Tält för cykling

Tjena! Sommaren börjar närma sig så jag kikar efter lämpligt tält att ha med på årets äventyr. Jag är ju inte ensam om denna frågeställning men det som gör min situation en smula lurigare är att jag är en rätt lång jävel (197cm) och ska ju helst få plats i tältet. De tält jag sett rekommenderas här i forumet har tex varit 215cm i innermåttet, och då jag inte har jttestor erfarenhet vet jag inte om detta är tillräckligt. Ska jag investera i ett bra tält vill jag ju inte ligga där inklämd och med fötterna som trycker ut innerduken osv. Så ja, tips om ett tält som passar min längd, är enkelt och snabbt att sätta upp på egen hand, lämpar sig för sommartemperaturer men även lite kyligare dagar ner mot några få plusgrader, får plats på cykeln tillsammans med all annan packning. Jag kommer vara ensam men tänker att det ändå kan vara bra med ett tvåmannatält? Priset är inte superviktigt men helst inget superdyrt, men betalar gärna en del om det är motiverat att göra så. :)
 
Tjena! Sommaren börjar närma sig så jag kikar efter lämpligt tält att ha med på årets äventyr. Jag är ju inte ensam om denna frågeställning men det som gör min situation en smula lurigare är att jag är en rätt lång jävel (197cm) och ska ju helst få plats i tältet. De tält jag sett rekommenderas här i forumet har tex varit 215cm i innermåttet, och då jag inte har jttestor erfarenhet vet jag inte om detta är tillräckligt. Ska jag investera i ett bra tält vill jag ju inte ligga där inklämd och med fötterna som trycker ut innerduken osv. Så ja, tips om ett tält som passar min längd, är enkelt och snabbt att sätta upp på egen hand, lämpar sig för sommartemperaturer men även lite kyligare dagar ner mot några få plusgrader, får plats på cykeln tillsammans med all annan packning. Jag kommer vara ensam men tänker att det ändå kan vara bra med ett tvåmannatält? Priset är inte superviktigt men helst inget superdyrt, men betalar gärna en del om det är motiverat att göra så. :)

215cm blir kort för dig om du räknar med sovsäck och dina nattliga rörelser. Dessutom brukar fotändan slutta, vilket gör att dina tår kommer ta i. Ett 2-mannatält är förmodligen en bra idé, då du kan ligga på diagonalen och få litet mer utrymme.


Angående temperaturer så har det ingen betydelse.
Ett tält isolerar i praktiken inget. Det är sovsäcken som står för den delen, och tältet skyddar mot yttre faktorer.

Om jag får ge min personliga åsikt.
Ska du tälta i låglandet där det inte förekommer starka vindar, då kan du köpa ett "camping-tält" på lämplig sportaffär. Dessa tål inte samma påfrestningar som värsting-fjälltält, men är billiga och rymliga. Väger oftast något mer dock.
 
Jag har för mig att Hilleberg har några tält för långa personer, där innertältet är lite längre. Hilleberg är dock inte gratis precis.

Sommartid skippar jag gärna yttertältet om det inte regnar.
/Niklas
 
Ang tält för långa

Polaren skaffade ett Arctic Alpine Design WBT2 från Northstar inför vår cykling till Nordkapp. Har för mig att han är 194 cm lång och han var väldigt förtjust i att det var så gott om plats. Ser nu att golvet bara bara är 215 cm men beror nog på vinkeln på taket vid fotsidan om utrymmet skall vara användbart. Deras solotält Veloce är 230 cm men ser ut att ha flackare vinkel på taket. Så troligen blir det i praktiken ingen större skillnad.
Men det är mycket tält för liten peng och dom har bra kundservice. Så är du tveksam kan du ringa och fråga om det är ok att beställa hem och prova.
Hilleberg Kaitum är annars en modell som är tänkt att vara lite rymligare. Är 220 cm långt så bara aningen längre men taket är ju rakt så det blir nog bra inner utrymme. Som jämförelse har tex Nallo lågt i tak vid fotändan så man hör ofta att längre personer klagar över att sovsäcken blir fuktig av kondens från innertältet när de vispar runt med fötterna.
 
Ang hammock

Kolla in hängmatta. Lättare och mycket bekvämare.


Det här har diskuterats ett otal ggr i 'Bo och sova-forumet'. Slutsatsen var att hängmatta endast är lättare vid temperaturer över ca +10-13 grader, mao mindre bra i Skandinaviska trakter.

