Tältkåta

Tackar för svaret. Det får nog bli en kamin och fortsatt vintersovsäck för att klara midnatt till morgon då.

Ett bättre alternativ än en HeatPal på 1500W är en vanlig fotogenvärmare. Dessa ligger på mellan 2-4kW och bränslet räcker oftast 15-20h. Trevligt ljus blir det också.

Har en Corona på 4kW som höll 10-15 plusgrader i min safir 7 när utetemperaturen var -15C.
 
Moskosel

Efter allt sökande och forskande så hittade jag en begagnad moskoselkåta!
Finn.no är nog motsvarigheten mot blocket.se. Där gjorde jag nog ett fynd.
Moskoselkåta 9pers väldigt lite använd med 2st heatpal, 1st hekla eldlåda, 1st muurikka, 1st primus kastrullset och massa massa extra linor spännnen och tältduk. Priset 5500Sek

Hur impregnerar ni tältduken, och vad impregnerar ni med?

//sven
 
Impregnering

Lägg kåtan på marken och skura av den med ljummert vatten, ev. lite såpa om behövs.

Sätt upp kåtan och impregnera med Acapella. Kåtan kan vara fuktig när impregneras. Acapella finns på burkar hos Tentipi. Späd med 10 procent vattten, använd stor lång pensel som inte släpper hår och bestryk kåtan uppifrån och ner, som att måla plank. Se till att det fäster i duken. Låt kåtan stå i något dygn, gärna två, utan nederbörd. Minusgrader är nog inte så bra.

Välgjort så håller det flera år med intensiv användning. Till min femma gick det åt nära tre burkar första impregneringen, nu kanske två. Blanda burkarna i en hink,. Tar du burkarna separat kan det bli nyansskillnader.

Raskesven
 
Har bestämt mig för att beställa spis nu och det lutar åt FourDog Ultra Light I-DX eller Ultra Light II. Har för mig att några här, Dan? m.fl., hade en sån - är ni fortsatt nöjda med den eller skulle ni köpt något annat, visa av erfarenheten?

Jag kommer ta den dels med cykel (sen höst, tidig vår) och dels med pulka under vintern. Vikten är ju suverän, men den packar kanske inte lika bra som de som tas isär och blir rätt platta kanske? Nu är inte packningsvolym något stort bekymmer och jag byter gärna en del av det mot fuktion, men vore intressant att höra hur ni uppfattar det är att förflytta den medelst muskelkraft.
 
Fourdogs är den klart bästa bärbara kamin jag stött på. Blir lite släp:

6e46462a28eb69b1049876feb2e60fd3.jpg


Pulka är att föredra, men det går att spänna fast baktill på bra rygga. De ihopplockningsbara kaminerna som blir platta paket, är mycket mindre riktig kamin. Kostar mycket i funktion att gå ner i vikt till lättare kaminer än ca 5 kg.

Kaminen har flamdämpare som sitter i en skåra långt ner på rökröret. Effektiv sak. Det går att få kaminen med baffelplåt. Kostar 1 000 spänn extra. Men det hade jag valt om jag känt till att det gick att få med baffelplåt. Kaminen håller ju minst ett liv. Måste dock säga till om i förväg, då baffelplåten tillverkas när kaminen tillverkas.

Nu är det rätt lång väntetid för att få en titankamin från Fourdog: http://fourdog.com/view-all-tent-stoves

Raskesven
 
Hah, coolt att ta allt på till fots dock.

Tack för svaret och tipset om baffelplåt, jag tror jag beställer under veckan då. Om den inte kommer på ett tag så är det ok, kan nog inte ta ledigt förrän i februari ändå.

Jaha, då får man gå igenom alla sidor igen för att kolla alla lösningar på värmeskydd till skorstenen och se vilket man är händig nog att tillverka.
 
Hej,

Funderar på att köpa en Safir 9 eller 7 för att ta med mig i bilen. Kommer inte att färdas så långt från bilen så tyngden är inget problem. Och blir det att använda den på vintern så blir det skoter :)

Min första plan är att använda den under en bilsemester i Europa men jag börjar fundera över om kåtorna tar för stor markplats jämfört med andra tält särskilt på "hyrescampingar". Någon som har erfarenhet av att campa i Europa med stora tält? Gärna i Östeuropa dit jag tänkte mig.

Kollar man på tentipis hemsida så är "bruksbredd" på en 9:a 5,3 meter och 4,5 på en 7:a. Dock antar jag att det är utan linorna och då blir den säkert ännu bredare.

Varför jag har valt en kåta är av några enkla skäl. Jag gillar att kunna stå och vill kunna resa den själv samt vill kunna elda i den på våren och hösten.

-J
 
Hej,

Funderar på att köpa en Safir 9 eller 7 för att ta med mig i bilen. Kommer inte att färdas så långt från bilen så tyngden är inget problem. Och blir det att använda den på vintern så blir det skoter :)

Min första plan är att använda den under en bilsemester i Europa men jag börjar fundera över om kåtorna tar för stor markplats jämfört med andra tält särskilt på "hyrescampingar". Någon som har erfarenhet av att campa i Europa med stora tält? Gärna i Östeuropa dit jag tänkte mig.

Kollar man på tentipis hemsida så är "bruksbredd" på en 9:a 5,3 meter och 4,5 på en 7:a. Dock antar jag att det är utan linorna och då blir den säkert ännu bredare.

