Tips på billig utemat i ICA hyllan!

Kanske ingen nyhet men jag har observerat följande prima utemat för den som gillar pasta "Knorr Spagetteria".

Det är en påse om ca 150g (ca 500 - 600 kcal) innehållande både pasta och pulver som man rör ner i 5 dl vatten och 5 min senare har du en ganska god färdig pastarätt. Finns 6 varianter, kan rekommendera Parmesana och Carbonara.

Det står att det skall räcka till 2 portioner men det blir barnportioner det. Hursomhelst kostar påsen endast 15.90 på ICA kvantum och resultatet blir minst lika bra som många "riktiga" friluftsportioner som kostar 60 - 80 spänn.

Påsen i sig är lika smidig som man är van vid. Blir visserligen disk eftersom man lagar i kastrull och inte häller i vatten i påsen men om man sparar minst 50 spänn per portion så sköljer jag gladeligen min panna.
 
Det räcker inte med bara kalorier till lågt pris

Om du skall trivas och din partner me så behövs smaker och vitaminer samt inte minst dofter.
Kan du inte få ner din ugn på 50 grader, skaffa en som kan (torkapparat, hembyggd eller köpt), läs några kokböcker om torkad mat, sök här på Forsell, Klint, Kesselheim, McManiman, White t ex.
Börja torka själv.
Koka, Njut och må bra!

Go spis!

Johan K

PS Gammal god karavanmat finns i varenda livsmedels affär, torkad frukt, nötter. Soppor i literstorlek är inte heller de fullt så salta som Goda koppen!
[Ändrat av johankse 2003-06-14 kl 07:30]
 
Standardlunch... :)

De senaste 4-5 åren har Knorr Spaghetteria utgjort basen för nästan alla luncher på nästan alla mina vandringar. Till middag så brukar det dock bli något mer avancerat men för att hålla nere vikten så kan jag nog tänka mig att köra med Spaghetteria till vissa middagar också. ;)
 
Köp pasta/ris/coucous separat istället + en pulversås eller en pulversoppa (det finns många). Förutom att det blir betydligt billigare så kan man variera mera och utbudet är större.
 
KLAGER; sa:
Köp pasta/ris/coucous separat istället + en pulversås eller en pulversoppa (det finns många). Förutom att det blir betydligt billigare så kan man variera mera och utbudet är större.
Omedvetet(?) så har du lyckats beskriva en av mina standardmiddagar i samma tråd... ;-)
Fördelen med Spaghetteria är att det är snabbare och enklare. Även om skillnaden många gånger är marginell så värdesätter jag den när det gäller lunch. Till middag pysslar jag dock gärna litet extra. :)
 
Gourmet i fält

Får hålla med Klager,
Köp makaroner och pulvermos separat. Komplettera med torkat kött, kryddor och en flaska whiskey. Vill du känna dig som en riktig veteran, ta med vetemjöl och gör pannbröd.

Att köpa separat ger större frihet vid måltiderna, blir billigare och smarrigare. Du slipper sitta där och ångra att du köpte 20 st av de där j_vla påsarna på extrapris.

/ G
 
Re: Det räcker inte med bara kalorier till lågt pris

johankse; sa:
Om du skall trivas och din partner me så behövs smaker och vitaminer samt inte minst dofter.
Kan du inte få ner din ugn på 50 grader, skaffa en som kan (torkapparat, hembyggd eller köpt), läs några kokböcker om torkad mat, sök här på Forsell, Klint, Kesselheim, McManiman, White t ex.
Börja torka själv.
Koka, Njut och må bra!

Go spis!

Johan K

PS Gammal god karavanmat finns i varenda livsmedels affär, torkad frukt, nötter. Soppor i literstorlek är inte heller de fullt så salta som Goda koppen!
[Ändrat av johankse 2003-06-14 kl 07:30]
Dedär påsarna är faktiskt goda, minst lika bra som god skolmat
 
FRIGG

Själv så tycker jag alla Knorr rätter smakar samma och det är nog glutamatsmaken som slår igeneom så för mig är det alltid Blå band som gäller.

Men mitt tips är Friggs vegitariska köttfärssås. Bra smak och vettigt pris. Jag har inget imot kött men detta är en bra sak att ha hemma som nödproviant eller ute på tur.

Heffa
 
skolmat?

smakar som god skolmat... undrar när du åt i en skola senast?? inget jag vill köpa isf...
det finns nudlar som är godare än skolans mat... även om du äter det oavbrutet i tre veckor...
 
Tortellinis

Jag kör själv med mat direkt ur ICA:s och COOP:s hyllor och bojkottar den uckliga och ohemult dyra friluftsmaten.

Mest går det tortellinis men även pastasåser av beskrivet slag, påssoppor förstärkta med snabbmakaroner, Bongs ärtsoppa i helkonserv, köttkonserver och pulvermos etc.

Då jag i mitt dagliga liv äter en varierad kost så är jag inte rädd att drabbas av näringsbrist när jag fördelat över året under två till tre veckor lever på denna diet.

Generellt ligger jag i kaloriintag under vad jag förbränner på turen och eldar lite av mina egna fettdepåer. Det har funkat utmärkt i väldigt många år.
 
Utemat

Blå Bands utemat 39:-/port. 2 påsar räcker till tre pers. = 78:- är fullt ok pris, sen så passar varma koppen ihop med snabbmakaroner som alt., naturligtvis nudlar med krydda typ: 5:- /port till lättare lunch och det man aldrig ska glömma är ju knäckebröd. God tur och ät gott !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.