Kompanjon sökes för Sverige-cykling!

Tjing! Nu är det ju såhär att jag fått för mig att cykla genom Sverige i sommar, treriksröset - smygehuk. Har till och med köpt cykel, så nu är jag så illa tvungen att göra det!

Har planerat att göra det själv, mycket på grund av att de polarna jag kan tänka mig att göra det med har inte möjlighet att vara ledig så länge. Så jag tänkte slänga ut frågan här, någon som är sugen att haka? Väldigt chill och lättroad tjej, kommer inte va en gnällfri resa men övertygad om att det kommer bli grymt!

Hör av dig om du är sugen :)
 
Do it your self

Gör det själv säger jag.

Cyklade själv från 3-riksröset till smyge längs inlandsvägen 2006.

Inget jag ångrar då man kan ta dagen som den kommer.

Stiffe
 
Svarta bandet?

Finns det något "svarta bandet" för cykling genom Sverige?
Motsvarande Havspaddlarnas Blå Band, dvs hela Sveriges kust.
 
Tjing! Nu är det ju såhär att jag fått för mig att cykla genom Sverige i sommar, treriksröset - smygehuk. Har till och med köpt cykel, så nu är jag så illa tvungen att göra det!

Har planerat att göra det själv, mycket på grund av att de polarna jag kan tänka mig att göra det med har inte möjlighet att vara ledig så länge. Så jag tänkte slänga ut frågan här, någon som är sugen att haka? Väldigt chill och lättroad tjej, kommer inte va en gnällfri resa men övertygad om att det kommer bli grymt!

Hör av dig om du är sugen :)


WOOOW!!
Det verkar spännande!
Friskt vågar är hälften vunnit!
Hoppas det blir en bra tur!!!!
 
kanske våra vägar möts. Är inne i planeringsstadiet för en kort semester Kvicksund - Östersund och tillbaks. Från Östersund tänker jag cykla småvägar väster om Europavägen. Alltså i inlandet öster om Riksväg 45. Kan tänka mig att få sällskap den veckan. Fokus är upplevelser och stanna ofta för att titta på byggnader, ruiner och människor.
I juli troligtvis.
 
Kör själv!

Kör själv! Jag gjorde det för 5år sedan en helt underbar resa. Om du vill så kommer du att träffa mycket trevligt folk. /Jocke (har cyklat till Medelhavet ensam efter Sverige resan )
 
2465 km

Hej.

Mitt råd är att ta flyget till Tromsö och sedan buss till Kilpisjärvi. inga problem med cykeln på flyget. Därifrån kan man ta sig ut till röset med cykeln och starta där. En mycket fin sträcka till Karesuando som börja med en backe sedan är det praktiskt taget flackt i 10 mil.
Jag övernattade i Karesuando-Vittangi-Gällivare-Jokkmokk-Moskosel-Arvidsjaur-Storuman-Meselefors-Hammerdal-Östersund-Sveg-Mora-Malingarna-Ludvika-Örebro-Motala-Gränna-Värnamo-Osby innan jag var framme i Smygehuk.
Jag vilade 1 dag i Mora och hade ca 7 timmars regn men motvind varje dag, ibland vände vinden och då passade jag på att cykla en längre sträcka.
Cyklade med MTB med Continental Contact 2, hade bytt till justerbar styrstam för att sitta upprätt.
Cykelväskor från Globetrotter fram och bak + styrstångsväska.
Jag tältade alla nätter på camping utom 3 nätter som blev i skogen.
Hade en dunsovsäck med tempgräns på -5 och frös 2 nätter så jag fick klä på mig.
Backspegel på hjälm och 1 monterad fram gör att man känner sig tryggare.
Det var inte mycket trafik mer än runt Gällivare, Arvidsjaur, Östersund, Mora norröver, sedan ökade trafiken så jag försökte köra parallellt med stora vägen. Värst var mellan Askersund och Ödeshög, smal väg, lastbilar och en jävla motvind. Sedan fanns det bra vägval tyckte jag.

Stefan
 
Hej.

Mitt råd är att ta flyget till Tromsö och sedan buss till Kilpisjärvi. inga problem med cykeln på flyget. Därifrån kan man ta sig ut till röset med cykeln och starta där. En mycket fin sträcka till Karesuando som börja med en backe sedan är det praktiskt taget flackt i 10 mil.
Jag övernattade i Karesuando-Vittangi-Gällivare-Jokkmokk-Moskosel-Arvidsjaur-Storuman-Meselefors-Hammerdal-Östersund-Sveg-Mora-Malingarna-Ludvika-Örebro-Motala-Gränna-Värnamo-Osby innan jag var framme i Smygehuk.
Jag vilade 1 dag i Mora och hade ca 7 timmars regn men motvind varje dag, ibland vände vinden och då passade jag på att cykla en längre sträcka.
Cyklade med MTB med Continental Contact 2, hade bytt till justerbar styrstam för att sitta upprätt.
Cykelväskor från Globetrotter fram och bak + styrstångsväska.
Jag tältade alla nätter på camping utom 3 nätter som blev i skogen.
Hade en dunsovsäck med tempgräns på -5 och frös 2 nätter så jag fick klä på mig.
Backspegel på hjälm och 1 monterad fram gör att man känner sig tryggare.
Det var inte mycket trafik mer än runt Gällivare, Arvidsjaur, Östersund, Mora norröver, sedan ökade trafiken så jag försökte köra parallellt med stora vägen. Värst var mellan Askersund och Ödeshög, smal väg, lastbilar och en jävla motvind. Sedan fanns det bra vägval tyckte jag.

