Ortlieb eller VauDe?

Vilka väskor skall jag välja för långturen att ha lågt placerade på framhjulet? Har någon provat båda märkena så ni kan ge mig råd om vilka jag skall välja.
MVH!
Sten
 
Inte så stora skillnader

Har kört med båda märkena under många år.
Ansåg att Ortliebs väskor var överlägsna tills för några år sedan, då de började snåla med detaljerna. Krokar, sömmmar, spännen, mm blev allt sämre.
Tog mig en titt på Vaude och har kört med dem under den senaste turen. Mycket nöjd. Anser att de definitivt gått om huvudkonkurrenten numer.
Sen är det nog som med mycket annat - en smaksak.
De är båda bra produkter och jag är övertygad om att du blir nöjd, vilken av dem du än väljer.

En litet tips.
Om du har för avsikt att köra då det är kallt, välj hellre väskor av det lättare av materialen. Det kraftigare blir ganska styvt och svårt att rulla vid minusgrader.
 
Ang. Ortlieb eller Vaude!

Använder själv Ortlieb Back/Front Roller Plus, men har bekanta som kör med Vaude World Tramp/Cycle. Tycker nog att Ortlieb Front Roller Classiq och Vaude Cycle Cordura är de några av de två bästa väskorna på marknaden. Ortlieb har helt klart bättre kvalité av de två och importören Swima har varenda liten reservdel och tillbehör i sitt sortiment. Jag har försökt men ej hittat någon information om Vaude´s importör har detta.

De krokar som Ortlieb använder på Plus modellen(QuickLock-2) är dock mindre lyckade och har gett mig en del problem:
- Snäppjusterings "armar" på de övre krokarna pekar nedåt och hakar i pakethållaren och täcker öppningen på kroken när man skall hänga på väskan! Detta gör att man ibland står länge och fipplar utan att krokarna hakar i. Ibland rubbas även krokens position och man får stå och prova sig fram för att hitta ursprungs läget.
- Väl på plats klarar ibland krokarnas låshake vid färd på ojämnt underlag ibland inte att hålla emot vikten av väskan, som trillade i backen!
- Distans klossar som trillar ut när man hakar av väskan. Med 8 krokar( jag har dessutom fyra extra bak...) är det ganska många plast bitar att leta efter i gräset om man skall slå läger...:( Tvingades borra hål i klossarna och dra fast dem med ståltråd
- Nedre kroken som släpper taget, skruvar upp sig eller tom rycks ur sitt fäste
- Krokens låsning kring pakethållaren klarar ibland inte vikten av väskan och hakar ur!

Dessa problem är större på mina framväskor då jag förvarar de tyngsta grejorna där och den mindre ytan baktill samt Tubus Tara lowrider som ger mindre bra stöd. Skall även säga att Swima varit mycket tillmötesgående och hjälpt mig att komma tillrätta med problemen (Som endast gäller QL-2 fästena!).

Classic varianten av denna väska har dock helt andra krokar. Original sitter det krokar för 8 mm aluminium pakethållare. Har du Tubus eller liknande måste man köpa extra krokar med 10 mm öppning. Materialet är dock styvare och klarar belastningen bättre . Men väskorna är gjorda i miljövidrig PVC och krokarna tar längre tid att justera då man behöver verktyg. Så de är inte lika lätta att flytta mellan två olika pakethållare.

Den största fördelen är dock att det finns fästen för gummibands försedda krokar som hakar i pakethållaren nedtill att köpa som tillbehör. De gör att väskan sitter kvar mycket bättre.
Dessa, samt den nedre kroken/fästet, har jag nu införskaffats hos Swima och skall monteras på mina Front Rollers Plus. Liknande gummibands-krokar finns original monterade på Vaude Cycle Cordura.

http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=964
[Ändrat av theDude 2004-04-28 kl 23:58]
 
Svar: Biltema?

Har provat Ortleib under några år, ganska bra, mycket dyra, kanske prisvärda. Men varför inte prova ett mycket prisvärt alternativ från Biltema. Har använt dessa väskor och hållare ett tag i både vått och torrt och är mycket imponerad! Hög kvalite-lågt pris. En rätt oslagbar kombination.
Väska: 198 kronor styck
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=47300
Lasthållare: 98 kronor för två stycken
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=786&iItemId=47250
 
Re: Ang. Ortlieb eller Vaude!

Har bara provat Ortlieb Classic och aldrig haft några planer på att byta...Sök lite på forumet så hittar du massa info om både Vaude och Ortlieb. Som Janne säger blir du säkert nöjd vilken av dom du än väljer. Väljer du nåt annat finns risken att du går på en nit.

theDude; sa:
Classic varianten av denna väska har dock helt andra krokar. Original sitter det krokar för 8 mm aluminium pakethållare. Har du Tubus eller liknande måste man köpa extra krokar med 10 mm öppning.
Den största fördelen är dock att det finns fästen för gummibands försedda krokar som hakar i pakethållaren nedtill att köpa som tillbehör. De gör att väskan sitter kvar mycket bättre.

Jag köpte Ortlieb Classic och kör med originalfästena på mina Tubus Tara och Cargo och det passar perfekt. På Cargon får man hjälpa till lite och trycka dit väskan, men sedan sitter den som gjuten, utan irriterande "glappljud". Jag skriver lite mer om det här:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15319

...Johan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
hijk Köpes Vaude/Ortlieb Cykelväskor Långcykling 2
macgunde Ortlieb vs Vaude vattentäta cykelvaskor? Långcykling 12
AWG Cykelväskor Vaude vs Ortlieb Långcykling 15
frehje Återförsäljare Ortlieb Långcykling 1
finta Ortlieb cykelväskor Långcykling 3
Stiffmeistern Ortlieb till bra pris!!!! Långcykling 8
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
Vildkatt Vaude/Ortlieb Väskor? Långcykling 14
wisher www.fabial.de och Ortlieb Långcykling 3
Jote Montering av Ortlieb styrstångsväska Långcykling 4
jd Ortlieb cykelväskor: QL-1 vs. QL-2 mm. Långcykling 11
Nils-Åke Ortlieb ! Långcykling 0
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.