Tips på stormkök

Behöver råd vilket stormkök jag ska köpa. Har inte nån aning hur det funkar. Vad funkar vad funkar inte? Vilket bränsle är att föredra och hur länge räcker det?
 
Bränsle?

När skall du använda köket? Om enbart över ca +5 så räcker det fint med ett gasolkök. Gas är mycket smidigare att jobba med än bensin etc.

Skall du bara äta frystorkat, dvs bara koka upp vatten så duger något av de mindre som bara kan koka upp 1l vatten. Vill du (som jag) laga lite trevlig mat på fjället så behöver du något större.

Själv köpte jag ett Primus EtaPower MF i förra veckan men så här långt är det inget bra :(
Läs mer här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=54984
 
När skall du använda köket? Om enbart över ca +5 så räcker det fint med ett gasolkök. Gas är mycket smidigare att jobba med än bensin etc.

Skall du bara äta frystorkat, dvs bara koka upp vatten så duger något av de mindre som bara kan koka upp 1l vatten. Vill du (som jag) laga lite trevlig mat på fjället så behöver du något större.

Själv köpte jag ett Primus EtaPower MF i förra veckan men så här långt är det inget bra :(
Läs mer här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=54984

Det blir på expeditioner i fjällvärlden. Den bör tåla så låg temp som möjligt, -20 eller lägre.
Bör vara enkel att fylla på bränsle, lätt få tag i om det tar slut.
 
Bra att få veta:

Vad funkar på 3000-4000m höjd i låga temperaturer och vad funkar inte?

Hur långt kommer jag med ett Trangia 27-3 UL?
 
Problemen med spritkök för utom dåligt värmevärde, dvs tungt bränsle ovanpå containern är att alkohol löser luftens fuktighet. Inne i ett moln eller dimma blir det långa uppvärmningstider om ens kokning.
Bensinkök är enkla beninen kan användas till både förvärmning och som bränsle. Fotogenkök kräver värmarvätska, visst går det sotande och osande att förvärma med fotogen men speciellt renligt blir det inte.
På de av dig angivna höjderna bör du ha ett trycksatt kök.
Nu kommer gasmaffian och påpekar att gas visst funkar på höjder och det gör den om du har tillräckligt tryck kvar i tuben. Vem bär åt dig?
Blir det kallare än dina -20 komme du att uppleva andra intressanta köksproblem. Förövning brukar klara av det mesta.
 
Det viktiga är ju vad du ska använda det till.
-20 grader leder direkt till gruppen bensin/fotogen. Samtidigt verkar det som att du inte har så stor erfarenhet och då skulle jag satsa på ett enkelt gaskök.

Tror du ska ta en funderare på vilka behov du har. Det finns inget kök som är bra till allt utan det handlar om kompromisser. Vad är viktigt för dig, är det -20 så är det ett multifule som gäller, men det är definitivt inte optimalt i alla lägen.

Standardsvaret: Skaffa 2 kök, ett litet enkelt gaskök och ett värsting MSR XGK EX
 
Att kalla Trangian för 'container' tycker jag är en smula orättvist.

om man tar Primus Etapower EF så väger den 830 gram - bestyckar jag Trangia 27 med samma delar och gasbrännare så väger den 805 gram och då är det ingen UL- version utan den med röda teflonstekpannan från slutet av 1980-talet och det var precision i passningen mellan delarna i jämförelse med smäcket som säljs idag.

med varsin 100 grams gastub för 7 liter vattenuppkok (trangians förbrukning) blir vikten precis 1000 g för trangian och 1024 gram för etappower.

Visst etapower har mycket större gryta och med värmeväxlare i botten, men själv misstänker jag att trangian tål blåsigt väder betydlig bättre än etapower...


Om man tittar på multifuel-alternativet så väger Primus Etapower MF 932 gram med 0.35 l bränslefflaska och jämför man trangia 27 med MF-brännare så hamnar det på 1005 gram med 0.6 l stor flaska.

ganska jämt skägg även här...

Jag räknar inte toppmonterade kök som en alternativ här då dessa är uteslutande gasoldrivna, höga och lätta att välta och kräver genomtänkta vindskydd för att fungera hyffsat i blåsigare väder - man kan ha en sådan lätt kök som komplement och reserv om man också kör gasol på huvudköket.

---

Man kan köra med gasol till ganska många minusgrade med lite trix och planering - men skall man nödvändigtvis klara -20 grader och kallare så är MF med bensin/fotogen enda alternativet.

tyvärr tar inte trangia MF-brännare någon gasol medan Primus Etapowe MF gör det också.

Att köra på gasol är nämligen hemskt bekvämt och det går verkligen att finlira med flamstorleken till ett minimum för tex. sakta kokande ris under lock - medans MF-brännare så måste lågstorleken vara över en viss grad för att förgasningen skall fungera och i slutändan drar mer bränsle än gasol för samma långkok. Även förvärmningen drar bränslen som inte kan nyttjas för uppvärmning.

---

Precis som andra redan nämnt så klarar inte ett enda kök alla lägen på bra sätt, av bekvämlighet så kör man på gasol vår sommar och höst och använder multifuel-brännaren endast när det är risk för riktigt svinkallt och köket bara måste fungera i kylan.

hur eller hur så använder man inte T-sprit i något läge längre den dagen man börjar med gasol - för gasolen gör campingen och dess matlagning helt plötsligt civilicerat...
 
"hur eller hur så använder man inte T-sprit i något läge längre den dagen man börjar med gasol - för gasolen gör campingen och dess matlagning helt plötsligt civilicerat..."

Det är anledningen till att jag helst inte kör nya bilar eller använder gaskök. Det man inte testat saknar man inte. Det känns tryggt med ett spritkök och T-röd. Inget som kan gå sönder och köket har en fin sotig patina, (fint ord för smutsig), och buckliga kastruller som man inte behöver vara rädd om. Spritköket är motsvarigheten till en Volvo 240 som är en av mina favvobilar.

Biltemakök med ena kastrullen borttagen: 504 gram
Tar man bort stekpannan så väger den 402 gram
Aluminiumflaska med nästan 1 liter T-röd: 746 gram (Vad motsvarar detta i gas?)

Inget UL men billigt och tryggt.
 
Biltemakök med ena kastrullen borttagen: 504 gram
Tar man bort stekpannan så väger den 402 gram
Aluminiumflaska med nästan 1 liter T-röd: 746 gram (Vad motsvarar detta i gas?)

Inget UL men billigt och tryggt.

1 liter T-röd väger 1 kg och har du dessutom en aluminiumflaska så väger det ca 1100g.
Väger den 745g så har du i alla fall, definitivt inte, 1 liter i den. Strunt samma!
Jag summerar det till: ca 1650g

För min del:
Pocket Rocket: 85g
Primus Litech trek kettle med DIY-lock: 200g
Gasbehållare 230g (räcker, för mig 22ggr = 1 vecka): 365g
Summa: ca 650g
1 kg skillnad.

Kostnad för detta ca 550kr, en del på rea.
Jag har aldrig haft sönder något och skulle aldrig byta.

//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.