Bloggar > Liv i naturen

Liv i naturen

Här berättar jag och skriver ner resor och naturupplevelser jag har haft, som ett minne för mig själv och inspiration för andra. Jag älskar att vara ute i naturen och vandra, klättra, kajaka och åka långfärdsskridskor på vintern. Jag bor i Norrköping, nära till skärgården, vandringsleder, fina små sjöar och naturreservat. Ofta behöver man inte åka långt för att få en riktig fin upplevelse, även om jag har kommande planer på längre resor, tex att besöka den svenska fjällen.

Liten augustivandring-skägglavar och utsikt 110 meter över havet

Då var det dags att göra en liten dagsvandring med barn, en dag i slutet av augusti. Augusti månad är perfekt för vandringar, är den inte? Man slipper värmebölja och det är friskt och krispigt på morgonen och dagen kan spricka upp i en behaglig värme framåt lunch.

Planen för den här vandringen var att den skulle vara liten. Dels ville vi inte åka för långt med bil eller buss och dels så hade vi barn med oss, så ingen lång sträcka tänkte vi avverka, denna lördag.

Sagt och gjort, bestämde vi oss för en led som ingår i Östgötaleden och som ligger drygt en mil utanför Norrköping, Torsklintsleden. Man når leden genom att åka ut till Kvillinge och sedan fortsätta förbi Kvillinge kyrka till Lida. Där finns en liten parkering och skyltar.

Leden är 2,5 kilometer lång och redan efter 700 meter kommer man till en fin utsiktsplats, något som verkligen uppskattades av 6-åringen. Bitvis går det uppför men skogen var gammal och intressant, riktig urskog med lavar som hängde ner från träden. Där såg jag mitt tillfälle att lära barnet lite naturkunskap. Visst lär man sig bättre när man får se, känna och röra samtidigt, det gäller oss vuxna också. Lavar är organismer som består av en alg och en svamp som lever i symbios. Lavar har inga rötter. Det finns mer än 2000 olika arter av lavar och många växer på berg eller träd. Lavar är väldigt känsliga för föroreningar så hittar man lavar i skogen tyder det på en ren luft. Dessa lavar som vi såg hängde i träden, jag antar att det var skägglavar men jag får nog läsa på lite mer om den saken. Magiskt var det iallafall för 6-åringen, vem har glömt sitt skägg i skogen, kan det vara tomten?

Utsiktsplatsen 110 meter över havet var också magisk. Vi såg Bråviken åt ena hållet och Glan åt andra hållet. Det smakade väldigt bra med matsäck och lite vila där.

På väg mot Torsklintsleden, himlen håller på att spricka upp, vi hade visst tur med vädret ändå.

Vandring i urskog.

Utsikt från Torsklint.

Det blev en fin liten vandring och 6-åringen var väldigt nöjd. Mest spännande var nog mammas naturvetenskapslektion mitt ute i det fria! Tack sällskapet, naturen och det soliga barnet!

Postat 2017-08-26 18:33 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Vandring Nedre Glottern

En ledig torsdag i slutet av augusti valde vi att utforska Nedre Glottern. Vi tog buss 430 till Torshag och följde den orange markeringen upp i skogen till sjön.

Vädret var strålande, det var som om sommaren aldrig hade funderat på att ta slut och temperaturen låg på 22 grader. Vi hittade många små fina klippor att sitta och filosofera på. Precis i början av sjön fick vi lite 'blå-lagunen-känsla', blå blå...

Bitvis går man på Östgötaleden och vandringen runt sjön är 13 kilometer lång. Vi valde att inte gå hela vägen utan vända istället när vi var nöjda och så hade vi en buss att passa också, så cirka 5 kilometer blev alldeles lagom.

En vacker, somrig, lagom svår vandringstur halvvägs runt Nedre Glottern. Tack naturen för den här dagen!

Postat 2017-08-24 17:10 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Vandring i vackra Kolmården

17 augusti 2017. Då var det dags att utforska Kolmården lite mer, och på egen hand.

Jag tog bussen till Vildmarkshotellet. Solen lyste från en klarblå himmel och dagen bjöd på högsommarvärme. Vädret var helt enkelt perfekt för utforskar-aktiviteter. Jag hade laddat ryggsäcken med keps och mackor.

