Vaude/Ortlieb Väskor?

Hej!

Hur är det på väskläget. Jag har läst gammla diskussioner om cykelväskor. Där verkar det kvitta om man köper Ortlieb eller Vaude. Gäller det fortfarande?

Det billigaste vaude väskorna jag har hittat var på en tysk sida där Vaude World cycle cordura + Vaude +World tramp cordura kostade ca 1700 kr.

Cordura verkade bättre inte så plastig!
 
Jag ska också välja mellan Vaudes 2 olika vattentäta modeller. Antingen World Tramp Aqualine (galonliknande) eller World Cycle light (Cordura väv). Jag vill gärna höre era erfarenheter lite snabbt eftersom jag ska bestämma mig imorgon söndag.
MVH/Bengt Falke

Vildkatt; sa:
Hej!

Hur är det på väskläget. Jag har läst gammla diskussioner om cykelväskor. Där verkar det kvitta om man köper Ortlieb eller Vaude. Gäller det fortfarande?

Det billigaste vaude väskorna jag har hittat var på en tysk sida där Vaude World cycle cordura + Vaude +World tramp cordura kostade ca 1700 kr.

Cordura verkade bättre inte så plastig!
 
bengtfalke; sa:

Rmnp1.jpg


Titta på bilderna och se vad som är bakom cykeln. Lägg även märke till den lilla flaggan längs bak på boben som behövs för att den ska synas.

Vaude_Cykelvaskor.jpg

Väskorna från Vaude


f530.jpg

Väskan från Ortliebs

Angående Vaude mot Ortlieb väskor så är skillnaden inte så stor mellan dem. Jag har testat både Ortlieb classic och Vaude World Tramp II/World Cycle II och skillnaden är väldigt liten. Den största skillnaden är fästet på väskan för pakethållaren och då är det bättre på Ortlieb enligt min åsikt. Ortlieb brukar även vara dyrare men skilnaden i priset motsvarar inte den fördel som fästet medför så jag rekomendera Vaudes väskor. Fästena för själva stängningen av väskorna är lika mellan Ortlieb och Vaude så det går bra att plocka delar mellan dem om man behöver reservdelar.

/Stellan
 
hur många liter rynner bagagesäcken?

Vad är priset på en BOB? Hur många liter rynmmer säcken och är den vattentät?Hur är vägegenskaperna - speciellt utför?
 
Re: hur många liter rynner bagagesäcken?

Swedontour; sa:
Vad är priset på en BOB? Hur många liter rynmmer säcken och är den vattentät? Hur är vägegenskaperna - speciellt utför?

En bob kostar 3995 SEK, inkl moms, på cykelcity http://www.cykelcity.se/, väger ca 5.1 kg ren plus 1 kg väska, och har en max lastkapacitet på 32 kg.

Jag kan inte säga hur mycket väskan rymmer. Skulle gissa ca 100 liter. Den är 100 procent vattentät. Det är samma stuk som kanotväskor och motsv.

Om du vill veta exakt hur mycket väskan rymmer så skriv en rad till BOB http://www.bobtrailers.com/trailers/yak.php de brukar besvara frågor vänligt och snabbt.

Vägegenskaperna är alldeles utmärkta. Den följer snällt o direkt efter i bakhjulets spår. Inte minsta problem. De marknadsförs även för singeltrack, off-road, för egen del är jag tveksam. De hör inte hemma på teknisk stig. Möjligen skulle det funka på snäll singletrack om man absolut vill ha bagage med sig.

Det mest intressanta är kanske hur de påverkar hojen och känslan. Den stora fördelen är att man inte har någon vikt på ramen, inget som tynger hojen, den känns alltså i balansmässigt avseende precis som vanligt. Och, styrningen påverkas ej. Parkering är en barnlek, man backar en halvmeter så står ekipaget för sig själv.

Vi har inte märkt några som helst nackdelar utför. Har använt dem två somrar, dels i Klippiga bergen http://www.lowdin.nu/MTB/Colorado/Singletrack.htm, dels i Sierra Nevada, ingen www-sida änn, förra året, och har korsat massvis av pass, som högst 3710 m, och vi har inte haft det allra minsta problem. Vi har varit uppe i farter runt 60 kph, håller oss dock helst under 50, finns en rekommendation från tillverkaren att inte åka över 25 mph på BOB; d v s ca 40 kph.

Här är det ytterst en fråga om att balansera olika faktorer, håller man ner farten vid stora descenter blir fälgarna så varma att det uppstår en risk för explosionspunka, släpper man loss och låter bli att bromsa håller de sig svalare, men det riskerar att gå ruskigt fort. I jämförelse med väskor föredrar jag att ha en BOB efter mig. Känns stabilare i höga farter.

— Lutar åt skivbromsar till nästa hojar.

Den kritiska frågan är naturligtvis. Kan en BOB bete sig som en fällkniv. Vi har aldrig märkt minsta tendens till det. Teoretisk skulle naturligvis bakhjulet kunna släppa. I princip krävs det dock att man åker på isgata. Kort sagt: det är inte aktuellt.

