Vattentäta cykelväskor - Vaude?

Jag har en Vaude Aqua Back från 2008, som jag använde varje dag till/från jobbet i ca 4 år. Alldeles utmärkt för det syftet, och en bra lösning för att fästa på pakethållaren. Ser att konceptet på bakplattan ser lite annorlunda ut idag, men samma princip. Rulltop är bra för vattentätheten ja. Enda nackdelen med väskan är att den är ganska oskön att bära som axelväska längre sträckor (smal axelrem och baksidan med kroken inte är så trevlig att ha in mot kroppen, Ortlieb hade iaf tidigare ett iklickbart bärsystem týp ryggsäcksremmar vilket ju skulle kunna vara intressant om man ska bära bara en bakväska löst). Jag har aldrig haft problem att axelremmen åker in i hjulet, man lär sig såklart hur man placerar remmen så det inte sker, även med öppen väska. Ytterfickan är såklart inte alls dum så man inte behöver dyka ner i hela väskan för mindre prylar plånbok, nycklar etc. Dock var det en kommentar på Vaudes egen sida att cykeln med 2 såna bakväskor med ytterfack blir rätt bred, trixigt i vissa passager eller transport på tåg etc. Men det kan man ju förhålla sig till.

Kör på de gula! All färg som syns är bra i trafiken.

Såg på Vaudes hemsida en "innerväska", hade jag fortsatt cyklat till ett jobb där jag tar hem dator etc ofta, hade det kanske varit intressant. Särskillt om det hade funnits cykelparkering där man kunde vågat ha kvar ytterväskan, kanske ha monterat den halvpermanent på något sätt för att försvåra tillfälliga infall att stjäla väskan. Eller nej... jag hade nog inte vågat lämna ytterväskan ute hela arbetsdagar, faktiskt...
https://www.vaude.com/en-INT/Equipm...ccessories/33340/SortYour-Business-Bag-insert
 
Senast ändrad:
Det är mycket att väga in med cykelväskor. Luftmotståndet ökar avsevärt med breda sidobakväskor. På pendlarcyklar föredrar jag liten styrväska typ https://www.rosebikes.se/ortlieb-rose-ultimate-6-handlebar-bag-including-holder-lockable-2683176 för telefon kamera och enkel repsats + väska ovanpå pakethållaren för inköp på vägen hem. https://www.fruugo.se/bicycle-bike-...rS2sRXmkoQx-Q-fCzeMmWsx1-jKfiH5hoCUWIQAvD_BwE den har jag inte själv utan numera utgångna rulltopp rackpackväskor från Ortlieb.

Sedan ett par år blir det mest tvåhjulig liggcykel för min del och där har jag också väskor och kassar ovanpå bakpakethållare till vardags.
Stora sidoväskor bak eller cykelpackkärra vid större livsmedelshandlingar.

Thure
 
Låter jättebra! Jag hittade nämligen lite om bristande kvalité, bl.a. på Youtube FWIW. Var bl.a. ett par som parallelltestat Vaude o Ortlieb. Vauseväskorna gick upp i sömmarna och Vaude erkände att de haft problem med kvalitén och skickade nya väskor.

En annan negativ grej de tog upp var att remmen man spänner fast rulltoppen med är lång o fäst rätt långt mer på insidan av väskan, vilket innbär att den kan åka in i ekrarna om man t.ex. flyttar cykeln med öppet lock så att säga. Ortlieb verkar ha en mycket smartare lösning när, säkrare o snabbare.

EGENTLIGEN gillar jag inte rulltopp, men har svårt att hitta riktigt vattentätta väskor med lock.

Mina Carradice börjar se småslitna ut, men det beror nog mer på veckohandlingen än på campingturer. Tänker behålla dem och slita på till vardags. Likaså använda gamla framhjulsväskorna om jag behöver såna. Kan ju ha kök o annat som tål vatten där.

Mins stängstrap sitter fast i ovankant av den styva baksidan men jag flyttar inte cykeln med oknäppt rem så att få den i hjulet ser jag som nästan omöjligt. Axelremmen däremot linar jag fast under stängremmen så den inte fladdrar in i hjulet, det är en risk som finns på mina Vaude. VIll man slippa det helt får man knäppa av axelremen då man cyklar, görligt men lite omständligare. Jag kör med fastsnurrade under lockremmen och i >99% av fallen sitter remmen kvar då jag kommer fram.

/Patrik
 
Jag har en Vaude Aqua Back från 2008, som jag använde varje dag till/från jobbet i ca 4 år. Alldeles utmärkt för det syftet, och en bra lösning för att fästa på pakethållaren. Ser att konceptet på bakplattan ser lite annorlunda ut idag, men samma princip. Rulltop är bra för vattentätheten ja. Enda nackdelen med väskan är att den är ganska oskön att bära som axelväska längre sträckor (smal axelrem och baksidan med kroken inte är så trevlig att ha in mot kroppen, Ortlieb hade iaf tidigare ett iklickbart bärsystem týp ryggsäcksremmar vilket ju skulle kunna vara intressant om man ska bära bara en bakväska löst). Jag har aldrig haft problem att axelremmen åker in i hjulet, man lär sig såklart hur man placerar remmen så det inte sker, även med öppen väska. Ytterfickan är såklart inte alls dum så man inte behöver dyka ner i hela väskan för mindre prylar plånbok, nycklar etc. Dock var det en kommentar på Vaudes egen sida att cykeln med 2 såna bakväskor med ytterfack blir rätt bred, trixigt i vissa passager eller transport på tåg etc. Men det kan man ju förhålla sig till.

