Vattentät cykelsäck för tält o sovsäck

Jag använder vanliga kanotväskor till tält och sovsäck dock inte i samma. I en ligger 2 liggunderlag, 2 sovsäckar och kuddar och i den andra ligger tältet samt lite annat. Sitter som lowriders på hembyggda hållare.

Jag kan förstå att tältet borde klara att ligga i sin egen påse, men om jag skulle sätta det direkt i lowridern skulle det bli riktigt skitigt och helt genomblött när det regnade.

Kanotsäckar är så mycket tåligare än vanliga packpåsar och de kan lagas med silvertejp från insidan om du skulle köra emot något eller vurpa. Att de inte är dränkbara ska inte vara något problem för en cykelsemester.

Bild på ekipaget innan det rullat 300 mil, nu är det lite skitigare men helt intakt. Även bakre pakethållare/väskor är hemmabygge av två stora kanotsäckar som sytts/svetsats om.



/Gustav
 

Bilagor

  • IMG_8088.jpg
    IMG_8088.jpg
    65.2 KB · Visningar: 423
Kul o inntressant att höra om era kunskaper i ämnet. tack för svar.
Då ska jag inte blanda tält och sovsäck i en och samma transportbag.
Kanske blir det en Ortlieb Rack Pack vattentät och en vattentät Ortlieb Pack Bag.
En till var och en och helt vattentäta så både tält och sovsäck är skyddade om det öser ned under cyklingen.
 
en lättare lösning som dessutom är trevlig i andra situationer är en pressenning eller tarp.

Fler funktioner:
- vattentäta dina saker under transport
- absid till tältet
- tak om det regnar
- vattentät picknickfilt


En pressenning kostar ca 19kr på biltema (dyrare för en liknande i silnylon såklart) och väger kanske ca 250-800g beroende på modell så du kan ju dessutom spara lite pengar och vikt! :)

skrolla ner en bit här för bilder som visar hur jag experimenterat:
http://adventurecrave.se/2012/11/20/8-en-manad-i-rumanien/
 
En packrulle .tex Ortilebs i gummi är dock användbar till mycket mer än vattensäker förvarning.
Hämta och lagra vatten, handfat,fågelbad,fotbad och tvättmaskin.

Desutom kan du laga dom med vanliga punkalagningslappar.

Läste om din cykling där nere och svetsningen , angående aluminium och dess reparerbarhet.
Alu går att svetsa men det är ju mindre risk att man ute i ödemarken hittar nån med sån svets.

Däremot kan man hårdlöda aluminium med Zinklod och det blir så hårt att man kan hårdlöda
ihop fast framgaffeln.
Ännu bättre blir det med att jag säger att du kan göra det utanför tältet inne i en skog.
Macgyver deluxe edition

Det enda man behöver är Zinklodstavar helst men går att göra med t.ex en offeranod från en båt.
Sen gasbrännaren.
Sen skall man ha en lite stålborste och en stålpinne.
Sedan skall man isolera arbetstycket med t.ex kol - aluminium är en mycket bra värmledare och så
lödpunktenen håller värmen så blir det nödvändigt på större bitar.

Jajamän det går men man bör veta vad man gör - så det passar inte alla , sök på alumniumlod

Med rätt grejer i reparationsatsen så blir detta möjligt och det är ingen vikt och tala om.
 
Intressant troy!

Jag vet dock inte om jag skulle vilja dricka vatten som varit i kontakt med sån där plast, man får nog i sig rätt mycket cancerframkallande skit då.

Att svetsa aluminium har jag bara läst om på olika cykelforum, men förstörs inte materialets härdning när det återupphettas? Dvs det går utan problem att svetsa, men i och med upphettningen så kommer ramen/gaffeln vara mycket svagare än när den var ny.
 
Ortilebs gummisäckar är just gummi och man lär få i sig mera skit när man är hemma.

Sedan

Aluminium är lite speciellt och arbeta med och det kräver sin man - det är inget för vem som helst.
Ett reparationskit skall även innehålla lite stumpar av aluminiumrör,profiler och nån aluplåtbit så man kan skarva och greja isåfall.


Jag har i ryggsäckens rep.utrustning b.la lite zinklod och har en gång hårdlött ihop ett alukokkärl med hål i botten och en gång byggt en hembränninsapparat av en tv antenn ute i skogen i en stuga , destilationslocket och kolven krävde zinklod.
Blev fint , jag hade ställt en 30 liter mäsk dit nån vecka innan - jag fick så mycket så jag tröttna efter nån liter och hällde i resten av det 90% i motorcykeln och åkte hem.

Man kan ju göra sitt och fordonets egna bränsle spontant i skogen
 

Bilagor

  • asflabbgarv.gif
    asflabbgarv.gif
    1.2 KB · Visningar: 308
Ortilebs gummisäckar är just gummi och man lär få i sig mera skit när man är hemma

Aluminium är lite speciellt och arbeta med och det kräver sin man - det är inget för vem som helst.

Gummi = petroleumprodukt med ftalater och skit i sig. Är ortliebs väska inte gjord för vattenhantering så tänker åtminstone inte jag dricka ut den i någon större utsträckning. Lär väl förmodligen också smaka skit.

Att svetsa aluminium kräver säkert sin man, men hur blir det med härdningen? Svetsar man detaljer kanske man kan skita i det, men är det mitt på ramen så vill man ju knappast att omkringliggande material ska försvagas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.