Tält vs sovsäcksskydd?

Hej på er!

Är nyligen hemkommen från en helg i naturen där jag fick tillfället att testa ett sovsäcksskydd vilket jag inte gjort förut! Föga övertygad av utseendet och årsmodellen (Fjällräven, klassiskt ljusblått och väldigt gammalt, dock helt) så hoppade jag i säcken, väl medveten om att jag hade en regnig natt framför mig.

Till min stora förvåning så var hölls allt regn ute, och inte minsta fukt på insidan trots lite för varm sovsäck.

Helt såld på produktens regnskydd kombinerat med excellent andningsförmåga har jag nu fått för mig att inhandla en egen säck för att kunna skippa tältet helt på framtida utfärder!

Någon som har tips på bra skyddssäckar?? Aldrig sett produkten förut och en snabb sökning ledde mig enbart till gamla trådar (2003 här på utsidan) och någon begagnadhemsida.

Hoppas på bra och givande svar!
 
Tror du hade tur med väderlek då ingen kondens uppkom...för är det ett tätt mtrl så får du kondens nästa garanterat;) Fjällräven vad jag vet har bara gjort bivys som är helt täta...har haft ett själv på 90-talet.

Bäst resultat har jag fått med riktiga goretexbivys ala USAs försvarmakt
https://www.google.se/url?sa=i&rct=...5Y-XlH7go-pZKLzkbW4BRReA&ust=1437418669940308

Har även haft trevligt med sol escape bivvy, som jag alltid har med mig som förstärkning för sovsäcken.
Dock haft lite kondens i denna vid "rätt" väderlek.
https://www.google.se/url?sa=i&rct=...9t8V1OKJjVMZw4tgU8OHUSnw&ust=1437418729127331
 
Här är ett test av Biby-bags genomfördes i höstas: www.outdoorgearlab.com/Bivy-Sack-Reviews
Recensioner på några: www.backcountry.com/bivy-sacks
Militära bivy-bags: www.recon.se/sovsacksoverdrag

Tidigare hade alla tillverkare sin egen bivy bag, Fjällräven, Haglöfs, Marmot, osv men så är det inte längre. Jag skulle gissa att det beror på Tarp-trenden och att enmanstält runt kilot blivit allt vanligare. Funderade själv ett tag på bivy-bag men kom fram till att enmanstält på ett kilo erbjuder mycket mer utan att öka vikten allt för mycket.
 
Jag har kört en hel del med Bivy.
Jag köpte en MacPac kring 2004-5, på den tiden en av de dyraste men jag blev väldigt nöjd med den i alla år. Måste har blivit några hundra nätter i den i alla fall
Körde mestadels nere i Italien,Frankrike och Spanien med den när jag körde en del cykelturer med UL packning.
Då hade jag aldrig med mig ngt tarp eller så utan letade skydd så mitt huvud kunde ligger fritt under någonting ifall det skulle regnar. Gillar inte att stänger in huvudet helt då jag tycker att det bli lite klaustrofobiskt.
Men några nätter har jag fått stänger helt då jag var i ngt fjäll med jätteregn eller liknande. Det funkar en stund men efter ett tag bli det för mycket kondens av andningen. Har jag huvudet fritt och resten instängd har jag dock aldrig haft ngt problem med kondens i säcken då materialet andas tillräckligt fint för att leda bort kroppens fukt. Har hört andra klaga på diverse märken att de hade kondensproblem även av kroppen...

Det jag gillar med bivy´n är dess enkelhet. Jag kan vara igång tills jag bli för trött och kan lägga mig där jag är, eller jag kan tex komma till något ställe där man inte riktig skulle vilja tälta om man tex är för nära någon stad eller så, men att bara ta fram sin bivy och sovsäck just när man ska sova brukar inte vara ngt problem och på detta sättet har jag fått sova på en hel del fina ställen jag annars inte kunnat.

