Tältkåta

Då var kaminen invigd. Hade ju som bekant testat den separat innan, men nu har den gått 13 timmar i kåtan.

Hade hoppats att högtrycket med 5-8 minusgrader skulle hålla i sig, men tyvärr fick turen ske med lättare regn och temperaturer långt ovan nollan.
Givetvis var det svårt att få en behaglig temperatur i kåtan då en kamin måste laddas med en viss mängd ved för att den ska brinna bra, men i övrigt var det trevligt.

Värmeskyddet av spirorör samt brandfilt (se tidigare inlägg) verkar vara en godkänd kombination. Trots plusgrader och lätt glödgad kamin kunde jag inte hitta några tecken på att duken vid genomföringen tagit skada. Den svaga länken är det stora myggnätet vid topphatten. Jag använde en ståltråd för att spänna in kaminröret mot mittstången så att värmeskyddet inte skulle ha direktkontakt med myggnätet. Jag hann dock elda ganska hårt innan jag gjorde det, men myggnätet verkade inte ta skada.
Huruvida brandfilten gör någon nytta är tveksamt. Den blir i stort sett lika varm som spiroröret, och hindrar samtidigt avkylning. Jag funderar på att sy om den så att den är heltäckande precis vid genomföringen men enbart formad som en hängande remsa vid myggnätet, för att på så vis minska den isolerande effekten men ändå ge myggnätet ett visst skydd.

Jag upplevde allt sämre drag i kaminen ju mer tiden gick. Jag misstänkte att gnistskyddet i toppröret satte igen, en misstanke som visade sig vara rätt när vi bröt lägret. En uppskattning var att maskstorleken i gnistnätet halverats, vilket inte är godkänt. Att ha gnistnätet i toppröret gör att värmen är för låg för att bränna bort sotet, samtidigt som det är omöjligt att rengöra det utan att montera ner hela kaminröret.
Jag ska konstruera om gnistnätet så att det inte täcker hela rökrörets yta, utan bara bildar ett 15cm långt "kors" i dess centrum.

Jag hade även tillverkat ett spjäll för kaminen. Funktionen förbättrades, men luckan gick ändå inte att stänga helt när man småeldade. Ibland hände det att kaminen började flämta och kasta ut rökpuffar ur kaminen. Inget man vill uppleva när man sover.
Däremot gick det bättre när jag eldade litet hårdare. Möjligen kan detta även ha berott på att gnistskyddet satt igen, men det får vidare tester utvisa.
 

Bilagor

  • 2012-11-10 18.29.23_liten.jpg
    2012-11-10 18.29.23_liten.jpg
    66.7 KB · Visningar: 1,237
Nu ska man inte förringa eget arbete då det både utvecklar tankeverksamheten och fantasin samt även glädjen när det lyckas.
Jag tänker mig att det till trots skulle vara lättare att beställa antingen ett helt kaminrör eller åtminstone "näthylsan" runt röret direkt från Tentipi så är problemet väck. Men då utan glädjen av hemmasnickeri....

Gott jobbat!

Var ute förra helgen. +2 grader och eldade i "köpekaminen". :) Hade mer koll runt röret eftersom det diskuterats. Inga problem alls med näthylsan. Däremot meseldade vi vilket medförde en hel del kolflagor som hamnade på duken. Inte snyggt men va sjutton. Det ser ju använt ut... Långt kvar till Raskesven dock. :)

Kåtan rules!!!! Polarna knoppade i taktält på bilen. Skyll Er själva! :)
 
Jag tänker mig att det till trots skulle vara lättare att beställa antingen ett helt kaminrör eller åtminstone "näthylsan" runt röret direkt från Tentipi så är problemet väck. Men då utan glädjen av hemmasnickeri....

Det var mer en ekonomisk fråga för mig. Hade jag haft pengarna hade jag köpt tentipis kamin direkt.
Har mailat dem tidigare och frågat angående pris på deras kaminrör, vilket då var 2200kr (därikring iaf.). Hela mitt kaminprojekt har kostat mig 1400kr, så det var helt enkelt inte värt det =)

Hur som haver. Min kamin fungerar som den ska, bortsett från vissa mindre detaljer som går att förbättra. Sen är det ju kul att bygga själv också =)

PS.
Skit på duken har jag slutat bekymra mig över. Det går ju inte ens att rulla ihop den där duken på marken utan att det blir fläckar =)
 
Jag hade först en bison som jag senare bytte till en Tentipi 7'a. Tycker att enbart färgen på tentipin är värd tusentals kronor. Blir ljust och fint i den medans bison var mörk som ett millitärtält. Sen är tentipin så mycket med genomtävkt med ventilationen så jag tycker absolut det är värt de tusenlappar det skiljer

Att det är mörkt är bara bra, för då sover vi bättre. Hur blir det med ljudet utifrån med de kraftigare vävarna? Kan man hoppas på något tystare i en sån kåta? Vad jag kommer ihåg så hördes det något dämpat i militärtälten, men dom hade väl ännu tjockare duk, antar jag.
 
I väntan på snö till Stockholmsregionen så fick det bli lite höstcamping istället över helgen, om inte annat så får man träna lite på att ha bra luftflöde och drag på eldboxen (Hekla).

Taskiga mobilbilder: http://imgur.com/a/A8iOr

Det var väl kanske kring nollan, möjligen någon plusgrad, men det var definitivt t-shirtväder inne i kåtan. Att laga hamburgare över eldlådan gick också bra utan allt för mycket stekos.

Hemskt trevlig kväll och natt, men nu börjar jag bli sugen på att köra kamin och fotogenlampa nästa gång. Eldfell känns väl tung, så jag ska nog kolla på lättviktsalternativen som nämnt tidigare i tråden.

Vad tycker folk förresten om HeatPal 5100 och liknande värmare att dra på inför sovdags? Vi har rätt ordentliga vintersäckar så tekniskt sett behövs det kanske inte, och den är rätt dyr tycker jag, men ger den ordentlig komfort så kanske det kan vara värt det? Eldvakt blir det nog inte tal om då vi oftast bara åker ut två eller tre, blir väldigt upphackad sömn eller långa eldvaktspass då.
 
Då var

det er kåta jag såg öster om Brotorp igår eftermiddag när jag var ute och cyklade med min samojed.

Lustigt jag har också en british racing green Thorn Club Tour.

Thure
 
Kul, du skulle stannat till! :) Vi hade egentligen tänkt ta oss fyra mil till men fick cykelhaveri ungefär där - vilket visade sig vara en rätt bra plats att få cykelhaveri på, om man nu ska få det alls.
 
Heatpal är inte mycket att ha! Inte i vår Bisonfemma i varje fall. Huvudskälet är att just när temperaturen sjunker ordentligt vid 03-04, då är bränslet slut i tanken och det blir iskallt. Heatpal har inget värmemagasin så kylan kommer snabbt. En smidig utespis om man ska laga till många och det är riktigt olämpligt att elda - men det är nog det enda den är riktigt bra till. Otymplig och tungt bränsle som man måste frakta. Andra kan ha helt andra erfarenheter, men vi betraktar den som ett felköp. Anna
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.