VARNING Gore-Tex kopior bl a North Face

Varning för billiga Gore-Tex kopior, jackor t ex North Face m fl. Finns att köpa på marknader i bl a Asien, bl a otroligt billigt strax utanför Peking. Jackorna är välgjorda och snygga, men Gore Tex är det inte!
Har sett dem i Sverige där oförstående privatförsäljare försöker kränga dem för ca en tusenlapp styck. På fjället visar det sig vad de går för, dvs inte mkt i regn och rusk.
 
Kontrollera

Tack för varningen. Även om kläderna är välgjorda och snygga borde det väl kännas på dem att det inte är äkta vara, eller?
 
Köpte en TNF-jacka av en snubbe här på prylmarknaden för knappt två år sen....till ett bra pris...den var oanvänd och jag pröjsade mot postförskott...(godtrogen kanske)...men yttertyget kändes lite bomullsaktigt...så jag satte på mig jackan med en tshirt under och ställde mig i duschen fem minuter...tshirten var helt plaskvåt sen. Då förstod jag att det var en piratkopia
Enligt säljaren var jackan inköpt på TNF's fabrik i Kina.
Efter lite hårdfört divederande fick jag mina pengar tillbaka.
Men se uppp ni som tänker köpa beg eller nya kläder på prylmarknaden här.
Hade
Björn O
 
Ja!

Jo, om du har kollat runt lite i butiker etc så känner du skillanden, det saknas dessutom alla tags o dyl, be att få allt med.
 
TACK FÖR VARNING!

Jag var nära att råka ut för en sånt bluff försäljare.
Jag blev erbjuden att köpa en North Face jackan för bara 700 kronor. Men jag misstänkte att jackan var inte äkta och lätt mig inte bli lurat av tjuvar.
Hoppas att andra ser upp noga med sånt och inte bli lurade. Jag köper mina äkta kläder/utrustningar från fjällskog, naturkompaniet och alla de äkta äventyrsaffärer de är dyra men är äkta varor, och framför allt känns tryggt.
Ibbe.
 
Kopior...

-Var i Nepal för några år sedan och såg mängder av kopior av framförallt North Face och Pantagonia m.fl.
Det var mycket varierande kvalitet, och inget jag skulle våga ta med på mer än en dagstur i fint väder.
Köpte en "Wild Country" fleece fodrad jacka med "bra"
sömmar för ca. 350:- SEK

De lär ha inporterat alla exotiska material för tillverkningen av plagiaten från Malaisia till Nepal.

Mvh./ Martin
 
ryggsäck

Jag har kommit över en kina köpt ryggsäck (TNF extrem 80). Vågar man använda denna på en tvåveckorstur på kungsleden. Jag vet inte om den är en kopia, den kostade nästan ingenting så om det inte var äkta så gör det ju inget. Det jag undrar är om man vågar lite på att den håller ihop. Är det någon annan som har haft liknande upplevleser med kina utrustning. Hur kan man kolla om ryggsäcken håller ???
 
test

Jag brukar testa mina ev. kopior från thailand genom att genomföra tvåveckorsturer längs kungsleden, där finns det stugor och mycket folk rör sig längs lederna, dvs skiter sig allt totalt kan man få hjälp.
;)

ovanstående är att betrakta som ironi.

Förlåt för att jag är en dålig människa som inte kunde komma på ett konstruktiv och bra svar på din fråga.
 
Kopior

Om man köper märkesvaror i Kina, Thailand mfl. länder i Asien för en bråkdel av priset och tror att man ska få kvalitet/äkta vara säger jag bara lycka till!
Köper man tex. North Face kläder i Sverige på gatan så blir man antingen lurad eller köper stöldgods.
Ska jag vara ärlig fattar jag inte att folk går på det.
 
lurade eller inte

det handlar väl inte riktigt om att man går på eller inte, om man köper en rygga eller jacka i kina och det är en kopia så kan den ju faktiskt vara en bra kopia som håller till det man vill att den skall hålla för. Skulle det visa sig att den inte håller så kanske du har lagt ut 200 kr på en sak som kostar 4500 i sverige så förlusten är minimal. Det som är mitt problem är om jag nu skulle våga ha ryggan på en längre tur och den går sönder ,,vad gör man då eg. finns det ryggor att få tag i på kungsleden etc. Har någor varit i min situation innan osv.

// Johan
 
Re: lurade eller inte

da_flower; sa:
det handlar väl inte riktigt om att man går på eller inte, om man köper en rygga eller jacka i kina och det är en kopia så kan den ju faktiskt vara en bra kopia som håller till det man vill att den skall hålla för. Skulle det visa sig att den inte håller så kanske du har lagt ut 200 kr på en sak som kostar 4500 i sverige så förlusten är minimal. Det som är mitt problem är om jag nu skulle våga ha ryggan på en längre tur och den går sönder ,,vad gör man då eg. finns det ryggor att få tag i på kungsleden etc. Har någor varit i min situation innan osv.

// Johan

Klart att TNF har butik med service på varje fjällstation, det är ju därför som de är så dyra.
cool.gif
Annars bör man ju alltid kunna repararera sin utrustning, om den skulle gå sönder. Silvertejp, nål + tråd, stål/koppar tråd, kanske en liten epoxytub. Det finns ju exempel på rambrott som lagats med gips, men det har väl inte alla med sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MonicaKa Merino-Buff, varning för överskottsfärg Kläder 3
G.S Varning för Kina-kopior av b.la Norröna Kläder 1
ClimbingCharlie Varning för klättermusens laminat! Kläder 5
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
Varning för Piratkopior.... Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Almgren Kan en Gore Tex.jacka bara ge upp Kläder 14
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
tango Likheter/skillnader på Gore active shell versus pro shell? Kläder 9
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
aksello Impregera äldre gore-texjacka. Kan det vara smart? Kläder 5
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
Napoleon Gore och Arcteryx AVRÅDER från Wash-In impregnering. Varför? Kläder 9
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.