På blåsiga tider eller på vintern har jag även använt bivy´n för att höja temperaturgränsen på min sovsäck även i tältet eller skydda mig lite extra när jag tex sover i hammocken.

På senare åren har jag haft lite problem med att jag nu gärna sover på Expeds tjockare liggunderlägg och eftersom jag inte är den smalaste så kan det bli lite trångt i min bivy nu. Särskild med vintersovsäcken, kan vara bra att testa ordentlig när man väljer sin bivy så allt man vill använda verkligen få plats så man slipper köldspots. Har man super lätta dunsovsäckar funkar det inte heller så bra med bivy´n, min Yeti Fever Zero trycks till exempel ihop för mkt för att kunna värma mig fortfarande tillräckligt bra.

Eftersom jag nuförtiden mest vandra med min hund och hon inte få plats i bivy´n ihop med mig använder jag dock mest tältet. Här i Sverige vill jag annars ändå mest ha med mig tarp och någonting under hunden samt ngt mot myggen för henne osv att det är lättare att använda tältet samt att det bli mindre vikt och grejer att bära.





En bivy är även bra när man möter poliser ;) När jag köpte min bivy skulle jag testa den och åkte ut en sen onsdags kväll i november, ca -3°C kallt och lite snö. Körde för fort och blev stoppat av polisen, fick berätta vart jag var på väg så sent på natten och när jag sa "till skogen" fick jag ju drar hela historien om vad jag höll på med osv. Slutade med att vi pratade i en kvart om diverse resor och polisen önskade mig sedan en godnatt och alla böter var ju redan glömda... :)
 
Senast ändrad:
Bergsns har en i Dermizax, motsvarande goretex. Annars finns Outdoor Research Helium Bivvy, som har en liten båge över ansiktet så får man det mer bekvämt. Lätt o liten ihoppackad.
 
Tror du hade tur med väderlek då ingen kondens uppkom...för är det ett tätt mtrl så får du kondens nästa garanterat;) Fjällräven vad jag vet har bara gjort bivys som är helt täta...har haft ett själv på 90-talet.
(klipp)

Mitt fjällräven inhandlades 1982 och var gjort i membrantyg på ovansidan och tältbottenväv på undersidan. Andades fint men materialet (ngt slags generation 1 eller 2 sv GT) delaminerade lätt om man var oförsiktig. Sömmarna var otejpade så ihärdigt regn kunde komma in. Kondensen brukade hamna underst på den täta bottenväven.

Fördelen var vikten och den ringa packvolymen, det vägde bara ca 3-4 hekto. Dessvärre är moderna överdrag ofta så överarbetade att det viktmässigt går lika eller nästan lika bra med ett lätt tält. Tältet ger såklart högre komfort och bättre skydd.

//J
 
Om du använder en tarp/presenning till din bivisäck så måste jag rekommendera amerikanska försvarsmaktens goretexöverdrag. Du kan köpa dem för en billig penning på ebay, tvätta den ordentligt med goreteximpregnering så håller det definitivt vätan ute. Ett annat prisvärt alternativ är brittiska armens motsvarighet: http://www.ebay.com/itm/NEW-Latest-...959?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item58b6e9e16f

Om du väljer att inte ha en tarp så spär du verkligen på misären om det blir ett ordentligt regnoväder. Men i sådant fall rekommenderar jag verkligen att använda en bivi med någon typ av båge över huvudet. Fabrikatet "Snugpack" gör en prisvärd variant.
 
Senast ändrad:
Under åren blev det till att pröva dv bivysacks. Kass när det regnar och du skall packa ihop dina grejor, utmärkta mot dagg och frost. Ca 1/2 vikten mot tält men fult funktionella enbart med tarp och då väger kombon som ett enmanstält. Slutsats mindre funktionella än tält.
Dock bättre naturkontakt och mindre avskildhet.
Mitt val tält eller rejäl tarp.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.