Vätskematning i gasbrännare för nybörjare?

Efter att ha läst tråden
så har jag börjat fundera på hur man vet om ens gasbrännare klarar vätskematning eller inte?
Vätskematning är väl när man vänder gastuben med öppningen nedåt?
Hur ser man rent praktiskt att det inte funkar - är det så enkelt som att lågan inte blir perfekt? Flämtar eller inte tänds alls?

Kan man se det på brännaren för blotta ögat om den klarar vätskematning eller kan man läsa sig till det i dess manual?
Vilket magiskt ord ska man söka efter då?

Mest specifikt undrar jag över min trangia-brännare klarar vätskematning. Den är inte exakt denna, men nästan
Min lite äldre har istället reglaget/vredet pekandes "åt sidan" relativt gastubens hål istället för denna nyare som har reglat uppåt "ovanpå" gastubens hål.
min ser ut så här och kallas där också för GB74 (eller så använder de bara en gammal bild eller ny text som inte matchar varandra):

Den nyare GB74-modellen verkar fungera dåligt med vätskematning enligt
Ser inte heller några råd om vända på tuben i GB74 manual:

Om jag förstår vätskematning korrekt så vill man undvika att den dyrbara vintertåliga gasen trycks ut först och sedan står man där i kylan med "bara sommargas kvar" och då vänder man flaskan upp&ner så av gravitationen så hamnar den flytande tyngre (högre densitet) sommargasen närmast ventilen och kommer ut först. Stämmer detta resonemang?

Vilken kemisk egenskap är det som avgör hur "vinter-bra" gasen är?
Är det kokpunkten: Propan (C3H8) har kokpunkten -42 grader C och butan (C4H10) ca 0 grader C.
Dvs Propan är betydligt bättre vintertid?
Därmed är propan också dyrare?

Förstår att propan, (N-)butan (N=normal, dvs rak kolkedja), iso-butan (en kolatom "i vinkel") är kandidaterna att blanda.
Förstår efter googling att flera faktorer påverkar kokpunkten på molekylnivå:

/Patrik
 
Man kan ju provelda lite hemma på diskbänken, vända på flaskan och se vad som händer ....
Och efter att ha haft flaskan i frysen en stund.
 
Köket måste i varje fall ha en förvärmningsslinga. Jag skaffade för rätt länge sen en version av min Fire Maple-brännare som skulle fungera för vätskematning, och kan inte se någon annan skillnad än just denna. Dess beteende stämmer väldigt bra med xxargs som vanligt utomordentliga beskrivning i detta gamla inlägg. Lite halvpirrigt tyckte jag, men utan några direkta missöden. Den stora nackdelen är ju att det är svårt att finreglera lågan.

Nu går jag nog utanför din fråga, men det hör till saken att den brännaren allt oftare blev kvar hemma. Jag insåg med tiden att jag klarade mig utmärkt ner till tvåsiffriga minusgrader med MSR:s Iso Pro-patroner, som jag både teoretiskt och (framför allt) erfarenhetsmässigt tycker funkar bäst. De går att få tömt jämnt och helt i kyla, utan att den sämsta fraktionen ligger och skvalpar kvar i vätskeform utan att kunna förgasas.
IsoPro kostar lika mycket eller mindre än Primus Vintergas, och har formellt samma 80/20-blandning på propan och isobutan - men med låg andel av n-butan (vilket inte Primus specar, men den brukar normalt vara högre i deras blandningar).

Kokpunkten för n-butan är -0,45 grader, men -11,7 grader för Isobutan (fast den mycket riktigt "bara" är en isomer av butan).

Det är sällan det inte räcker att bara ha min lilla 110 g-patron kroppsvarm vid starten - är det väl tänt håller den sig sen tillräckligt varm i och med att den står helt inne i mitt vindskydd/reflektor.
Nästa steg vore att ställa den i en skål vatten (räcker med nära nollgradigt), men det har jag faktiskt aldrig behövt med IsoPro-gasen.
 