Varför jag har valt en kåta är av några enkla skäl. Jag gillar att kunna stå och vill kunna resa den själv samt vill kunna elda i den på våren och hösten.

-J


Inga svar ännu, så jag gör ett försök efter förmåga =)

Vet inte hur campingarna ser ut i Europa, men jag tycker mig se diverse tunneltält med stor absid på våra svenska campingar. Dessa tält ligger ju på dryga 4 meter på längden.
Sen är det ju många som tältar med sk. famlijetält, vilka är stora som husvagnar.
Jag kan tänka mig att det går att fixa diverse lösningar om man tar ett snack med personalen på campingen, speciellt om det inte är högsäsong. De flesta hörnplatser med "vildmark" på en eller två sidor erbjuder ju dessutom en hel del privat extrautrymme.
Annars finns ju alltid alternativet att hyra en husvagnsplats utan el. Är man på Europasemester så är man ju =)

Vad det gäller storleken så är måtten angivna utan stormlinor.
På bra mark (gräsmatta) sitter spikarna stenhårt, så det är ju inte alltid man behöver linorna. Jag brukar dock alltid dra ut de nedersta då kåtan känns markant rymligare om man spänner ut väggarna litet (dessutom gör de nedersta mer för vindtåligheten än de översta). Gör man det bara av utrymmesskäl behöver man ju inte heller dra ut linornas fulla längd.

En sak att tänka på angående storleken är att en normallång person når topphattens nedre kant ganska precis på en 7a. Har du en 9a och måste pilla med stormhatten/myggnätet/torklinan måste du ha något att ställa dig på.
 
Trägolv

Hello

Jag har länge funderat på att snickra ihop ett trägolv/plattform till min kåta, samma modell som raskesvens men kanske annan årgång vad vet jag.

Jag är halvt händig, men oerfaren med såna här projekt...

En ide jag har haft är att göra golvet i 2 eller fler delar så det enkelt kan transporteras och sättas ihop/tas isär, att bygga på plats är krångligt och inte direkt den bästa idén, man vill kunna fixa i lugn och ro och sen köra ut med bil utan släp helst, om det kan undvikas.

Det är det här med måtten som säkert raskesven har koll på, och så funderingar på om man ska köra fästen av något slag för duken direkt i plattformen så inga tältpinnar behövs, och så ett hål eller liknande för att få mittstången att hållas på plats.

Kanske en ihopfällbar plattform som blir en halvmåne ihopfälld? Eller 4 bitar som spänns ihop på undersida och ovansida med liknande spännen som under vissa köksbord man kan dra ut och lägga i mittskivor t.ex?

Brainstorma fritt... :)
 
Jag hade nog satsat på 8 tårtbitar, för att minimera fraktstorleken.
Snäppspännen (såna där i metall och med hävarm) för att spänna ihop tårtbitarna. Man kan ju sätta dessa på undersidan så att de inte river sönder någon sovsäck.
Gängade stålkrokar att fästa tältet i.
Dessutom hade jag nog velat ha rejäla markspikar i stål att spika fast trägolvet i marken. Jag tror inte det krävs så mycket vind för att tippa hela rasket annars (beroende på hur tjockt virke du tänkt använda). Sitter ni på golvet är det nog lugnt, men om man lämnar tältet tomt menar jag. Stormlinorna som sitter i marken utsätts ju även för ganska mycket påfrestning om de ensamma ska hålla emot hela kåtan och ett helt trägolv.

Ett alternativ till tårtbitar är ju en antal lastpallar som du sätter ihop i ett förutbestämt mönster. Ett varv med cirkelsågen (samt flytta in distans-klabbarna) så har du ett runt golv.
Detta golv kan ju täckas med tårtbitar av plywood om man så vill.
 
Jo men en grej med såna spännen på undersidan, blir det inte då bara stabilt åt ett håll och vikbart åt andra?
Lastpallar tror jag inte man kan såga i på det viset för då faller dom ihop...

Angående stabilitet på hela rasket i vind o.s.v har jag grubblat på både enkla och bissarrt jobbiga lösningar och kommit fram till att det nog är lättast att hitta en plan yta att ställa det på, sen slå ner några rejäla pinnar och sätta spännband till plattformen precis som ett tält, då åker det nog ingenstans oavsett vind och annat
 
Jo men en grej med såna spännen på undersidan, blir det inte då bara stabilt åt ett håll och vikbart åt andra?
Lastpallar tror jag inte man kan såga i på det viset för då faller dom ihop...

Jo det blir det, men med ett trägolv är du ändå tvungen att hitta en relativt plan yta så jag tror inte det blir ett problem. Du kan ju annars ta med skruvdragaren och skruva ihop bitarna om du vill ha det stadigare.

Angående lastpallarna. Du har delvis rätt. Man löser det genom att flytta "stöd-bitarna" efter att man sågat. Eventuellt får man stoppa dit några extra.

Är du någorlunda händig är det ju dock snabbt gjort att skruva ihop 8 tårtbitar. Jag hade nog gjort dem som lastpallarna. Två lager, men det översta hade jag gjort av plywood/osb/e.d. Med två lager kommer man bort från markfukten, och om man täcker sidorna slipper man drag under. Man kan lämna ett par ventilationshål så att fukten tar sig ut.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.