Ortlieb vs Vaude vattentäta cykelvaskor?

Kollar runt på vattentäta cykelväskor, hittat Ortlieb och Vaude.
Vilka fördelar och nackdelar har dessa väskor mot varandra?

Mvh Daniel
 
Alla väskor har brister men Ortlieb Front & Backroller Classic sidoväskor samt Ultimate3 styrväska är fortfarande de bästa. Avskyr visserligen de distanser man numera har för att reglera storleken på krokarna. Låssnar lätt efter ett tag och det är inte kul att krypa omkring och leta efter 8st plastpluppar i gruset. Jag moddade mina och de sitter numera på plats med ståltråd. Även styrfästet kunde vara bättre då det är svårt att flytta utan att någon del går sönder. Dessutom har den i mitt tycke numera en helt onödig låsfunktion.

Vaude har liknande problem men allvarligare är att om spärren i krokarna nöts ut eller går av öppnas kroken sidledes och väskorna trillar helt enkelt av!:
http://www.downtheroad.org/Equipment/Bikes/Bicycle_Touring_Panniers.htm
Reservdelar är också ett problem och finns mig veterligen inte hos importören Nordmark. Ortliebs importör Swima har däremot ett stort lager och det kan vara bra att komplettera med enstaka viktiga delar innan man skall iväg.

Har använt båda Roller modellerna och den billigare Classic har klart bättre motstånd mot nötningar än det dyrare Plus modellens PU-belagda nylonväv. Gillar iofs inte att man använt svårnedbrytbart PVC-material men livslängden ursäktar i detta fallet. Undvik även modeller med utanpåliggande fickor då dessa gör den redan breda cykeln märkbart bredare och lätt går sönder när man stöter i saker.
 
Jag tycker Vaudes väskor är bättre (har den lite äldre fästordningen). Har även ett par äldre Ortlieb väskor (med samma typ av fäste). Jag tycker Vaude har gått förbi Ortlieb när det gäller cykelväskor.
 
Vaude har liknande problem men allvarligare är att om spärren i krokarna nöts ut eller går av öppnas kroken sidledes och väskorna trillar helt enkelt av!
Vaude har konstruerat om sina krokar. Såg det nu i vår när jag ersatte min utslitna "College Bag" mot en ny likadan. Man kan ju hoppas att de gjort ordentliga uthållighetstester med den nya kroken, men att den är bättre än den gamla känns direkt.
 
Jag vet inte vilka som är bäst... Båda företagen har flera modeller och varje modell har sina fördelar och nackdelar. Cyklade tidigare med Vaudes väskor med fästena gick sönder efter 50 000 km. Bytte sedan till Ortliebs och de har hållit i 2 000km och är fortfarande i bra skick.

/Stellan
 
Väskor?

Själv har jag Ortlieb och är fullkomligen nöjd. Kompisen har Vaude och han är lika nöjd. Det är två mkt bra produkter och vilken du väljer är nog mest en fråga om tycke och smak. Tycker även jag att Ortliebs nya låsfäste för styrväskan är onödig, därför köpte jag till den som är utan lås. Lycka till du blir nöjd med vilken av de två märken du väljer och de kommer att hålla i många år!
PS Jag köpte mina direkt från Tyskland via Globetrotter. Snabb och bra leverans och billigare än här. Kolla in globetrotter.de (tror jag)
 
Det blev tillslut ett par vaude, deras vanliga som jag cyklat med ca 3000 km utan några probs. Enkla och smidiga väskor.
 
Köpte Ortliebs Backroller Classic och har satt fast dem. Men de sitter ju inte som berget precis. Har använt de där distanserna så att de passar pakethållaren så bra som möjligt (Tubus Cargo) men känns som att de kommer skaka sönder om jag åker på en grusväg t.ex. Någon som har haft problem med det och/eller har kommit på nån lösning?
 
Inga probelm

Nej mina sitter bra och än har inget hänt, men visst för mkt hopp på grusväg kan oroa. Silvertejp kanske?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.