Om jag förstår vätskematning korrekt så vill man undvika att den dyrbara vintertåliga
gasen trycks ut först och sedan står man där i kylan med "bara sommargas kvar"

och då vänder man flaskan upp&ner så av gravitationen så hamnar den flytande
tyngre (högre densitet) sommargasen närmast ventilen och kommer ut först.

Stämmer detta resonemang?
Ja. + Nej!!!

Man kör vätskematat för att gasolvätskan (som alltså innehåller alla de tre vätskeformiga
ämnena/molekylerna/isomererna blandade om varandra i de procentsatser som anges)
skall förbrännas utan separerande avkokning/gasbildning före förbränningen i brännar-
delen. Man vill ha förgasningen inne i själva brännaren, inte redan i gasolbehållaren.

Gravitationen har, i princip, inte ett dugg med det här att göra. De olika molekylerna är
tillräckligt lika som flytande för att skillnaden mellan gasformig och vätskeformig gasol
ska vara otroligt mycket större. Och det är detta som är kärnan i allt det här: eftersom
propanet förgasas lättare än butanet så bildas en tryckgivande gaskudde ovanför gasol-
vätskan - som i mycket högre grad består av propan än butan vid temperaturer under
säg +7 Celsius. Om man då kör gasmatat, dvs ventilerar ut _den_ gasblandningen ur
behållaren via brännarslangen, så åker ju propanet ut i förtid, långt innan allt butanet
har hunnit förgasas... Klart o-bra.

Har man vänt gasbehållaren upp-och-ned så är ju gaskudden fortfarande överst - och
bildar fortfarande den tryckgivande gasvolymen, som vi nu alltså _inte_ ventilerar bort
via bränsleslangen... Den blir kvar där och trycksätter vätskan under sig - som vi låter
tryckas ut genom bränsleslangen till brännaren. Något som gör att gasolvätskans tre
ingående ämnen/molekyler/isomerer förbrukas i jämn inbördes takt - tills behållaren
är helt tömd. Inverterad gasmatning måste göras redan från början för att få rätt
verkan, annars så smiter propanet iväg...

När man kör vätskematat vill man gärna ha reglerventilen så nära utloppsmunstycket
i brännaren som det bara är tekniskt möjligt - för att få en bra reglerbarhet av lågan/
pådraget - och även en rätt lång tunn slinga för förvärmning/förgasning ovan själva
brännaren- för att få en bra och jämn förgasning. _Inget_ av detta har Trangia GB74
(den har ventilen vid gasbehållaren, långt före brännaren och en kort och grov för-
värmarslinga). Detta leder till att det kan bli stötkokning i förvärmningsbågen, med
bl.a. slingrande bränsleslang och stötvisa stora eldbollar som o-bra resultat...
Jämför en GB74 med en Optimus Vega så ser du skillnaderna i fysisk utformning om-
kring brännarhatten med sin tunnare och längre förvärmningsslinga väl inne i lågan.
Bägge har reglerventilen vid gasolbehållaren - men Vegabrännaren är redan från
början avsedd för vätskematning vilket är helt avgörande.

[Och ja, det _går_ att modifiera en Vega så att den kan monteras semi-permanent i
ett Trangiakök - men det kräver att man har tillgång till en bra mekanisk verkstad och
att man accepterar rätt stora ingrepp i Trangian. Jag har gjort det, som en ingenjörs-
teknisk utmaning, men avråder å det bestämdaste!]
/Odd
 
Helt med på din beskrivning, Polar300, men det är väl också precis detta som (lite mer kortfattat och delvis underförstått) står i både tangos och mitt inlägg? Det är ju därför vi bägge listar de olika gasernas resp. kokpunkter, och inte egenvikter eller nåt annat ovidkommande ;).

Så vilken del avser ditt "nej"? Har jag fått något om bakfoten så vill jag ju gärna veta vad som är rätt i stället.
 
Men det har jag ju inte påstått heller...?

NI har båda rätt tror jag.

