han lag och avverkade nio mil i fjällterräng på skiftande sätt. Det var snölöpning, mountainbike på snö och väg samt skidåkning.
- Cyklingen var värst, konstaterar Nordqvist. Sadeln satt en decimeter för lågt och jag blev helt stum i benen. Det var blött och sista kilometern över Åresjön sprang jag med cykeln på axeln.

Tävlingen startade på Åre torg. De 15 tvåmannalagen satte av söderut på snöskor och tog sig över Renfjället. Sedan blev det cykel tillbaka till Åre, via Undersåker, på mer eller mindre befintliga vägar. Därefter löpning till Ullådalen, och där satte deltagarna på sig skidor för att ta sig till dagens slutmål 18 kilometer bort.

I en ravin grävde lagen varsin snöbivack och övernattade. Tidigt nästa morgon gav lagen sig iväg på skidor enligt jaktstartmodell. Två mil senare var Bertil Nordqvist och Patrik Nordin i fatt och förbi ledarlaget. Precis lagom till tävlingens mest spektakulära moment - linbana över Tännforsen med en fallhöjd av 37 meter. Fastkrokade i en vajer åkte de linbana till andra sidan, där cyklarna väntade. Ett par timmar senare pustar de ut på Åre torg som vinnaren av Europas första multisporttävling på snö.
- Det är en viss typ av människor pallar sånt här. Det är inte alltid den mest tränade som lyckas. Man måste ha rätt psyke, säger Patrik Nordin.

Likt lagkompisen Nordqvist är han fostrad i mer traditionell konditionsidrott. 1989 tog han JSM-guld i längdskidåkning och spåddes en lysande karriär.
- Men jag drabbades av ansträngningsastma och var tvungen att lägga av. Nu har jag hittat rätt sport. Visserligen är sträckorna längre, men ansträngningsnivån är lite lägre och jag slipper astman. Det blir fler tävlingar.

Snöskor

skitbra

2002-08-21 10:01   slappa
helt värdelös

Niklas vaknade upp en morgon, han hann inte mycket mer än att öppna ögonen innan tusen frågor dök upp i huvudet. “Vart är jag? Vad har hänt med mitt ...
AIM Challenge är en multisporttävling som är öppen för motionärer och elit. Man tävlar i lag om två personer, dam, herr eller mix. Var med och tävla ...

Elbrus Race

Efter att ha läst sloganen att "You can´t Race any higher in Europe" och med en brinnande längtan efter att äntligen få stå på Europas högsta berg, ... 3 kommentarer
Där stod de alltså. Mitt på fjället. Dimmorna svepte in med stor hastighet över det kala och öde fjällandskapet. Knäna protesterade vilt och magarna ... 4 kommentarer
Fotbollsungdomar på ett teambuildings läger med en äventyrare och fystränare. 1 kommentar