Vattenpelare...
jimpaw; sa:
har lite frågor angåeende tält.
Har sovit tidigare i ett Bergans Kompakt 2 tält under en månads tid. har för mig att det hade en spärr på 5000 mm i yttertältet och 10.000 i botten. läckte inte ett jota hur mycket det än regnade. Nu när jag tänker köpa tält själv stöter man på tält i 4000 kronors klassen som bara har 2500 mm i yttervägg och ibland bara 5000 i botten. hur mycket behöver man för att tältet ska klassas som vattentätt ??, klarar man sig med t.e.x 3000 i yttervägg ? , ksa cykla i norge i sommar och det lär ju regna på en del där har jag hört .. , tack på för hand // Jimmy
Hej Jimmy!
När jag var "tält-novis" så stirrade jag mig oxå blind på just om dom hade 5000mm (eller 50kPa som det oxå heter) i ytterväven och 10000 i golvet!
Istället bör man kolla i vilket mtrl ytter och inner tältet är gjort i. Rivstyrkan är oxå av betydelse om man är på platser där det kan storma en hel del.
Jag har ett Hillberg med 25kPa(2500mm) ytter och golv med 50kPa(5000mm). Och det är 100% vattentätt, kvaliten är Superb och ja..det kostar en hel del :-(!
Men om du är ensam, köp ett beggat Nallo2...
När man mäter ett tygs vattenmotstånd så används denna metod:
1, "Vattenpelaren mäts genom att man spänner upp 10 kvadratcentimeter väv under en cylinder med samma mått och fyller på med vatten, när vattnet droppvis börjar att tränga igenom väven mäter man och höjden på pelaren (ex.v. 1500 mm som är en miniminorm för yttertältsväv) bestämmer materialets vattenpelare/ kvalitè. För tältgolv är motsvarande normvärde 2000 mm, de flesta tillverkare ligger en bra bit över dessa värden. Sömmarnas kvalitet är också viktig, en kanonväv med en riktigt bra behandling är inte till mycket hjälp om vattnet rinner utmed sömmarna när du försöker sova."
2, "Behandlingar finns som sagt i mängd, nylon och polyester måste behandlas för att bli vattentätt. Behandlingen slits ut och kan inte förnyas, därför är det inte bara vattenpelarens höjd vid mätning av oanvänd väv som är viktig, utan framförallt kvalitén på dito."
**Vinyl (PVC) är en prisvärd behandling som kan brista vid kyla, den är relativt stark, men inte så skonsam för miljön vid framställning och avfallshantering. ·
**Akryl(PAC) vanligt hos tält i understa prisklassen, lossnar relativt snabbt från vävnaden och brister vid temperaturer under fryspunkten. ·
**Aluminium är en relativt billig behandling vilken ligger som en hinna på väven. När det läggs på insidan värms tältet upp mycket snabbt, motsvarande på utsidan gör att solljus och strålning hålls utanför och tältet förblir svalare. Generellt är det ( vid kvalitativ behandling) mörkare inne i tältet.
**Polyurethan (PU) exklusiv och flexibel behandling som ger en hög täthet och passar därför särskilt för tältgolv. Förekommer även vid tillverkning av yttertält men ställer då krav på bra tejpning av sömmarna så dessa inte blir den "svaga punkten".
**Silikon (S) är en mycket exklusiv, elastisk, dyr och långlivad behandling, höjer i motsats till andra behandlingar rivhållfastheten och UV- stabiliteten hos materialet.
OM du har mera funderingar om tält, släpp frågan i forumet "Bo och sova"
//A