BOBar har dock nackdelar. Den viktigaste är att de är bökiga att transportera på flyg, buss och tåg. Vi har träffat folk som har hojat med BOBar i Sydostasien, men för egen del skulle jag tveka att använda BOB på längre resor i Asien. Därmed inte sagt att jag inte skulle ta en BOB på en sådan resa. Men BOBar har inget självklart försteg.

Per
 
Cycling Plus

Jag har själv ingen erfarenhet av vare sig Ortlieb eller Vaude, kör själv med uråldriga outslitliga men ej vattentäta Madison Packit, dock läser jag flitigt Cycling Plus. Å de har ju en hel del om långfärdscykling i sitt magasin. Bl.a. ofta tester av väskor.

Enligt C+ är Vaude och Ortlieb ungefär likvärdiga men Vaude får "Best buy" i jmf. med Ortlieb då de anses mer prisvärda tack vare sitt lägre pris. Andra väskor som fått bra vitsord är, Carradice finns bl.a.hos http://www.veloform.se och http://www.cykelnetto.com. AGU ett Hollänskt märke har också fått bra kritik i C+, har hittat svenska försäljare på nätet men erinrar mig just nu ingen relevant webbadress. Karrimor har också fått bra betyg.
 
Samma produktide

I Norge selger Syklistenes Landsforening "Ortlieb", og da blir det selvsagt lettere å velge, samtidig som det ikke er Vaude-forhandlere i Norge.

I Nord-Finland for to år siden, møtte jeg en hollender, som fortalte at Vaude var "utbrytere" eller noe, fra Ortlieb, slik at begge produktene baseres på samme ide.

Jeg bruker altså Ortlieb av praktiske grunner, og er VELDIG fornøyd. Den første langturen min var med Canondale-vesker, og de ble meget våte bare det kom en liten godværsky på himmelen. Altså er førstevalget Ortlieb - eller Vaude!

Jeg kjøper oxo inn utstyr i Göteborg, og da blir det Vaude. For eksempel sykkelponcho (http://www.vaude.de/hps/client/vaude/public/hxfront/index.hbs).

Så, slik jeg ser det, er disse to merkene likeverdige, like bra, og man kjøper dem ut fra praktiske muligheter og kanskje noen detaljer.


Olav
 
Var köper jag Vaude el. Ortlieb

Hej!

Tack för hjälpen.
Jag har hittat en del sidor som säljer Vaude resp. Ortlieb men jag har inte sett att Vaude är billigare.

Vet någon var man billigast köper cykelväskor Vaude el. Ortlieb? På nätet?

/Georg
 
Hvem og hvor

Jeg kjøper Vaude hos Cykelcity i Göteborg (www.cykelcity.se, mail gtb@cykelcity.se).

Ortlieb kjøper jeg i Norge, hos Syklistenes landsforening (www.slf.no).

Ortlieb i Sverige er det SVIMA-SPORT som tar seg av (www.svima.se, mail kanotcenter@svima.se).

Mitt inntrykk er at det ikke er mange nok langtursyklister, slik at det ikke er vanlig å finne disse produktene i så mange sykkelbutikker.

Lykke til med disse produktene! De er VELDIG bra!



Olav
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hijk Köpes Vaude/Ortlieb Cykelväskor Långcykling 2
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
macgunde Ortlieb vs Vaude vattentäta cykelvaskor? Långcykling 12
AWG Cykelväskor Vaude vs Ortlieb Långcykling 15
Blåbär Ortlieb eller VauDe? Långcykling 4
DoktorGlas Vattentäta cykelväskor - Vaude? Långcykling 38
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
hijk Vaude aqua back fram Långcykling 12
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
ohforf Vaude cycle 25 Långcykling 0
Vildkatt Ny Vaude Discover Långcykling 0
azog Vaude: World eller Traveller? Långcykling 10
magrom Vaude cykelutrustning Långcykling 10
Jote Återförsäljare Vaude styrväska Långcykling 8
frehje Återförsäljare Ortlieb Långcykling 1
finta Ortlieb cykelväskor Långcykling 3
Stiffmeistern Ortlieb till bra pris!!!! Långcykling 8
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
wisher www.fabial.de och Ortlieb Långcykling 3
Jote Montering av Ortlieb styrstångsväska Långcykling 4
jd Ortlieb cykelväskor: QL-1 vs. QL-2 mm. Långcykling 11
Nils-Åke Ortlieb ! Långcykling 0
Nikhi Väskor fram och bak Långcykling 16
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
rimn Hur gör ni med alla väskor vid kortare stopp? Långcykling 18
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Frosten Väskor fram . . . Långcykling 2
a_gilljam Är dessa väskor nåt att ha? Långcykling 8
Swedish Berman Förslag till cykelvagn/väskor Långcykling 0
skog1 Cyklvagn eller väskor? Långcykling 13
Väskor och dämpad gaffel Långcykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.