Vilken gas vid kyla?

Istället för att köpa sviiiiindyr gas så kan man kolla på alla dom trådar här på utsidan om gas vid kyla och lära sig en miljard supersmarta sätt att värma gasflaskorna för att behålla trycket i dom.
Exempelvis som att stoppa dom innanför jackan/tröjan, när det är -30, för gas är ju bara såååå mycket bättre än flytande bränsle så det är en bekvämlighet man får offra helt enkelt....
 
Istället för att köpa sviiiiindyr gas så kan man kolla på alla dom trådar här på utsidan om gas vid kyla och lära sig en miljard supersmarta sätt att värma gasflaskorna för att behålla trycket i dom.
Exempelvis som att stoppa dom innanför jackan/tröjan, när det är -30, för gas är ju bara såååå mycket bättre än flytande bränsle så det är en bekvämlighet man får offra helt enkelt....

Envisas man med att harva rund med vanlig blandgas (30% propan och 70% butan) när det vankas mycket snösmältning, så verkar bensinköket vara ett betydligt trevligare alternativ - åtminstone när bensinköket heter MSR Simmerlite!

Om nu däremot den rena propangasen i Sievert 2208 gör gasköket lika trevlig på vintern (åtminstone ner till 15-20 minusgrader) som gasköket blir sommartid med vanlig blandgas (30% propan och 70% butan), så är det i alla fall värt att pröva, anser jag.

Trots allt kan man köra ett antal flaskor Sievert 2208 på ett vanligt gaskök, innan man rent ekonomiskt går med plus med det dyrare bensinköket och billigare alkylatbensinen. När det är kallt ute, så brukar det sällan bli så mycket bränslekrävande långkok.
/Niklas
 
hmm - det kanske är tur att slangarna inte är längre med tanke på vad folk hittar på att göra så fort som det ges möjlighet - tänker på inlägg 45 i den här tråden...

epigasen skullle jag dock vara lite försiktig med i värme och propantub med tanke på den ospunna slangen och relativt enkla krimpningarna i slangändarna (kolla att de är i bra skick då gummi tendera att spricka med tiden...) - i det avseende så känns primus grejorna bra mycket säkrare om det av misstag skulle bli för hårt uppskruvad gastryck...


(sprang och mätte)

(primus) trangiabrännarens slang är klart kortare, 273 mm av den synliga stålspunna slangen mellan pressningarna och om det mäts mellan centrum av brännaren och centrum av tuben hamnar man på 33 cm om man verkligen sträcker ut och inte tar hänsyn till tubhöjd - kort sagt så måste man gräva ned propantuben en bit om man skall använda den tillsammans med en trangia 27.
...

Att den ospunna bränsleslangen på Epigas-brännaren inte alls inger samma trygghet som de spunna bränsleslangarna på Primus Gravity II EF och MSR Rapid Fire, håller jag helt och hållet med om. Det var f.ö. en starkt bidragande orsak till att jag en gång införskaffade Rapid Fire och lät pensionera mitt Trangia med Epigas-brännaren...

Det är ju inte alltid det funkar att gräva ner flaskan någon decimeter. Så jag funderar om det går att lägga ner en full Primus 2208-flaska i plant läge, utan att den kondenserade vätskan kan rinna ut i bränsleslangen. Om detta funkar, så borde ju den korta bränsleslangen hos moderna gaskök inte vara något bekymmer i detta sammanhang?

Om det inte skulle funka, hur stor lutning behöver det vara på en ny Sievert 2208-flaska, för att det inte ska komma ut någon kondenserad vätska i bränsleslangen? Någon form av lutningsstöd (typ en lämplig träkloss) borde vara så svårt att åstadkomma, tycker jag.
/Niklas
 
Flaskorna är bara fyllda till 84% vätska vid rumstemperatur för att de inte skall bli helt vätskefyllda och hydralisk spränga flaskan innan 50 grader C - vid -20 grader så har det nog krympt en bit ytterligare - så säg att du har en knappt 1/4 av flaskan gasfylld som ny - vilket gör att du förmodligen kan luta den ganska mycket (du får prova med din bränsleflaska med ungefär samma profil i toppen med vatten och fyll upp till 75% av full volym till korken räknat och därefter se hur mycket du kan luta innan det rinner ut)

Om man dessutom värmer upp kranen en smula när den stryper gasen mot lägre tryck till brännaren så matas ventilkäglan alltid med gas och inte med vätska även om det skulle stänka in flytande propan in i kran - gasen som expanderar i kran kyler inte så mycket medans förgasar kranen vätska så kommer det vara stor värmebehov...
 
