Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar?

Håller på experimentera lite hemma med att torka olika råvaror för att göra egna torkade och portionspackade rätter att tillaga på stormkök. Tanken är att torka så mycket om möjligt hemma och blanda det färdigt i påsar för att sedan värma upp det med så lite gasåtgång som möjligt. Kommer att försöka att använda grytmysare om det är möjligt (dvs ger bra resultat).

Håller på med nu:
Linssoppa på röda linser
En enkel rätt baserad på linser, vitlök och passerade tomater.

Chili con carne

Potatisgratäng
Har torkat potatis, men vet inte vad jag ska blanda den med. Funderar på lök, vitlök och nido torrmjölk. Finns det någon ersättare för grädden? Eller ska man försöka tjocka på den på nåt annat vis? Kan verkligen tänka mig den här vid fjällsjön med rökt tunnskivat kött.

Äppelpaj
Tänkte mig en snabbpaj baserad på den jag gör hemma, då lägger jag skivade äppelklyftor i botten på en form och häller på en blandning av havregryn, mjöl, socker och kanel. Täcker sedan hela formen med smör som hyvlats med osthyvel. Blir kanongott och krispigt. Vet dock ej hur det går med bara undervärme. Ska testa olika metoder. Troligen blir det till att värma äpplena för sig och smuldegen för sig, eller att vända pajen upp och ner?

Någon som gjort någon av dessa rätter med lyckat resultat? Hur gick ni tillväga?

Jag har torkat följande:
Förkokta röda linser
Gul lök
Förkokta vita bönor
Paprika
Majs
Färsk chilipeppar
Tomater
Vitlök
Köttfärs
Äpplen

Har även testat lite olika förberedelser. Tex majsen har jag testar att torka både rå, förvälld och ångad. Återkommer med resultatet när den skall tillagas. Har torkat mest i Obh-nordicas frukttork men en del i ugn.
 
Eller ska man försöka tjocka på den på nåt annat vis?

Eftersom jag aldrig har grädde hemma använder jag mjöl, fungerar utmärkt för att få en tjockare konsistens.

Sedan anser jag ju som alltid att det bara är konservativ envishet och enfald att inte gå över till cous-cous som bas i alla torkade måltider.
 
Hur skulle man tillaga en torkad potatisgratäng om man mot förmodan lyckades torka den? Det blir ju ändå soppa av det om man tillsätter vatten, så gör soppa/gryta med en gång av det i stället, gärna modell sjömansbiff.
 
Äppelpaj

går fint att röra om i grytan. Kanske blir det inte "paj" men det blir gott! (Har ätit äppelpaj på färska äpplen, havregryn, smör, kanel, socker lagat i trangiagryta över öppen eld, mums mums)
Vill man ha lyx så kan man ju ta med vaniljsåspulver och koka en vaniljsås på plats med.
 
Ingen blandning men...

Förra gången jag fyllde jämt bjöd jag på buffé med kallskuret. När sista gästen sparkats ut och jag skulle börja röja upp upptäckte jag att rostbiffskivorna redan var nästan torkade. (Såna där tunna färdigskurna.) Så in i ugnen med dem! Torkar på ett par timmar. Torrmat för den som är ute i sista minuten kanske?

Säkert gott till den torkade potatisgratängen enl. förslag, om man lyckas få till den!
 
Bacon och potmos röra
--------------------------------
Torkade äpplen
Bacon (eventuellt torkad)
Pulvermos

Släng torkad bacon och äpple i vattnet i god tid. När vattnet kokar är det bara att lyfta av och rör i pulvermoset.
Med färsk bacon (håller bra) börjar man att steka denna innan moset. Avslutningsvis blandar man allt.


Torkad köttfärssås
-------------------------
Laga köttfärs på oxfärs utan att tillsätta vätska. Krossad tomat kan ersättas med tomatpuré. Krydda lite extra. Bred ut i en braspanna och torka i ugnen i 50C.
Blötlägg i god tid innan tillagning.
 
Chili con carne

Gjorde den till lunch idag, kan bara säga oj, Oj OJ!

Blandade allt i kastrullen och lät det puttra i 10 min och sedan dra i 5. Kryddade lite extra med chilipulver och sambal.Smakade som hemlagat!

Kokade vatten och blandade i torkad Gul lök, vita bönor, Paprika, färsk chilipeppar, Tomater+tomatpuré, vitlök och köttfärs.

Istället för krossad tomat blandade jag torkade tomatbitar, tomatpuré och vatten, blev som orginalet. Jag hade dock gjort lite för tunna bitar, då tomaterna torkade ihop väldigt mycket.