Anser själv att det fungerar mycket bra i varmare trakter tex för cykling i sydostasien och områden runt ekvatorn är det dock mycket bra. Man kommer upp från marken där det oftast är varm och/eller fuktig och får svalka av fläktande kvällsbris. Man slipper även div 'ohyra' som i dessa trakter ofta är natt aktiva.

Men många vänjer sig aldrig vid att sova i ryggläge och kombinerar därför med vandrarhem för att sova ut. Är själv en av dem som provat och inte anser att det funkar lika bra i norden som tält, och därför gjort mig av av utrustningen. Men som sagt så är detta en smaksak och det finns därför inga definitiva svar.
 
Tjena! Sommaren börjar närma sig så jag kikar efter lämpligt tält att ha med på årets äventyr.

Var ska du cykla då? Sverige, höga berg, varma breddgrader? Kan ju påverka rekommendationer.

Tunneltält lär väl funka för det mesta. 2-manna är nog bra för lång person på långvarig färd. Innertält minst 220 cm lång utan alltför sluttande väggar bör du nog helst ha. Inte alltid man kan/vill ligga på diagonalen, t.ex. pga knöligt underlag.

Om du cyklar där det regnar ofta och mycket kan nog tält som sätts upp med yttertält först / samtidigt med innertält vara att föredra. "Skandinavisk design" kanske det kan kallas. E.g. Bergans, Hilleberg, Marmot, Vaude och några till har såna tält.
 
Jag skämtar inte. Själv kör jag med hängmatta numera. Mycket bekvämare än tält så länge det finns träd. Om vikten blir högre vid lägre temperaturer vet jag inte mycket om. Jag trivs med hängmatta och kommer fortsätta använda det. Så jäkla gött att komma upp från marken och kunna sätta upp den nästan varsomhelst.
 
Det här om hängmatta var verkligen intressant! Jag har ju tänkt liknande tankar själv, att sova under bar himmel varma nätter, men mina tankar har inte tagit mig så långt som till hängmatta. Dock ska jag cykla i de norska fjälltrakterna så jag räknar med rätt så låga temperaturer nattetid så jag får nog ändå ha ett tält med mig just den här gången.

Det där tältet från Arctic alpine var intressant, men efter att ha läst en del negativt om det här på utsidan så vågar jag mig inte på att köpa det. Dessutom skulle jag nog föredra att tältet var i alla fall en decimeter längre för att jag ska vara säker på att få plats ordentligt.

HIllebergs tält var samtliga långt över min budget. Jag vill nog maximalt betala runt 2500kr då jag ju ändå är student och gärna vill ha råd att även bo i lägenhet ibland. :)

Efterlyser fler tips på ett specifikt tält som ni kan rekommendera!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Nikhi Tält-Vinterjacka-Regnjacka Långcykling 17
Benny G Vattentät cykelsäck för tält o sovsäck Långcykling 19
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
JA64 tält Långcykling 1
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
iveqy Tält Långcykling 4
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
bjornet Gasolkök samt tält. Långcykling 5
mtbsmuffe frågar även här om tält Långcykling 22
liquidmonkey island tur med tält?? Långcykling 3
JA64 tält Långcykling 1
rockhopper vilket tält? Långcykling 39
Threeon Lättaste packlistan med kök & tält! Långcykling 3
AWG Förslag på tält Långcykling 19
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
Blåbär Tält Långcykling 5
nkp Tält och cykel i Alperna? Långcykling 6
x-treme Tält??? Långcykling 7
Tält Långcykling 1
greendanger "Lång" cykling Långcykling 4
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
Magnus H Bilder cykling Nya Zeeland Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
Cykling2014 Cykling Europa sommaren 2014! Långcykling 14
Anki56 Sällskap sökes cykling jul-nyår Långcykling 1
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
perosen Föredrag om cykling i Nederländerna (21/1 i Uppsala) Långcykling 3
santiago Cykling Holland-Ö-vik Långcykling 4
Ha st Cykling i Italien Palermo - Como Långcykling 0
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
Fastnet.R Semester kick off cykling Nyköping-Halmstad. Långcykling 12
niking Hög tid att satsa på infrastruktur för cykling Långcykling 10
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5
henrik_faming Cykling i Kroatien juni 2011 Långcykling 4
kimsjö Cykling genom asien - start i host Långcykling 4
Sailorboy81 cykling ca 5-7dar slutet på juni början av juli Långcykling 0
bogdanescu Cykling och vandring Långcykling 3
kimsjö Cykling NY-Vancouver Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.