Kör på de gula! All färg som syns är bra i trafiken.

Såg på Vaudes hemsida en "innerväska", hade jag fortsatt cyklat till ett jobb där jag tar hem dator etc ofta, hade det kanske varit intressant. Särskillt om det hade funnits cykelparkering där man kunde vågat ha kvar ytterväskan, kanske ha monterat den halvpermanent på något sätt för att försvåra tillfälliga infall att stjäla väskan. Eller nej... jag hade nog inte vågat lämna ytterväskan ute hela arbetsdagar, faktiskt...
https://www.vaude.com/en-INT/Equipm...ccessories/33340/SortYour-Business-Bag-insert

Jag glömde nämna detta med bärkomfort med axelrem, eller bristen på, men jag har förmånen att inte behöva gå långt med mina väskor till vardags - väljer ofta att gå med hårda sidan utåt.

Ang frg så ju gulare desto bättre, det finns alltför många halvblinda med-/mot-trafikanter så ju synlgiare desto bättre. Nya hjälmen är signalgul.

/Patrik, gult är inte fult i trafiken
 
Har en Vaude Aqua Back. Har använt den några få gånger, men är nöjd. Den rymmer dator, ombyte och lunch, vilket räcker för mig.
 
Ursäkta för att jag inte kommer med några tips och att det är lite av trådkapning, men jag vill gärna veta vilka carradice-väskor du har så dåliga erfarenheter av? Jag är nöjd med de sadelväskor jag använder och tänkte skaffa carradiceväskor för lowrider fram, men jag bör kanske tänka om?
 
De Vaudeväskor jag sett ute i Europa och hemom har havt rejäla refleer på sidorna, syns rejält i stårlkastarsken.

go tur
 
Ursäkta för att jag inte kommer med några tips och att det är lite av trådkapning, men jag vill gärna veta vilka carradice-väskor du har så dåliga erfarenheter av? Jag är nöjd med de sadelväskor jag använder och tänkte skaffa carradiceväskor för lowrider fram, men jag bör kanske tänka om?

Ursäkta för sent svar! Det är klassikern Super C, både fram o bak. Ser att de har lite fräsigare modeller nu. Möjligen är de bättre konstruerade.

Jag hade inte sett väskorna IRL när jag köpte. Jag trodde de skulle vara som typ en gammal Fjällrävenrygga, med lock som täcker ordenligt och ett smidigt och väl tilltaget snölås. Problemet är att tyget i väskan är väldigt styvt och locket går inte ner tillräckligt långt. Snölåset är också kort o inte direkt vattentätt. Om väskan är fullpackad så den fylls ut är det relativt OK, men om den inte är det blir det lätt glipor eftersom det styva tyget inte formar sig och vatten kommer in. Tyget vill liksom vecka sig eller hur jag ska säga och det blir svårt att få locket att täta.

Slitstyrkan är det inget fel på dock. Har använt vänster bak mest, den sitter alltid på för att förvara lås och sånt och jag cyklar i princip dagligen, och det syns, den har fått patina. Men håller gör den än efter, få se, 10 år. Inga delar har gått sönder. Den högra väskan ser ut som ny. Då har jag nog belastat dem ganska hårt eftersom jag veckohandlar med cykeln o tenderar att äta tunga saker. Då använder jag båda väskorna, så slitaget på den vänsta är mer av väder o vind än av belastning.

Lär du dig bara hantera den styva väven så det inte blir glipor och/eller packar i vattentäta påsar så blir du nog nöjd med Carradice. Ett alternativ är ju att skaffa ett vattentätt överdrag. Vet inte om det finns kvar, men jag köpte billiga på Classe, avsedda för ryggsäck om jag minns rätt, för ett par år sedan och de passar perfekt.



Tror det blir Vaude för mig. Ska kolla runt lite på sajten bara. Behöver lite verktyg o grejer efter upprepade källarinbrott. Jävla grannar som inte stänger dörrarna!
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: m71
Ursäkta för sent svar! Det är klassikern Super C, både fram o bak. Ser att de har lite fräsigare modeller nu. Möjligen är de bättre konstruerade.

Jag hade inte sett väskorna IRL när jag köpte. Jag trodde de skulle vara som typ en gammal Fjällrävenrygga, med lock som täcker ordenligt och ett smidigt och väl tilltaget snölås. Problemet är att tyget i väskan är väldigt styvt och locket går inte ner tillräckligt långt. Snölåset är också kort o inte direkt vattentätt. Om väskan är fullpackad så den fylls ut är det relativt OK, men om den inte är det blir det lätt glipor eftersom det styva tyget inte formar sig och vatten kommer in. Tyget vill liksom vecka sig eller hur jag ska säga och det blir svårt att få locket att täta.

