Tältkåta

Egentligen så behövs ingen kamin sommartid. Men som nån skrev tidigare så kan det vara skönt elda lite på kvällen eller på morgonen. Själv har jag en Kifaru 6 manna med den stora kaminen. Defenitivt ett av mina bästa köp.
 
Sorry, läst inte så noga.
Ja, sommartid funkar en heatpal kanon. Driva ut lite fukt på kvällen, eventuellt lite komfortabelt när man vaknar om det är lite rått. Elda på natten sommartid, när man ligger i sovsäcken är overkill. Neråt nollan, har jag inte provat med min heatpal. När det vankas kyla, tar jag fotogenkaminen.

Tack för svaret!
 
Egentligen så behövs ingen kamin sommartid. Men som nån skrev tidigare så kan det vara skönt elda lite på kvällen eller på morgonen. Själv har jag en Kifaru 6 manna med den stora kaminen. Defenitivt ett av mina bästa köp.

Intressant. Jag tänker att mysfaktorn är större med kamin. Kanske enklare när man har barn i tältet också.
 
Har lite funderingar kring Sil Octopeak F8?

Har idag ett Trailpeak från Luxe Outdoor som jag är ganska nöjd med och undrar nu om Octopeaken kan fungera bättre. Vi ska nästa sommar upp och fjällvandra i en vecka.

Upplever Trailpeak som mycket dragigt, går knappt att få ner yttertältet till marken och sedan är inner tältet nästan bara myggnät - inget som stoppar vind. Hur är det med F8?

Tälta i fjällmiljö med risk för mycket regn och blåst? Fungerar F8 till detta?

I Trailpeaken får familjen (2 vuxna och 2 barn) precis plats med liggunderlag och sovsäckar, dock inget annat. Vill även påstå att det inte finns någon plats i tältets absider. Hur upplevs F8?

Har du några rekommendationer kring stavar och kopplingar? Kan det räcka med två stavar som stång?

Hur stort och tungt är tältet med tillbehör egentligen? Litar inte riktigt på uppgifterna från leverantören?
 
Häftigt att använda stavar som mittstång!

Vi är inne på andra säsongen med vårt Safir 7 bp. Vi är supernöjda! Tack vare att tältet går så fort att sätta upp, har vi vågat oss på en riktig road trip där vi bytt campingplats nästan varje natt. Det har funkat ypperligt, inte ens ösregn och att sätta upp tältet direkt i vattenpölar var något problem när vi besökte ett regnigt Björkliden.

Men regnet gjorde att vi börjat fundera på uppvärmningen. Ska man satsa på Eldfell-kamin eller Heatpal? Den självklara fördelen med Heatpal är väl att bränslet tar så liten plats. Kamin har mera stilpoäng, och jag inbillar mig att det är lite tryggare med en rejäl kamin när man har barn i tältet. Men är det onödigt med kamin om man mest tältar på sommarhalvåret?

Jag var på Finnmarksvidda med en barndomskamrat och hans ungar förra sommarn. Det blev lite krisläge med blöta barn då temperaturen föll ner till +2-3C och regn och mycket blev blött. Kan säga att Heat pallen blev en räddning i Lavvun. Värme och att kunna torka kläder.
 
Jag var på Finnmarksvidda med en barndomskamrat och hans ungar förra sommarn. Det blev lite krisläge med blöta barn då temperaturen föll ner till +2-3C och regn och mycket blev blött. Kan säga att Heat pallen blev en räddning i Lavvun. Värme och att kunna torka kläder.

Tack för recensionen!

Heat pal är onekligen frestande med tanke på priset och vikten (jämfört med kamin).
 
DSC06658.jpg by Rickard Andersson, on Flickr
DSC06920.jpg by Rickard Andersson, on Flickr
DSC06859.jpg by Rickard Andersson, on Flickr

Vi hade riktigt skitväder på i Nogre Leirvassbu när vi var där, med regn, hård vind och ner till 3-4 grader på natten.

Vårt F8 hade inga problem med den hårda vinden, när vi körde med två stavar som mittpinne...hade alla stormlinor ute. Upplever inte F8 som dragit då det är vanlig tältväv en bit upp i innertältet.

Stavar som mittpinne är mycket starkare än "vanlig mittpinne", då vi hade två F8 med oss upp och det andra tältet körde med avsedd mittpinne. Den flexade rejält under hård vind, medans stavar höll vinden utan problem.

Vi hade en familj med vanligt tunneltält (4-pers) och dom hade mer problem med den hårda blåsten än vad vi hade....säger kanske inte så mycket då mycket kan påverka.

Vi hade alla ryggsäckar i ena absiden och skor, matlagning i den andra....så det får plats en hel del (vi var 2 vuxna och ett barn i vårat).

F8 väger 2.9kg totalt med två st kompressionspåsar för inner och ytter.

Klart svårare att sätta upp i hård vind....dock gjorde jag detta själv, är man två som är erfarna med detta tält skulle det gå bra mycket lättare.

Det går att sätta ihop ytter och inner, så att allt kan sättas upp som ett vanligt dubbelväggstält...ska pröva detta.
 
Moskosellskåta tåpp 5

Hej,

Har efter ett par års suktande efter en tentipi med b/p duk hittat en som passar min börs för tillfället. Det jag är frågande över är att blir man missnöjd med denna.

Är det någon av er som har en äldre tåpp 5a? Gubben som sålde var 76 år och kom inte ihåg namnet helt.. Men snackade om tåpp och bas.

Har försökt googla men hittar inget på tåpp 5 bas. Däremot andra tåpp modeller.

Skicket verkade vara bra, dom hade inte använt den mycket alls.
 
Det som skiljer är ventilationshatten med myggnät och fjärrkontroll med linor på insidan som inte ingick i basmodellen. Ev också lättare att få myr och insektstätt nedtill mot tältbotten. Duken är densamma.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.