tält packmått max 40cm

Hej,

Jag går i tältköpartankar och skulle vilja ha ett tält med packmått max 40cm. Detta för att jag har en fällbar cykel (Brompton), och fällningen blir smidigare om allt får plats i de speciella väskorna jag har till den. Vikten spelar mindre roll. Jag vill inte begränsa mig till sommaren.

Jag tror inte jag vill ha ett enkeltält, det har jag dåliga minnen av! Det droppar...

Det ska vara till 1-2 personer, dvs mig och möjligen en till.

Till en början tänkte jag bo på campingplatser, men i framtiden vore det kul med lite kajak i skärgården.

Jag har hittat några Aztectält som verkar passa, men de finns visst bara i England, och jag vill inte köpa mitt första tält "i blindo".
http://www.aztecoutdoor.co.uk/tents/technical/rapido/esquina-solo.htm

Okej, är det nån som vet vilka tält som packas till högst 40cm? Nån som har erfarenhet av Aztec?

Tack på förhand för alla svar. Jag är förresten ny här och tycker det är ett intressant forum och en intressant hemsida.

Erik Sandblom
 
Vintertid vill du som solist ha ett 2p tält och är ni 2 vill ni ha ett 3p.
Ensam i ett 3p är närapå ödsligt och speciellt om man skall bära det... men du skall ju släpa det på cykel eller i kanot. Mitt förslag är vidga och lyft blicken. Måhända skall du ha ett rymligt 1p och ett 3p tält. Fundera på saken...

Go tur
 
Är det bara jag som undrar "40 cm på vilken ledd då?"??

Jag menar, det är rätt stor skillnad på 40x2x2 cm och 40x120x120 cm. Bägge måste ju klassas som "40 cm"...?

Eller menar du en kub med sidan 40 cm? Då undrar jag hur de där väskorna ser ut...
 
nermander; sa:
Är det bara jag som undrar "40 cm på vilken ledd då?"??

Nej, du är inte ensam.
Jag antar att det inte får vara längre än 40 cm på längden, men det säger ju inte ett dyft om volymen - ett 4-mans Keron GT skulle funka lika bra som ett Akto.

Packlängden är ju helt beroende av bågarnas längd, och man måste ju inte ha bågarna i tältpåsen. Tvärtom är det ju oftast smidigare att inte ha dem i påsen. De borde väl gå att fästa lite varsomhelst på cykeln?

Stadium har ett 2-manstält som väger kring 2 kg - det skulle kunna vara ett intressant alternativ.
051045.jpg
 
Nordesjö; sa:
Tvärtom är det ju oftast smidigare att inte ha dem i påsen. De borde väl gå att fästa lite varsomhelst på cykeln?

Precis, jag har ett tält som jag mycket smidigt fick ner i en av mina packväskor om jag lät bli att ta med bågarna. Dem tog jag sen inuti liggunderlaget (som satt på tvären ovanpå pakethållaren).
 
Påse för bågarna

Även om jag inte använt mitt tält så mycket tillsammans med kajaken, så har jag sytt en speciell påse för tältbågarna och knöar in tältbågarna längst bak i kajaken där det är smalt och trångt. Har satt en lina på påsen för att kunna dra fram påsen för jag når inte påsen när är inknöad så långt det går.

Så separat påse för tältbågarna är lösningen, precis som några andra skrivit.

Följd fråga:
Ska man ha blixtlåsen öppna eller stängda när man packar ihop tältet ? Jag kör med öppna blixtlås, för jag har fått för mig att en tvär böj på ett stängt blixtlås, kan sabba blixtlåset. En kompis hävdar att man ska ha blixtlåsen stängda för då nöter de mindre på tältduken.

Per Brune
 
Det ska vara max 40cm på alla ledder. 45x10x20 cm verkar vara ett vanligt packmått. Jag tänker mig alltså ett som är 40x10x20 cm.

I andra hand tänkte jag glömma måtten och ta sovsäck, liggunderlag och tält i en stor säck som jag kan spänna fast på pakethållaren med en rem. Det funkar det med, men det är snäppet elegantare med en formsydd väska. Väskan håller lasten borta från hälarna då pakethållaren sitter rätt lågt:
http://eriksrailnews.com/archive/bikes.html

Att ta stängerna separat skulle funka i vanliga fall, men jag vill snabbt kunna lasta av och fälla cykeln för att kunna ta den på tåg och buss. Då är det bättre med en väska fram och en bak. En separat säck till stängerna skulle innebära en tredje väska.

Jag har tittat i Hillebergkatalogen men eftersom det blir mitt första tält tänkte jag kanska börja med något billigare. En del av er tycks ha flera tält till olika bruk?
 
Till tältet kan man sy en egen påse, med eget valda mått, bara volymen är tillräcklig. Mina bågar är ca 52 cm och det går åtminstone jag bet på att göra någonting åt.

Per Brune
 
Blev tvungen att rota fram mina egna pinnar och provmäta... De är 44cm långa och bunten har en omkrets på ca23cm. De verkar precis kunna gå in på diagonalen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.