Majsen trodde jag att jag misslyckats med, då jag provkokade den för sig först i ca 5 min var den fortfarande seg, så jag drog av den och lät den stå och satte igång grytan, men när jag var klar efter 15 min så var majsen som färsk igen. Majs gick alldeles utmärkt att torka och sedan koka, den behöver bara lite längre tid i vattnet. Paprikan och dylikt behöver bara några minuter för att bli möra, medan majsen behöver koka eller dra i hetvatten minst 10-15 min. Sedan smakar den som färsk igen. Lade också lite i kallt vatten, men då hände ingenting. Förmodligen kan man alltså även hälla i majsen från början utan problem.

Provade också att blötlägga lite för sig för att se vad som smakade bäst och jag kan bara hålla med Sigri, de varor som behöver förberedas blev bäst om man förvällde den istället för ångblanchera eller torka den rå. Hade absolut kortats koktid och smakade närmast som färskvaror.

Mindre detaljer att fundera på
Löken blev aningen kokt istället för stekt, kanske kan man steka den innan man torkar den eller koka upp lite vatten och lök först och sedan steka den innan man häller i det andra.

Jag hade stora vita bönor, vilka jag delade på för att de skulle torka snabbare, men de smulades lätt sönder i torrt tillstånd och det skulle troligen vara bättre att torka små vita bönor hela.

Jag hade inte vägt varorna innan jag torkade dem så jag visste inte hur mycket vatten jag skulle tillsätta och fick fylla på eftersom. Här hemma körde jag med vattenkokaren, men därute kan det ju vara bra att antingen ha mätt hur mycket man ska ha, eller ha lite backup i en termos.
 

Bilagor

  • Torkat_cr.jpg
    Torkat_cr.jpg
    49.7 KB · Visningar: 2,041
  • Chili_cr.jpg
    Chili_cr.jpg
    42 KB · Visningar: 1,775
Äppelpaj

går fint att röra om i grytan. Kanske blir det inte "paj" men det blir gott! (Har ätit äppelpaj på färska äpplen, havregryn, smör, kanel, socker lagat i trangiagryta över öppen eld, mums mums)
Vill man ha lyx så kan man ju ta med vaniljsåspulver och koka en vaniljsås på plats med.

Gjorde pajen idag och kan bara säga WOW! Gjorde ungefär som du men körde äpplen och pajdeg för sig. Lade torkade äpplen i hetvatten med kanel och lät det småputtra. Blandade sedan 0,5dl havregryn, 0,5dl mjöl, 0,25dl farinsocker och lite kanel. Stekte detta i mycket smör, ganska hög värme och rörde ofta. Jag fick slå i lite mer smör ganska snart. Stekte det några minuter tills smöret sugits in och det blivit nästan torrt. Lade upp äpplena (som nu såg ut som vanliga färska klyftor) på en tallrik, över med pajcrunchet och hällde på lite snabbmarsan gjord på nidomjölk.

Jag hade kunnat sälja det på restaurang, jag lovar!

Kanske mer är att kalla för äppelcruch, havret blir så underbart crispigt!
 

Bilagor

  • Bild0123_cr.jpg
    Bild0123_cr.jpg
    36.6 KB · Visningar: 1,858
äpplen i hetvatten med kanel och lät det småputtra.......stekte detta i mycket smör, ganska hög värme och rörde ofta. Jag fick slå i lite mer smör ganska snart. Stekte det några minuter .......jag hade kunnat sälja det på restaurang, jag lovar!

Jo, stå och koka och steka på en spis funkar väl fint... men var inte hela meningen att du skulle kunna ha med det ut i skogen en vecka med starkt begränsad mängd bränsle?
 
Jag tycker att det verkar vara otroligt komplicerat, och dessutom svårt att få proportionerna rätt med torkade varor. Det är ju otroligt mycket lättare att bara torka färdiga maträtter.
 
Jo, stå och koka och steka på en spis funkar väl fint... men var inte hela meningen att du skulle kunna ha med det ut i skogen en vecka med starkt begränsad mängd bränsle?

Nej, det har jag inte sagt. Men jag sa "med så lite gasåtgång som möjligt". Dvs i förhållande till resultatet. Jag kokar inte bönorna i en timme på fjället, utan kokar dom hemma och värmer bara på dom. Om jag får välja mellan en underbar rätt som måste koka några minuter mot en mindre god rätt som man bara häller på varmvatten är mitt val enkelt (det första).

Jag vill ju pröva rätten hemma först för att se om det är ätbart innan jag bär det med mig.

Jag tycker att det verkar vara otroligt komplicerat, och dessutom svårt att få proportionerna rätt med torkade varor. Det är ju otroligt mycket lättare att bara torka färdiga maträtter.

Absolut, om kvaliten blir bra. Den är annars inte så svårt att blanda. Det gör man ju alltid annars hemma. Jag själv använder sällan exakta recept när jag lagar mat. Jag tar på ett hum. Jag vet ju att jag har torkat en paprika osv.

Vilka rätter torkar du då?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Hemtorkat för lata tidsoptimister Friluftsmat 10
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.