Tält

Hej!
Har någon provat Haglöfs lovprisade nya tält, "Genius"? Står i begrepp att investera i ett nytt tält. Har funderat på Hillebergs Unna eller Niak för att använda när jag är ute och cyklar eller paddlar. Vad väljer jag? Kanske ett Genius12.
Hälsningar från Sten Blåbär.
[Ändrat av Blåbär 2001-11-28 kl 17:28]
 
Det är viktigt att köpa rätt tält från början eftersom de brukar vara dyra och att byta tält gör man kanske inte så ofta om man inte är miljonär...

Olika tält är bra för olika ändamål. Skall man ut på långfärdscykling gäller det att tältet är lätt och går att sätta upp snabbt. Sedan skall det ju givetvis vara av god kvalitet. Eftersom jag cyklar själv fördrar jag enmanstält av bågtyp som ej är självstagande. Tält av typen Hillerberg Akto alt. Tatonka LoneWolf (som jag har och som var billigare än Akto) är mycket smidiga. Lone Wolf väger ca 2 kg och mitt rekord på att sätta upp det (i ösregn) är 4 minuter...

Det kan ju vara fint med lite extra utrymme, speciellt om man är flera på turen och man vill fortsätta att vara vänner även efter turen. Jag har inte så mycket erfarenhet av 2-manstält och större tält men det som gäller är att även de måste vara lätta och gå snabbt att slå upp. Självstagande tält tål vind bättre men brukar vara lite tyngre p.g.a. extra tältpinnar. Jag brukar inte ha tältet stående på samma plats länge eftersom jag sällan sover mer än en natt på samma plats men om man gör det kanske det är bra med ett självstagande tält som tål vindar bättre och inte blåser bort sedan man lämnat det om det är blåsigt ute. Dessutom går det att flytta på självstagande tält efter de är uppslagna.

Hilleberg gör ju utmärkta tält (för de som har råd med dem :) Kolla in http://www.globetrotter.de och se om de fortfarande har låga priser på hillebergtält!!
 

Guest

Gäst
Vaude.

Vaude har mycket fina tält för alla kategorier,
även för cykling.Ta en titt på deras hemsida,
äger själv ett tunneltält som jag är mycket
nöjd med.
Trevlig tur.
MVH Nicklas.
 
vaude

moss.
måste instämma med föregående talare.
ett vaude taurus II är vad du behöver.
kika in på http://www.getout.se dom har schyssta priser billigare och bättre kan det inte bli, om man inte är miljonär och vill köpa ett jack wolfskintält för 8 lapp.
mitt taurus har jag haft ett bra tag och är otroligt nöjd. 2- max 3 pers i tältet. väger endast 2.1 kilo (jag vägde på mors brevvåg) det absolut inte längre tid än 4 min att sätta upp. enkel konstruktion med bara 2 pinnar.
/j
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.