Tält?

Har någon EGNA erfarenheter av Nammatj 2/3 (ej GT), Nallo 2/3 och Niak?
Alla fakta om tälten vet jag redan. Men har DU åsikter om vilken modell som är "vassast" komfort/uppsättning etc.
Är två pers. oftast men ibland ensam och ev. tre pers. någon gång.
Tyck till!!!
 
Niak är rimligt om du skall tälta själv. Eller med en flickvän som gärna kryper nära inpå :)

Just nu kan du beställa ett grönt från Globetrotter för lite drygt 4000 kr. Verkar hyfsat billigt :)

http://www.globetrotter.de/de/htm_shop/detail.php3?artnr=bb-10-101

Funkar inte länken är det väl slut...

(Oj, så att det inte var IGÅR du skrev det där utan för en månad sedan. Har du köpt tält redan?)
[Ändrat av Buda 2001-10-20 kl 00:32]
 
Nallo och Nammatj = Tjejtält?

Har endel erfarenheter av Nallo och Nammatj och får säga att jag blir väldigt konfunderad över dess konstruktion.

Bosse och Co. verkar ha siktat in sig på en, i tältsammanhang annorlunda, kundkategori - nämligen de som är kortare än 170 cm! Jag är 180 cm lång(typ svensk(manlig) medellängd) och jag får inte plats! Tältet är för kort!
Ligger jag blick stilla så kan problemet undvikas, men som de flesta andra så rör jag på mig när jag sover…Varenda morgon vaknar jag följaktligen med sovsäcken tryckt mot innertältduken… På sommaren går det väl an(om det inte regnar) men på vintern leder ju detta ofelbart till att man gnuggar sovsäcken mot de iskristaller som bildas på duken. Problemet minskas om man låter dragkedjan till innertältet vara helt öppen men det innebär inte alls att problemet försvinner…

Alla de som har haft turen att hamna inom det lämpliga längdintervallet kan ju skatta sig lyckliga för i övrigt är de ju båda helt OK tält, men vi andra – ur Hillebergs synvinkel abnormt(?) långa personer - får kolla på andra modeller…

/Anders
 
Har hört om detta problem tidigare. Men aldrig att det var så stort som du beskriver. Det låter ju inte bra för jag är 180 cm lång...
 
Jag har precis inhandlat ett Niak och är nöjd. Enda nackdelen som jag har upptäckt hittills är att de har bytat ut bågarna i alla tält och de nya har förmåga att haka i och gå lite trögt. Absiden kan kännas lite liten om man är van vid gt-modeller men två väskor får plats utan problem.
Annars är det ett bra tält som passar både för en och för två & Hilleberg är värt att betala lite extra för.
Mvh Tina
 
Nallo 2 erfarenhet

Jag är 184 och får fint plats! Ibland får jag med flickvännenoch även då rymms vi fint! (Hon är betydligt kortare!)
Härligt med ett lätt tält när man bär och är ensam.
Är mycket nöjd!

Go tur!

Johan K
 
Re: Nallo och Nammatj = Tjejtält?

Pingu; sa:
Bosse och Co. verkar ha siktat in sig på en, i tältsammanhang annorlunda, kundkategori - nämligen de som är kortare än 170 cm! Jag är 180 cm lång(typ svensk(manlig) medellängd) och jag får inte plats! Tältet är för kort!

Det verkar som du har fel på ditt tält!??
Jag är 183 centimeter lång och för mig fungerar Nammatj 3 helt ok!. Okej... sovsäcken tar i innertältet ibland men övriga positiva egenskaper som pris, handhavande, uppsättning, vikt, tålighet etcetera överväger klart för min del.

I helgen tillbringade jag och två polare en natt i tältet, ingen av oss var under 180 långa... Alla sov gott!

Vintertältning? Jag brukar trä min jacka över fotänden på sovsäcken... det skyddar bra samt ger god värme!

Jag kan inte annat än rekommendera ett Nammatj 3!

MVH
Jmlove
 
Jacka över sovsäcken!

Jag har ett Nammatj 3 GT visserligen, sedan 5 år och är helnöjd med det.
Kör ochså med jackan över sovsäcken vid lite mer extrema fall. Bra tips!
Mvh Claes H
 
Nallo 3 erfarenhet

Mitt friluftshotell är ett Nallo 3 sedan 8 år och det passar mina behov perfekt. Sover oftast 2 personer i det och då har man gott om plats. Man kan då lägga in ena packningen vid fotänden på den lediga platsen och då har man nästan hela förtältet fritt. Går utmärkt med 3 pers också men det blir trångt med packningen i förtältet.
Längden då? Jag är 186 cm och har inte haft problem med innertältets längd, man sover ju oftast inte i givakt.

/Rickard
 
Är jag rent av lite känslig?

Jag var nog lite otydlig i mitt första inlägg, jag menar inte att man ligger med knäna vid hakan - jag tycker bara att det är lite onödigt att man skall behöva få sovsäcken fuktig av en sån detalj som att tältduken ligger an mot sovsäcken. På en längre tur blir det rätt påtagligt efter ett tag. Det skulle inte krävas många gram att förlänga innertälten den lilla biten...

Denna(mindre?) detalj kanske man kan leva med för att komma undan den extra vikten av att ta ett rymligare tält som Keron eller Tarra.

Jag skulle hellre satsa mina surt förvärvade slantar på ett Tarra och därmed få det extra utrymmet, lite mer vikt men med fördelar som vindtålighet, ligglängden och 2 absider...

Men som alltid - smaken är ju som baken...

/Anders

...det kanske är jag som borde träna på att krypa ihop när jag sover... ;)
 
Hilleber... hängande innertält?

Utifall att:
-Har du spännt yttertältet tillräckligt och på rätt sätt?

Spänn ut golvet i respektive fotändehörn och sätt i tältpinnarna i ringarna!

Spänn ut yttertältet, se till att remmarna är så långa som möjligt (längden kan ju regleras) och sätt i tältpinnarna. Spänn yttertältet ytterligare genom att dra åt remmarna. På så sätt lyfts yttertältet från innertältet...

Jag gjorde själv "fel/spännde ej tillräckligt" under min första vintertältning varför innertältet kom att hänga över mina fötter...
Numera är det perfekt!

Utifall att!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 80
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.