Kollar man tuben med handen hela tiden under uppvärmning och avbryter uppvärmningen så fort den närmar sig jummen så kan man prova med lite vildare uppvärmningsmetoder som ovan nämda - men då måste utövaren ha lite sunt förnuft, vilket uppenbarligen inte gäller för 100% av alla utövare eftersom folk gör dumma saker, där man med lite insikt borde ha insett ganska snabbt att det nog inte är så smart, men gör inte det och olyckor händer.

Att sätta en gasoltub ovanpå en gryta som man eldar för fullt under hör till en av de mindre smarta sakerna... Det är nästan i klass med en Darwin Awards IMHO...

Mja, värmer man upp gasen under gång så är det bara att ta bort den när den börjar spotta och fräsa. Men själv har jag mest kört med värmeljus.

Men visst, det finns ju människor som behöver bli tillsagda inför varje enskilt moment utifrån alla eventualliteter
 
spotta och fräsa - menar du köket spottar och fräser av gasen när det blir varmt ??

låter osäkert tycker jag - säkrast är att med handen då och då kolla att tubens ovansida (gasdelen) inte är mer än pinkjummen i temperatur - är det inte varmare än så så är det omöjligt att trycket är så högt att tuben riskera att brisera - även om den råkar vara fulfylld med ren husvagnspropan som tydligen kan inträffa i områden med bergsklättringsturism...
 
Flaskorna är bara fyllda till 84% vätska vid rumstemperatur för att de inte skall bli helt vätskefyllda och hydralisk spränga flaskan innan 50 grader C - vid -20 grader så har det nog krympt en bit ytterligare - så säg att du har en knappt 1/4 av flaskan gasfylld som ny - vilket gör att du förmodligen kan luta den ganska mycket (du får prova med din bränsleflaska med ungefär samma profil i toppen med vatten och fyll upp till 75% av full volym till korken räknat och därefter se hur mycket du kan luta innan det rinner ut)

Om man dessutom värmer upp kranen en smula när den stryper gasen mot lägre tryck till brännaren så matas ventilkäglan alltid med gas och inte med vätska även om det skulle stänka in flytande propan in i kran - gasen som expanderar i kran kyler inte så mycket medans förgasar kranen vätska så kommer det vara stor värmebehov...

Då tackar jag för denna info!

Nu är det stjärnklart och några minusgrader ute, så det är i alla fall läge att testa hur propangasen funkar i praktiken med mitt Rapid Fire.
Niklas
 
Angående den ospunna slangen till Epigas-brännaren. Finns det lösa metallslangar av ungefär samma längd och diameter att köpa, som kan lödas/svetsas fast i brännaren respektive i kranen?
/Niklas
 
Första testet

Nu är det stjärnklart och några minusgrader ute, så det är i alla fall läge att testa hur propangasen funkar i praktiken med mitt Rapid Fire.
Niklas

Termometern vid husväggen visade 1,1 minusgrader,. Då det vid testtillfället var stjärnklart och vindstilla, var temperaturen förmodligen 0,5-1 grader kallare vid mitt utesittarbord, där testet utfördes.

För att kylas ned till omgivande utetemperatur, ställdes flaskan ut ca 40 minuter innan testbränning och köket ut ca 20 minuter innan testbränningen.

Ett knöggligt originalvindskydd användes, liksom original reflektor med hål i. Som vanlig var basplattan (Trillium Base) monterad på Rapid Fire-köket.

Kokkärlet var en 2,1 liters Eta Power Pot med tillhörande lock. Kokkärlet fylldes med ca 1,0 liter 13-gradigt vatten.

Trots att gasflödet ingalunda vreds på max, blev koktiden strax under 4 minuter, vilket är klart godkänd.

Slutsatsen av koktestet är att propangasen fungerar mycket väl vid temperaturer strax under nollan.

Övriga synpunkter är att Sievert 2208-flaskan bör sänkas, alternativt att hajkbrickan (som köket står på) borde utrustas med någon form av ben, så att köket kommer upp någon decimeter relativt flaskan.
/Niklas
 
Jag gjorde också ett test med min nyinköpta MSR Simmerlite med samma förutsättningar som i testet ovan. Även här körde jag med relativ låg effekt och då tog det hela 6 minuter att koka upp 1,0 liter vatten. Dock bör tiden kunna kapas en del med högre pumptryck och större öppning av kranen.

