Tältkåta

Tjena, hela familjen och 3 jyckar har nu sovit i nya tentipi safir 7an. Fantastiskt.
Köpte en heaterpal men den var ju inge rolig, luktade rätt mycket. Nån som vill köpa?
Så nu måste jag köpa en kamin, är det nån som har lite tips på olika sorter.
Tentipis egna är lite tung tycker jag.
Fourdog och titaniumgoat har jag tittat på finns det fler?
Hur stor behöver man?
Har inget förslag på lätta kaminer, men tänk igenom fördelar och nackdelar med tunga och lätta kaminer.

En tung kamin ger jämnare värme och håller upp temperaturen i några timmar även efter att den slocknat.

En lätt kamins enda fördel är att den är lätt.

Hur ska den transporteras? Hur stationära kommer ni vara? Etc.
 
Är ju som sagt för och nackdelar gällande golv eller inte. Skönt bara kunna klafsa in i tältet med skor. För mig är det inställning, min fru och största pojk vill ha golv. Angående kamin så kan en större ta större pinnar, vilket kan vara bra.
 
Finns ju massor skrivet om kaminer i den här tråden tidigare. Skulle jag köpa en kamin till vår gamla BP-Moskoselskåta idag skulle jag välja mellan Tentipis och en tältspis avsedd för svenska armens 20 eller 12-mannatält eller liknande.

Ett annat alternativ skulle kunna vara http://www.surplusbuy.se/products/254-taltkamin-silver-med-barhandtag.aspx

Thure



Tusen tack Thure, jag har nu beställt enbart rökrören och ska göra kaminen själv.
 
Så nöjd :D
6 seekoutside tipi
Grymt lätt att sätta upp ...jämfört med mina andra pyramidtält, och hela combon (tält och spis) väger typ 4.5 kg!
Spisen är bättre/effektivare än de militära spisar i stål som jag har använt...grymt bra dämpare.
Lika varmt som i ett 12 tält....men drar mindre ved...mycket mindre ved faktiskt.


 
Tänkte ta ut min tältkåta på vintertältning för första gången i vinter, men oroar mig lite för kölddraget från väggarna. Provade med gasolkamin för första gången i höstas. Då var det fortfarande hyfsade nattemperaturer, men man kände att det drog lite kallt från golv-vägg-springan. Hade då inte tätat med något, då det som sagt var ganska så milt. Men nu är det desto kyligare. I min del av landet har vi ännu inget större snötäcke att tala om, att lägga över stormmattorna och täta. Hur gör ni andra? Inte är det väl okej att gräva i marken och ta mossa och jord och lägga upp? Dessutom börjar marken bli lite hård när det fryser på, så hur gör man om det är tjäle och snöfritt?
Visst går det att sova i kåtan med sovsäck och kamin även om det drar, men man vill ju kunna sitta och mysa utan att vara påbylsad. Tips och goda råd efterfrågas.
 
jag kör med min "markkappa" vikt inåt och skulle underlag göra att det glipor så lägger jag ex småstenar, vedträ eller prylar på markkappan inne i tältet så det blir tätt.

Detta beror ju till stor del hur markkappan är gjord dock...jag har öglor för tältspik på både utsidan och insida så jag kan välja hur man markkappa ska ligga.
 
Det var ju smart tänkt att kunna sätta spik utanför markkappan och vika in den. Men det fungerar tyvärr inte på min Helsportkåta, alla öglor sitter under stormmattan.
Kanske får fundera på om man kan kombinera innertält och golv på något smart sätt. Om man viker innertältets understa del inåt och lägger lite extra liggunderlag och annat på det som gör att det blir hyfsat tätt. Får prova om det är stort nog.

Man kanske även kan avlasta trycket lite på markspringorna genom att dra ett ventilationsrör från luftintagen, fram till kaminen. Så får den sin syresättning därifrån i första hand. Köpte faktiskt ett sådant där flexibelt ventilationsrör i plast i början. Har dock inte provat det än.
 
Brukar räcka att lägga grenar, mindre stenar och annat småkrafs för att få det tätt.

Testa ventilationsröret. Jag brukar köra med ett sånt, och det minskar draget avsevärt.

Om du inte bryr dig så mycket om vikt kan du sy en innervägg/kjol som du fäster en meter upp och som får hänga fritt ner till marken. Kallluften längst ner går då mellan "väggarna" och över ditt huvud. Tänk ett lågt innertält utan tak.
 
Vikten är egentligen oväsentlig. Tältkåtan transporteras endast med bil till förläggningsplatsen. Däremot ska det vara så enkelt som möjligt, men ändå nå eftersträvad funktion. Man har tillräckligt med prylar med sig som det är. Vill lösa det med minsta möjliga mängd saker med mig. Har man innertält och golv borde det egentligen inte vara så dragigt. Men men, jag får laborera med pinnar och sten och vika innerdukens nedersta del.

Var faktiskt inne lite på att sy precis ett sådant innertält "light" i början, innan jag upptäckte att man kunde fixa ett riktigt innertält till min budgetversion, med lite trix.
 
Det kanske har besvarats tidigare i denna långa tråd.
Men går de använda en tältkåta på kalfjället?
Tänkte då på SeekOutside Tipi 6 för familjen.
Appslapp: Dina bilder gör ju att man verkligen vill ut och vintercampa :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.