Vid parkeringen vid Vildmarkshotellet fanns det skyltar. Jag gick leden mot Bråviksbranten, den är orangefärgad och ingår även den i Östgötaleden. Om det fanns en tävling i snygga utsiktsplatser tror jag den här leden skulle vinna första pris! Jag hittade så många fina utsiktsplatser att jag nästan tappade andan.

Efter nån kilometer kom jag fram till Kopparbo, en liten idyll som ligger precis vid vattnet. Jag hade tänkt innan att jag skulle gå längs med vattnet och komma fram till skogen på andra sidan med det gick inte. Däremot så fortsatte leden genom samhället och man kom till skogen på andra sidan, där Bråvikenbrantens naturreservat började. Jag fortsatte på den leden, också orangefärgat. Jag hittade många fina ställen med utsikt här också, valde att vända och gå tillbaka samma väg när jag blev trött i benen och kände att min upptäckarlust blivit tillfredställd.

En väldigt vacker dag och en fantastiskt vacker tur på ca 6-7 km i bitvis brant och tuff terräng. Tack Kolmården!

Postat 2017-08-18 11:04 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Vandring runt Ågelsjön

En dag i augusti 2017 vandrade jag runt Ågelsjön. Sträckan, den orangefärgade, är ca 1,2 mil och är en del av Östgötaleden. Eftersom jag gjort det förut och känner sjön utan och innan, såg jag det mer som ett träningspass istället för en vandring för att upptäcka nya vyer och platser.

Det är spännande att vandra på platser man inte gått på förut men det kan vara riktigt fint och nyttigt att vandra på välkända platser också. Det är avkopplande och man tränar benen lika mycket.

Hur som helst, till den välkända vandringen. Jag började åt motsatt håll i jämförelse med hur de flesta vandrar(tror jag) jag började på grusvägen. När jag sedan kom till sjöns slut, där sjön vänder är det skog och skog.

Och efter skogen och en landsväg kommer man till en riktig mördarbacke. När man har kämpat sig upp för den får man njuta av många små bergsklippor med fantastisk utsikt. Det blev molnigt när jag kom över till andra sidan sjön så inga vackra bilder lyckades jag ta men en vacker dag eller kväll rättare sagt kan det se ut så här:

När man befinner sig bland bergstopparna är det inte så lång kvar till badstranden. Vid ett ställe får man klättra ner genom att hålla sig i ett rep och sedan sluttar det neråt och så är man vid badstranden. Det tog ca 2 timmar att gå, utan paus. En trevlig eftermiddagstur eller kvällstur. Eller en dagstur med många fikapauser.

Jag avslutade vandringen med ett bad i sjön. Såklart.

Postat 2017-08-18 10:16 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Yxbacken i sensommarskrud

Yxbacken är en populär skidbacke på vintern men den har även något att erbjuda på sommaren. Man kan vandra upp och ner eller cykla upp och ägna sig åt downhill-cykling nerför.

Jag utgick från Ågelsjön och vandrade  uppför Yxbacken en dag i augusti, då naturen stod i sensommarskrud.  Yxbacken är 107 meter hög och 330 meter lång.

Några vackra vyer träffar man på när man är på väg mot Yxbacken och kommer från Ågelsjön.

Den första delen av yxbacken är brantast. Och det är rejält brant, så det gäller att ha benmuskler eller motivation. Något av dessa två egenskaper, eller båda två helst. Det här är bra träning för Trolltunga, tänkte jag och knatade på, fast jag var tvungen att stanna upp vid vart tredje steg ungefär. Det kändes som jag skulle trilla bakåt när jag stod stilla i backen den allra första biten. Nåväl, det blev lite lättare när jag kom förbi den allra brantaste delen i början. Jag gick upp på sidan av stora backen, där liftarna går och ner på den blåa nerfarten.

När jag väl kom upp till toppen var det väldigt fin utsikt. Här kan man stanna och njuta ett tag! Hus och träd ser ut som små minihus och miniträd!

Man ser Bråviken långt därborta någonstans.

Fin utsikt 107 meter upp i luften!

Tillbaka från yxbackens topp. En inte så lång vandring men ganska krävande. För alla som älskar höjder och bor i Norrköping eller dess omgivning är det ett måste!