Odd svarade nog JA, man vänder gastuben upp&ner. Nej, det gör man inte pga gravitationen och det var kanske en sanning med modifikation - för det har inte med de olika gasernas densitet som jag var inne på men däremot med gaskudden i tuben som trycker ut vätskan ur gastuben, den ska vara överst och med tuben upp&ner är gaskudden längst från ventilen och därmed finns det värdefulla propanet kvar längre och jag kan fortsätta använda brännaren i kyla. Gaskudden är väl lättare än vätskan och hamnar därvid överst och där kommer gravitationen in lite grand. Men gasernas inbördes densiteter är irrelevant.

Då ingen hitills sagt emot så antar jag att det är propans lägre kokpunkt som gör det till en bättre vintergas.

På vintern kör jag optimus nova på bensin. Vill minnas att den även passar i mitt trangia med färdigköpt adapter och krävde inga egna modifikationer, lite skruvande bara.

Jag har hitills lärt mig att jag nog bör köpa vintergas med hög propanhalt om jag skulle köra med min äldre GB74. Har också ett vedkök som funkar på småpinnar som är hyfsat temp-oberoende om man bara hittar torra pinnar.

Tror inte jag hamnat i N+1-träsket för friluftskök och väljer bland det jag har efter utetemp.
Ska nog prova hur min GB74 reagerar på att vända tuben upp&ner (på tillräckligt obrännbart underlag) och ser om det blir stötvis puffande eller annan reaktion.

Tack hitills för kunskapen.

/Patrik
 
Vi verkar ha rätt alla tre, bara lite begreppsförvirring som rört till det.

Jovisst är det kokpunkten som man får titta på om man vill slippa vätskemata, och propan hade ju funkat ner till de 42 graderna - men krävt en helt annan sorts behållare. För mig som inte är så extrem funkar isobutan med sina -11,7 grader för i princip alla temperaturer jag står ut med :).
Patronen blir ju extra kall när gasen stjäl förångningsenergi, men det löser sig med lite planering och handpåläggning att hålla den över dessa temperaturer under den korta stund jag behöver för uppkok av mat. Det underlättar ju att jag använder de minsta 110 g-patronerna. Så brännaren med förvärmningsslinga jag skaffat just för möjligheten till vätskematning har mer och mer fått stanna hemma.

De hårdingar som är ute i 40 graders kyla behöver andra lösningar ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
Häreblad Vätskematning vintergas Kök och brännare 6
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 1
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
avslutmedlemskap0904 Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Moga laga triangia gasbrännare? Kök och brännare 3
nicko_ Gasbrännare under muurika Kök och brännare 6
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
Mumfi Snabb fråga rörande Trangia gasbrännare Kök och brännare 5
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
Västerdalarna Ny gasbrännare 3000W?? Kök och brännare 10
ShadingGray Info om gasbrännare? Kök och brännare 13
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
håhåjajansson Lågans spridning gasbrännare Kök och brännare 2
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
Karpaterna.se Gasbrännare till engångsbehållare utan gängning Kök och brännare 9
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ChristerE Trangia gasbrännare hade sotat igen Kök och brännare 6
marhuz Trasig Trangia-gasbrännare Kök och brännare 9
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
gåsapågen Packning av gasbrännare och Trangia 27-2 Kök och brännare 7
Stordrulen Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Gryningsflickan Krånglande gasbrännare Kök och brännare 6
Staffan Andersson Norskt test av gasbrännare Kök och brännare 11
ala Markill eller Tragias gasbrännare? Kök och brännare 3
tomatchili Rengörning av gasbrännare Kök och brännare 1
eaglerock Gasbrännare i gammalt Trangia? Kök och brännare 14
fson Minimala gasbrännare? Kök och brännare 27
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
Avslut090305 Gasbrännare? Kök och brännare 4
Tomas J Gasbrännare till Trangia ? Kök och brännare 7
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
mr-k9 Mf guide för "nybörjare" Kök och brännare 19
rstd Muurikka - Nybörjarguide av en Nybörjare Kök och brännare 17
danode Kök till en nybörjare Kök och brännare 24
Berneflott PETROMAX för nybörjare Kök och brännare 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.