Stefan

Grymma tips! Det där med backspegel hade jag inte alls tänkt på, det var lurt :) Hur lång tid tog du på dig? Och var du i behov av kartor eller kändes det som en relativt självklar väg?
 
Hej,

Jag kommer förhoppningsvis att göra den resan med start 1 maj från Smygehuk till Treriksröset. Sen får jag se om det blir flyg eller på annat sätt jag tar mig hem igen. Allt är på plats utrustningsmässigt, flygbiljetten är redan bokad/betald till Malmö så datumet är fast för mig men cykelrutten är inte bestämd eller på något sätt heligt för mig. Så om 1 maj fungerar för dig så är du välkommen att haka på, sällskap vore nice så man kan pusha varandra att inte ge upp. Det är bara att höra av dig om du tycker det låter intressant så kan vi snacka ihop oss för att se om det vore något..
 
Kartor är kul och underättar

Kartor är ett måste.

Det ser man sträckorna och var man kan övernatta. Då ser man även allternativvägar längs de större traffikerade vägarna.
Jag cyklade sträckan på 20 dagar + en vilodag i Mora. Nog rätt normalt.
En bra sadel och 2 par cykelbyxor underlättar.
Trotts lite regn kändes det skönt med skoöverdrag i GTX och fingerhandskar och naturligtvis regnställ. Inte kul att vara blöt.
Extra skor och sadaler är också skönt likaså underställ, fleece byxor och tröja. Det kan vara kallt så snåla inte på kläder. Undvik att släpa på bra grejor som är kul att ha typ.
Mitt bästa tips är en välservad och smord cykel med nya tejpade fälgband, nya slangar och däck av känt fabrikat. Du kan ge dif fan på du får punka bland mygg, knott, uppförsbacke, regn och när du är som tröttast. Hade 1 enda i Meselefors, värsta knotthål jag varit i.
Och det lär vara jobbigare att cykla från syd till nord.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
Erkabubben Cykelkamrat sökes Sverige-Istanbul sommaren 2015 Långcykling 0
Erkabubben Cykelpartner sökes för tur genom Europa i sommar (2014) Långcykling 0
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
Nattkryp Långfärd och rullstol. Alternativ och inspiration sökes! Långcykling 5
Anki56 Sällskap sökes för långtur i sommar Långcykling 3
Anki56 Sällskap sökes cykling jul-nyår Långcykling 1
musse592 Cykelpartner runt jorden sökes! Långcykling 10
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
marcusasp Cykelkompis sökes?:) destination Afrika, våren/sommar 2013 Långcykling 0
Anette Grinde Sökes; Äventyrare som gillar att tala om sin resa... Långcykling 3
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Anki56 Cyklesällskap sökes Långcykling 1
.:matilda Europacykling i sommar (2011) - resekompisar sökes! Långcykling 10
Solsken55 Vattentät cykelväska sökes. Förslag? Långcykling 5
GiantTurtle Cykelsällskap sökes, juli/augusti Långcykling 2
Glittersprej Goda råd (och gärna sällskap) sökes! Långcykling 3
perosen BOB yak sökes i Uppsala Långcykling 0
Magnus 1978 Resesällskap sökes (cykel) Långcykling 0
realout cykelkompis sökes Långcykling 4
.:matilda Prag - Italien, reskompis sökes Långcykling 20
avslutatmedlemskap0601 Cykling 2006 Stockholm > Kapstaden – reskamrat sökes! Långcykling 6
Mickael83 Langningspunkter i Sverige sökes Långcykling 56
Avslut090305 Dämpad Styrstam Sökes! Långcykling 10
plinger Landsvägsträningskompis sökes! Långcykling 0
Lina O Cykelaffär sökes Långcykling 4
adventure_pontus Mountainbike kompisar sökes för kort/långturer...GBG Långcykling 0
stellan Testpiloter sökes till webbaserat träningsprogram Långcykling 8
mtbsara Sponsor sökes... Långcykling 0
cookiee Pinarello stålram sökes Långcykling 1
Shockstone Hållbarhet hos tubdäck, alternativ sökes! Långcykling 3
x-treme 3 PERSONER SÖKES EUROPA RUNT 2003-4 Långcykling 0
Lagmedlemmar sökes! Långcykling 0
Reskompis sökes Långcykling 0
Mälardalen-Norge reskompis sökes Långcykling 0
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
FelixFernebring Sverige - Indien, ren idioti? Långcykling 7
Erkabubben Sverige-Kapstaden, söker cykelkamrat Långcykling 0
Nikhi Gibraltar/Spanien- Sverige Långcykling 4
antton Sverige-Rom Långcykling 13
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
KristianMattiasson en tur i södra sverige Långcykling 2
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
joakjoha Söker cykelsällskap, Sverige/Norge i juli. Långcykling 0
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30
stea runt sverige Långcykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.