Slitstyrkan är det inget fel på dock. Har använt vänster bak mest, den sitter alltid på för att förvara lås och sånt och jag cyklar i princip dagligen, och det syns, den har fått patina. Men håller gör den än efter, få se, 10 år. Inga delar har gått sönder. Den högra väskan ser ut som ny. Då har jag nog belastat dem ganska hårt eftersom jag veckohandlar med cykeln o tenderar att äta tunga saker. Då använder jag båda väskorna, så slitaget på den vänsta är mer av väder o vind än av belastning.

Lär du dig bara hantera den styva väven så det inte blir glipor och/eller packar i vattentäta påsar så blir du nog nöjd med Carradice. Ett alternativ är ju att skaffa ett vattentätt överdrag. Vet inte om det finns kvar, men jag köpte billiga på Classe, avsedda för ryggsäck om jag minns rätt, för ett par år sedan och de passar perfekt.



Tror det blir Vaude för mig. Ska kolla runt lite på sajten bara. Behöver lite verktyg o grejer efter upprepade källarinbrott. Jävla grannar som inte stänger dörrarna!

Tycker nog du ska svära åt tjuvarna som tar dina saker istället. Vi ska inte acceptera att få saker stulna oavsett öppen eller stängd dörr. Att glömma stänga en dörr må vara oförtänksamt men det är stöld som är det stora felet.

/Patrik
 
Slog till på Gula Vaude hos TCM, syns väl. Hur låser man fast dem på cykeln så att ingen bara lyfter av dem?
Wire bakom hållarna förmodar jag, finns det någon färdig lösning`? Pinsamt att bli av med hela bagaget och så onödigt. Skramlande hänglås åtta verkar amatörmässigt.
 
Senast ändrad:
Min lösning på fastlåsningen blev minimal- M3 skruv kortades till rätt längd och en mutter drogs på andra sidan genomn hålet i övre fästena. Väger lite, skramlar inte och diskret.
 
Tycker nog du ska svära åt tjuvarna som tar dina saker istället. Vi ska inte acceptera att få saker stulna oavsett öppen eller stängd dörr. Att glömma stänga en dörr må vara oförtänksamt men det är stöld som är det stora felet.

/Patrik

Bah! Du vet inte hur många inbrott vi haft! Och det har aldrig varit brytmärken annat än på förrådsdörrarna. De glömmer inte att stänga. De skiter i det. T.o.m. ställer upp självstängande dörrar med hjälp av en sten och sen går de in och låter det stå så över natten. Vårt hus var förut ett populärt tillhåll för uteliggare, sånt här sprider sig. Men de var diskreta och förstörde inget, ville väl komma tillbaka. Men nu har det övergått till förrådsstölder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad131104 Vattentäta cykelväskor efterlyses Långcykling 2
Gohan Rekommendation av vattentäta skalbyxor? Långcykling 5
macgunde Ortlieb vs Vaude vattentäta cykelvaskor? Långcykling 12
josohl Vattentäta tunna handskar? Långcykling 21
petersundqvist Sy egna cykelväskor. Långcykling 7
Kevin123 Cykelväskor Långcykling 11
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
hijk Köpes Vaude/Ortlieb Cykelväskor Långcykling 2
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
hannulan Cykelväskor Långcykling 5
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
AWG Cykelväskor Vaude vs Ortlieb Långcykling 15
friluftaren Veloforms cykelväskor Långcykling 14
laan84 Butiker som har bra sortiment på cykelväskor? Långcykling 3
Threeon Ta reda på rätt cykelstorlek, rätt cykelväskor & växel Långcykling 11
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
finta Ortlieb cykelväskor Långcykling 3
Äpplet Cykelkartor över Europa och cykelväskor Långcykling 3
KTG Fästen till cykelväskor Långcykling 5
pad Fästa cykelväskor på "vanlig" framgaffel? Långcykling 9
greendanger Cykelväskor Långcykling 25
greendanger Cykelvagn eller cykelväskor? Långcykling 25
tommiehedberg Fästen (hållare) till cykelväskor Långcykling 3
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
Cykelväskor Långcykling 3
Broder Bob Göra egna cykelväskor Långcykling 6
igs Vilka cykelväskor ger mest kontra pengarna Långcykling 11
jd Ortlieb cykelväskor: QL-1 vs. QL-2 mm. Långcykling 11
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
hijk Vaude aqua back fram Långcykling 12
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
ohforf Vaude cycle 25 Långcykling 0
Vildkatt Ny Vaude Discover Långcykling 0
azog Vaude: World eller Traveller? Långcykling 10
Vildkatt Vaude/Ortlieb Väskor? Långcykling 14
magrom Vaude cykelutrustning Långcykling 10
Jote Återförsäljare Vaude styrväska Långcykling 8
Blåbär Ortlieb eller VauDe? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.