Så vid 1-2 minusgrader blir propangas snabbare än bensin.
/Niklas
 
Propanflaskan torde ge acceptabel tryck till brännaren ända till -32 grader C flasktemperatur då åtminstone omnifuel och trangia gasolbrännare brinner med god fart vid 0.5 Bar.

Jag har ännu inte tömt min tub för att sedan mäta innervolymen och taran ännu, utan jag gick på standardangivelsen 82% fyllning för en återfyllningsbar tub (mindes fel att det var 84% - vilket är fel).

Och nu kollade jag densiteten - du bör nog inte räkna med att nivån är mindre än 80 % i en oanvänd flaska vid stark kyla - 75% volym kan man bara räkna med om man väljer punkterna mellan ca 64 grader C som starttemperatur för 100% full tub och -20 grader...

Propanets vätskesvällning med högre temperatur sätter igång ordentligt först efter rumstemperatur (då den kommer allt närmare sin kritiska punkt vid 96.6 grader C) medans vid intervallet -20 - 20 grader C så rör det sig mindre.

Lite onödig fakta:

-20 grader C har propanet volymen 1.8 l/kg (ger 75% nivå i jämförelse med 100% fyllt vid 64 grader C, 80% i jämförelse med 100% fyllt vid 50 grader C).
0 grader -"- 1.89 l/kg
20 grader -"- 2.0 l/kg
40 grader -"- 2.14 l/kg
50 grader -"- 2.23 l/kg
60 grader -"- 2.34 l/kg
61 grader -"- 2.35 l/kg och trycket är 20.5 Bar övertryck vilket är precis på gränsen för att en standard felfri EN417 campingasolflaska skall ruptera, på hög höjd så går gränsen redan vid 59-60 grader C (lägre atmosfärstryck)
64 grader -"- 2.39 l/kg (22 Bar, 100% fullt här ger 84% volym vid 20 grader)
67 grader -"- 2.43 l/kg (23.3 Bar, 100% fullt här ger 82% volym vid 20 grader)
74 grader -"- 2.55 l/kg (27 bar, tryckgräns för Sievert 2206 och 2208 samt husvagnsgasolflaskorna och 20xx-seriens blåa propanflaskor - 100% fyllt här ger 78.4 % vid +20 och 70.6% vid -20 grader C ).

Sieverts propanflaskor kan vara lite mindre fyllda än de återfyllningsbara flaskorna då det senare har återförslutningsbar säkerhetsventil som börja släppa ut trycket när flaskan blir 100% full med vätska och hydraliskt pressar innan temperaturen motsvarar propanets koktemp vid 27 bars tryck.

Sievertflaskorna rupterar förmodligen på samma sätt som vanliga campingasolflaskor vid kraftig övertryck med möjligen i förväg präglad försvagning någonstans.
 
Lägg i propanflaskorna i frysen vid nästa experiment - då bör du ha -15 till -20 i flasktemp.
Sen kör du ute med nollgradigt nästan fruset vatten - då kan du simulera någorlunda verkliga förhållanden.

Kör själv med gas och med dom vanliga butan/propan behållarna på 230g/430g och
behöver inte hjälpvärme vid så höga temperaturer som noll och strax under.

Även vid nästan -20 så har jag kört med dessa , 2 tidningssidor , flambera tuben lite lätt i lågorna - sen kupa den på den lilla glödbädden - inga problem alls.

Det intressanta är om propanet fungerar väl utan att förvararas innaför jackan,sovsäcken eller behöver lite glöd under tuben för att fungera i temperaturer bortom -5 och nedåt - speciellt bortaför -20.

Då kan man köra med vanligt gaskök och en butantub och ha med sig en propantub för att komma igång även i extrem kyla.Vilket inte är noll grader utan mycket mer än -20...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
samppa89 vilken trangia? Kök och brännare 9
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
såg vilken skulle passa på ensamvandring Kök och brännare 8
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
The Trooper Vilken soppa till förvärmning? Kök och brännare 27
j_stellan Vilken tillsats i bensinen? Kök och brännare 7
höjdrädd Jetboiler - vilken lyx! Kök och brännare 52
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
adventure_transport Vilken behandling absorberar mest sol? Kök och brännare 12
marcushagg Vilken typ av gasflaskor används i Frankrike Kök och brännare 2
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.