Tips: dinkelpasta

Har ni upptäckt Dinkelpasta Minimakaroner? Jättegott och kokas bara i 4-5 minuter! 1-2 dl per portion beroende på hur liten eller storätare man är.
 
jag har provat dinkelpasta flera ggr och det smakar något mellan rävskit och spånskiva.. vilket märke käkar du?
 
Smaken är ju som baken så jag kanske tycker det är gott som du tycker smakar rävskit och spånskiva. Den dinkelpasta jag köper kommer i alla fall från Dinkelboden. Och jag har köpt den på en känd svensk matvarukedja som börjar på i och slutar på ca.
 
andas.. lugnt och fint.. jag kritiserade inte din smak.. jag mer konstaterade att jag inte gillat dom sorter jag provat, dom flesta får läbbig konsistens.. jag VILL dock hitta ett märke som smakar bättre för jag gillar tanken om dinkel
 
Jag brukar variera mellan fullkornspasta och dinkelpasta. Kan inte säga att jag märker nån större skillnad mellan dem. Däremot är det skillnad jfrt med vanlig pasta, som smakar något mellan rävskit och spånskiva .. ;)
 
Jag har testat en dinkelpasta från Ica Maxi. Jag vet inte om det är "Nisses" eller nå't annat men huvudproblemet med den är att tiden för transformationen mellan rå och "al klister" går på bråkdelar av en sekund... :(
 
andas.. lugnt och fint.. jag kritiserade inte din smak.. jag mer konstaterade att jag inte gillat dom sorter jag provat, dom flesta får läbbig konsistens.. jag VILL dock hitta ett märke som smakar bättre för jag gillar tanken om dinkel
Patric, jag tog det inte alls som kritik. Smaken ÄR ju olika, det vore väl snarare konstigt om vi alla tyckte om samma saker. Hoppas du hittar nån du gillar. För mig har den inte blivit klibbig när jag kokat den och jag är aldrig särskilt noga med minuterna. MEN jag tar nog hellre av den för tidigt än låter den koka länge...
 
Koka pasta överhuvudtaget är en konst, jag håller stenkoll på "al dente" eller va de heter, de flesta glor på paketet o kokar därefter de minuter som angivits...men så smakar det därefter...tiderna stämmer inte alltid på paketen.
 
Koka pasta överhuvudtaget är en konst, jag håller stenkoll på "al dente" eller va de heter, de flesta glor på paketet o kokar därefter de minuter som angivits...men så smakar det därefter...tiderna stämmer inte alltid på paketen.

Så sant som det är sagt!
Tiderna på paketet är oftast för långt tilltagna tycker jag. Enda riktigt bra sättet är att provsmaka. Gäller både hemma och i skogen :)
Men i skogen brukar jag föredra cous cous, eftersom den blir lika bra om den tillagas i fem som i 15 minuter. Finns även i fullkornsvariant för den som vill ha det. Dinkel-cous cous har jag dock aldrig sett.

/OJ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.